Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

Washington Post’s Slimy Assault on Gary Webb

By Robert Parry | Consortium News | October 18, 2014

Jeff Leen, the Washington Post’s assistant managing editor for investigations, begins his renewed attack on the late Gary Webb’s Contra-cocaine reporting with a falsehood.

Leen insists that there is a journalism dictum that “an extraordinary claim requires extraordinary proof.” But Leen must know that it is not true. Many extraordinary claims, such as assertions in 2002-03 that Iraq was hiding arsenals of WMDs, were published as flat-fact without “extraordinary proof” or any real evidence at all, including by Leen’s colleagues at the Washington Post.

A different rule actually governs American journalism – that journalists need “extraordinary proof” if a story puts the U.S. government or an “ally” in a negative light but pretty much anything goes when criticizing an “enemy.”

If, for instance, the Post wanted to accuse the Syrian government of killing civilians with Sarin gas or blame Russian-backed rebels for the shoot-down of a civilian airliner over Ukraine, any scraps of proof – no matter how dubious – would be good enough (as was the actual case in 2013 and 2014, respectively).

However, if new evidence undercut those suspicions and shifted the blame to people on “the U.S. side” – say, the Syrian rebels and the Ukrainian government – then the standards of proof suddenly skyrocket beyond reach. So what you get is not “responsible” journalism – as Leen tries to suggest – but hypocrisy and propaganda. One set of rules for the goose and another set for the gander.

The Contra-Cocaine Case

Or to go back to the Contra-cocaine scandal that Brian Barger and I first exposed for the Associated Press in 1985: If we were writing that the leftist Nicaraguan Sandinista government – the then U.S. “enemy” – was shipping cocaine to the United States, any flimsy claim would have sufficed. But the standard of proof ratcheted up when the subject of our story was cocaine smuggling by President Ronald Reagan’s beloved Contras.

In other words, the real dictum is that there are two standards, double standards, something that a careerist like Leen knows in his gut but doesn’t want you to know. All the better to suggest that Gary Webb was guilty of violating some noble principle of journalism.

But Leen is wrong in another way – because there was “extraordinary proof” establishing that the Contras were implicated in drug trafficking and that the Reagan administration was looking the other way.

When Barger and I wrote the first story about Contra-cocaine trafficking almost three decades ago, we already had “extraordinary proof,” including documents from Costa Rica, statements by Contras and Contra backers, and admissions from officials in the Drug Enforcement Administration and Ronald Reagan’s National Security Council staff.

However, Leen seems to dismiss our work as nothing but getting “tips” about Contra-cocaine trafficking as if Barger and I were like the hacks at the Washington Post and the New York Times who wait around for authorized handouts from the U.S. government.

Following the Money

Barger and I actually were looking for something different when we encountered the evidence on Contra-cocaine trafficking. We were trying to figure out how the Contras were sustaining themselves in the field after Congress cut off the CIA’s financing for their war.

We were, in the old-fashioned journalistic parlance, “following the money.” The problem was the money led, in part, to the reality that all the major Contra organizations were collaborating with drug traffickers.

Besides our work in the mid-1980s, Sen. John Kerry’s follow-on Contra-cocaine investigation added substantially more evidence. Yet Leen and his cohorts apparently felt no need to pursue the case any further or even give respectful attention to Kerry’s official findings.

Indeed, when Kerry’s report was issued in April 1989, the Washington Post ran a dismissive story by Michael Isikoff buried deep inside the paper. Newsweek dubbed Kerry “a randy conspiracy buff.” In his new article attacking Gary Webb, Leen just says:

“After an exhaustive three-year investigation, the committee’s report concluded that CIA officials were aware of the smuggling activities of some of their charges who supported the contras, but it stopped short of implicating the agency directly in drug dealing. That seemed to be the final word on the matter.”

But why was it the “final word”? Why didn’t Leen and others who had missed the scandal as it was unfolding earlier in the decade at least try to build on Kerry’s findings. After all, these were now official U.S. government records. Wasn’t that “extraordinary” enough?

In this context, Leen paints himself as the true investigative journalist who knew the inside story of the Contra-cocaine tale from the beginning. He wrote:

“As an investigative reporter covering the drug trade for the Miami Herald, … I wrote about the explosion of cocaine in America in the 1980s and 1990s, and the role of Colombia’s Medellin Cartel in fueling it.

“Beginning in 1985, journalists started pursuing tips about the CIA’s role in the drug trade. Was the agency allowing cocaine to flow into the United States as a means to fund its secret war supporting the contra rebels in Nicaragua? Many journalists, including me, chased that story from different angles, but the extraordinary proof was always lacking.”

Again, what Leen says is not true. Leen makes no reference to the groundbreaking AP story in 1985 or other disclosures in the ensuing years. He just insists that “the extraordinary proof” was lacking — which it may have been for him given his lackluster abilities. He then calls the final report of Kerry’s investigation the “final word.”

But Leen doesn’t explain why he and his fellow mainstream journalists were so incurious about this major scandal that they would remain passive even in the wake of a Senate investigation. It’s also not true that Kerry’s report was the “final word” prior to Webb reviving the scandal in 1996.

Government Witnesses

In 1991, during the narcotics trafficking trial of Panamanian dictator Manuel Noriega, the U.S. government itself presented witnesses who connected the Contras to the Medellin cartel.

Indeed, after testimony by Medellin cartel kingpin Carlos Lehder about his $10 million contribution to the Contras, the Washington Post wrote in a Nov. 27, 1991 editorial that “The Kerry hearings didn’t get the attention they deserved at the time” and that “The Noriega trial brings this sordid aspect of the Nicaraguan engagement to fresh public attention.”

But the Post offered its readers no explanation for why Kerry’s hearings had been largely ignored, with the Post itself a leading culprit in this journalistic misfeasance. Nor did the Post and the other leading newspapers use the opening created by the Noriega trial to do anything to rectify their past neglect.

In other words, it didn’t seem to matter how much “extraordinary proof” the Washington Post or Jeff Leen had. Nothing would be sufficient to report seriously on the Contra-cocaine scandal, not even when the U.S. government vouched for the evidence.

So, Leen is trying to fool you when he presents himself as a “responsible journalist” weighing the difficult evidentiary choices. He’s just the latest hack to go after Gary Webb, which has become urgent again for the mainstream media in the face of “Kill the Messenger,” a new movie about Webb’s ordeal.

What Leen won’t face up to is that the tag-team destruction of Gary Webb in 1996-97 – by the Washington Post, the New York Times and the Los Angeles Times – represented one of the most shameful episodes in the history of American journalism.

The Big Papers tore down an honest journalist to cover up their own cowardly failure to investigate and expose a grave national security crime, the Reagan administration’s tolerance for and protection of drug trafficking into the United States by the CIA’s client Contra army.

This journalistic failure occurred even though the Associated Press – far from a radical news outlet – and a Senate investigation (not to mention the Noriega trial) had charted the way.

Leen’s Assault

Contrary to Leen’s column, “Kill the Messenger” is actually a fairly honest portrayal of what happened when Webb exposed the consequences of the Contra cocaine smuggling after the drugs reached the United States. One channel fed into an important Los Angeles supply chain that produced crack.

But Leen tells you that “The Hollywood version of [Webb's] story — a truth-teller persecuted by the cowardly and craven mainstream media — is pure fiction.”

He then lauds the collaboration of the Big Three newspapers in destroying Webb and creating such enormous pressure on Webb’s newspaper, the San Jose Mercury News, that the executive editor Jerry Ceppos threw his own reporter under the bus. To Leen, this disgraceful behavior represented the best of American journalism.

Leen wrote:

The New York Times, The Washington Post and the Los Angeles Times, in a rare show of unanimity, all wrote major pieces knocking the story down for its overblown claims and undernourished reporting.

“Gradually, the Mercury News backed away from Webb’s scoop. The paper transferred him to its Cupertino bureau and did an internal review of his facts and his methods. Jerry Ceppos, the Mercury News’s executive editor, wrote a piece concluding that the story did not meet the newspaper’s standards — a courageous stance, I thought.”

“Courageous”? What an astounding characterization of Ceppos’s act of career cowardice.

But Leen continues by explaining his role in the Webb takedown. After all, Leen was then the drug expert at the Miami Herald, which like the San Jose Mercury News was a Knight Ridder newspaper. Leen says his editors sought his opinion about Webb’s “Dark Alliance” series.

Though acknowledging that he was “envious” of Webb’s story when it appeared in 1996, Leen writes that he examined it and found it wanting, supposedly because of alleged overstatements. He proudly asserts that because of his critical analysis, the Miami Herald never published Webb’s series.

But Leen goes further. He falsely characterizes the U.S. government’s later admissions contained in inspector general reports by the CIA and Justice Department. If Leen had bothered to read the reports thoroughly, he would have realized that the reports actually establish that Webb – and indeed Kerry, Barger and I – grossly understated the seriousness of the Contra-cocaine problem which began at the start of the Contra movement in the early 1980s and lasted through the decade until the end of the war.

Leen apparently assumes that few Americans will take the trouble to study and understand what the reports said. That is why I published a lengthy account of the U.S. government’s admissions – both after the reports were published in 1998 and as “Kill the Messenger” was hitting the theaters in October. [See Consortiumnews.com’sThe Sordid Contra-Cocaine Saga.”]

Playing It Safe

Instead of diving into the reeds of the CIA and DOJ reports, Leen does what he and his mainstream colleagues have done for the past three decades, try to minimize the seriousness of the Reagan administration tolerating cocaine trafficking by its Contra clients and even obstructing official investigations that threatened to expose this crime of state.

Instead, to Leen, the only important issue is whether Gary Webb’s story was perfect. But no journalistic product is perfect. There are always more details that a reporter would like to have, not to mention compromises with editors over how a story is presented. And, on a complex story, there are always some nuances that could have been explained better. That is simply the reality of journalism, the so-called first draft of history.

But Leen pretends that it is the righteous thing to destroy a reporter who is not perfect in his execution of a difficult story – and that Gary Webb thus deserved to be banished from his profession for life, a cruel punishment that impoverished Webb and ultimately drove him to suicide in 2004.

But if Leen is correct – that a reporter who takes on a very tough story and doesn’t get every detail precisely correct should be ruined and disgraced – what does he tell his Washington Post colleague Bob Woodward, whose heroic Watergate reporting included an error about whether a claim regarding who controlled the White House slush fund was made before a grand jury.

While Woodward and his colleague Carl Bernstein were right about the substance, they were wrong about its presentation to a grand jury. Does Leen really believe that Woodward and Bernstein should have been drummed out of journalism for that mistake? Instead, they were lionized as heroes of investigative journalism despite the error – as they should have been.

Yet, when Webb exposed what was arguably an even worse crime of state – the Reagan administration turning a blind eye to the importation of tons of cocaine into the United States – Leen thinks any abuse of Webb is justified because his story wasn’t perfect.

Those two divergent judgments – on how Woodward’s mistake was understandably excused and how Webb’s imperfections were never forgiven – speak volumes about what has happened to the modern profession of journalism at least in the mainstream U.S. media. In reality, Leen’s insistence on perfection and “extraordinary proof” is just a dodge to rationalize letting well-connected criminals and their powerful accomplices off the hook.

In the old days, the journalistic goal was to “comfort the afflicted and afflict the comfortable,” but the new rule appears to be: “any standard of proof works when condemning the weak or the despised but you need unachievable ‘extraordinary evidence’ if you’re writing about the strong and the politically popular.”

Who Is Unfit?

Leen adds a personal reflection on Webb as somehow not having the proper temperament to be an investigative reporter. Leen wrote:

“After Webb was transferred to Cupertino [in disgrace], I debated him at a conference of the Investigative Reporters and Editors organization in Phoenix in June 1997. He was preternaturally calm. While investigative journalists are usually bundles of insecurities and questions and skepticism, he brushed off any criticism and admitted no error. When asked how I felt about it all, I said I felt sorry for him. I still feel that way.”

It’s interesting – and sadly typical – that while Leen chastises Webb for not admitting error, Leen offers no self-criticism of himself for missing what even the CIA has now admitted, that the Contras were tied up in the cocaine trade. Doesn’t an institutional confession by the CIA’s inspector general constitute “extraordinary evidence”?

Also, since the CIA’s inspector general’s report included substantial evidence of Contra-cocaine trafficking running through Miami, shouldn’t Leen offer some mea culpa about missing these serious crimes that were going on right under his nose – in his city and on his beat? What sort of reporter is “preternaturally calm” about failing to do his job right and letting the public suffer as Leen did?

Perhaps all one needs to know about the sorry state of today’s mainstream journalism is that Jeff Leen is the Washington Post’s assistant managing editor for investigations and Gary Webb is no longer with us.

[To learn how you can hear a December 1996 joint appearance at which Robert Parry and Gary Webb discuss their reporting, click here.]

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

October 19, 2014 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , | Leave a comment

Can MSM Handle the Contra-Cocaine Truth?

By Robert Parry | Consortium News | October 11, 2014

The mainstream news media’s reaction to the new movie, “Kill the Messenger,” has been tepid, perhaps not surprising given that the MSM comes across as the film’s most unsympathetic villain as it crushes journalist Gary Webb for digging up the Contra-cocaine scandal in the mid-1990s after the major newspapers thought they had buried it in the 1980s.

Not that the movie is without other villains, including drug traffickers and “men in black” government agents. But the drug lords show some humanity and even honesty as they describe how they smuggled drugs and shared the proceeds with the Nicaraguan Contra rebels, President Ronald Reagan’s beloved “freedom fighters.”

By contrast, the news executives for the big newspapers, such as the Washington Post and the Los Angeles Times, come across as soulless careerists determined to maintain their cozy relations with the CIA’s press office and set on shielding their failure to take on this shocking scandal when it was playing out in the 1980s.

So, in the 1990s, they concentrated their fire on Webb for alleged imperfections in his investigative reporting rather than on U.S. government officials who condoned and protected the Contra drug trafficking as part of Reagan’s Cold War crusade.

Webb’s cowardly editors at the San Jose Mercury News also come across badly as frightened bureaucrats, cringing before the collective misjudgment of the MSM and crucifying their own journalist for the sin of challenging the media’s wrongheaded conventional wisdom.

That the MSM’s “group think” was upside-down should no longer be in doubt. In fact, the Contra-cocaine case was conclusively established as early as 1985 when Brian Barger and I wrote the first story on the scandal for the Associated Press. Our sourcing included some two dozen knowledgeable people including Contras, Contra supporters and U.S. government sources from the Drug Enforcement Administration and even Reagan’s National Security Council staff.

But the Reagan administration didn’t want to acknowledge this inconvenient truth, knowing it would sink the Contra war against Nicaragua’s leftist Sandinista government. So, after the AP story was published, President Reagan’s skillful propagandists mounted a counteroffensive that elicited help from editors and reporters at the New York Times, the Washington Post and other major news outlets.

Thus, in the 1980s, the MSM treated the Contra-cocaine scandal as a “conspiracy theory” when it actually was a very real conspiracy. The MSM’s smug and derisive attitude continued despite a courageous investigation headed by Sen. John Kerry which, in 1989, confirmed the AP reporting and took the story even further. For his efforts, Newsweek dubbed Kerry “a randy conspiracy buff.”

This dismissive treatment of the scandal even survived the narcotics trafficking trial of Panama’s Manuel Noriega in 1991 when the U.S. government called witnesses who implicated both Noriega and the Contras in the cocaine trade.

The Power of ‘Group Think’

What we were seeing was the emerging power of the MSM’s “group think,” driven by conformity and careerism and resistant to both facts and logic. Once all the “smart people” of Official Washington reached a conclusion – no matter how misguided – that judgment would be defended at nearly all costs, since none of these influential folks wanted to admit error.

That’s what Gary Webb ran into in 1996 when he revived the Contra-cocaine scandal by focusing on the devastation that one Contra drug pipeline caused by feeding into the production of crack cocaine. However, for the big newspapers to admit they had ducked such an important story – and indeed had aided in the government’s cover-up – would be devastating to their standing.

So, the obvious play was to nitpick Webb’s reporting and to destroy him personally, which is what the big newspapers did and what “Kill the Messenger” depicts. The question today is: how will the MSM react to this second revival of the Contra-cocaine scandal?

Of the movie reviews that I read, a few were respectful, including the one in the Los Angeles Times where Kenneth Turan wrote: “The story Webb related in a series of articles … told a still-controversial tale that many people did not want to hear: that elements in the CIA made common cause with Central American drug dealers and that money that resulted from cocaine sales in the U.S. was used to arm the anti-communist Contras in Nicaragua.

“Although the CIA itself confirmed, albeit years later, that this connection did in fact exist, journalists continue to argue about whether aspects of Webb’s stories overreached.”

A normal person might wonder why – if the CIA itself admitted (as it did) that it was collaborating with drug dealers – journalists would still be debating whether Webb may have “overreached” (although in reality he actually understated the problem). Talk about missing “the lede” or the forest for the trees.

What kind of “journalist” obsesses over dissecting the work of another journalist while the U.S. government gets away with aiding and abetting drug traffickers?

Turan went on to note the same strange pattern in 1996 after Webb’s series appeared: “what no one counted on was that the journalistic establishment — including elite newspapers such as the Los Angeles Times — would attempt to discredit Webb’s reporting. The other newspapers questioned the shakier parts of his story and proving the truth of what one of Webb’s sources tells him: ‘You get the most flak when you’re right above the target.’”

Sneering Still

However, other reviews, including those in the New York Times and the Washington Post, continued the snarky tone that pervaded the sneering treatment of Webb that hounded him out of journalism in 1997 and ultimately drove him to suicide in 2004. For instance, the headline in the Post’s weekend section was “Sticking with Webb’s Story,” as in the phrase “That’s my story and I’m sticking to it.”

The review by Michael O’Sullivan stated: “Inspired by the true story of Gary Webb — the San Jose Mercury News reporter known for a controversial series of articles suggesting a link between the CIA, the California crack epidemic and the Nicaraguan Contras — this slightly overheated drama begins and ends with innuendo. In between is a generous schmear of insinuation.”

You get the point. The allegations, which have now been so well-established that even the CIA admits to them, are “controversial” and amount to “innuendo” and “insinuation.”

Similarly, the New York Times review by Manohla Dargis disparaged Webb’s “Dark Alliance” series as “much-contested,” which may be technically accurate but fails to recognize that the core allegations of Contra-cocaine trafficking and U.S. government complicity were true – something an earlier article by Times’ media writer David Carr at least had the decency to acknowledge. [See Consortiumnews.com’sNYT’s Belated Admission on Contra-Cocaine.”]

In a different world, the major newspapers would have taken the opening created by “Kill the Messenger” to make amends for their egregious behavior in the 1980s – in discrediting the scandal when the criminality could have been stopped – and for their outrageous actions in the 1990s in destroying the life and career of Gary Webb. But it appears the big papers mostly plan to hunker down and pretend they did nothing wrong.

For those interested in the hard evidence proving the reality of the Contra-cocaine scandal, I posted a Special Report on Friday detailing much of what we know and how we know it. [See Consortiumnews.com’s “The Sordid Contra-Cocaine Saga.”]

As for “Kill the Messenger,” I had the pleasure of watching it on Friday night with my old Associated Press colleague Brian Barger – and we both were impressed by how effectively the movie-makers explained a fairly complicated tale about drugs and politics. The personal story was told with integrity, aided immensely by Jeremy Renner’s convincing portrayal of Webb.

There were, of course, some Hollywood fictional flourishes for dramatic purposes. And it was a little weird hearing my cautionary advice to Webb – delivered when we talked before his “Dark Alliance” series was published in 1996 – being put into the mouth of a fictional Kerry staffer.

But those are minor points. What was truly remarkable about this movie was that it was made at all. Over the past three decades, many directors and screenwriters have contemplated telling the sordid story of Contra-cocaine trafficking but all have failed to get the projects “green-lighted.”

The conventional wisdom in Hollywood has been that such a movie would be torn apart by the major media just as Webb’s series (and before that the AP articles and Kerry’s report) were. But so far the MSM has largely held its fire against “Kill the Messenger,” relying on a few snide asides and knowing smirks.

Perhaps the MSM simply assumes that the old conventional wisdom will hold and that the movie will soon be forgotten. Or maybe there’s been a paradigm shift – and the MSM realizes that its credibility is shot (especially after its catastrophic performance regarding Iraq’s WMD) and it is losing its power to dictate false narratives to the American people.

~

[To learn how you can hear a December 1996 joint appearance at which Robert Parry and Gary Webb discuss their reporting, click here.]

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

October 13, 2014 Posted by | Corruption, Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , , | 1 Comment

The CIA/MSM Contra-Cocaine Cover-up

By Robert Parry | Consortium News | September 26, 2014

In 1996 – as major U.S. news outlets disparaged the Nicaraguan Contra-cocaine story and destroyed the career of investigative reporter Gary Webb for reviving it – the CIA marveled at the success of its public-relations team guiding the mainstream media’s hostility toward both the story and Webb, according to a newly released internal report.

Entitled “Managing a Nightmare: CIA Public Affairs and the Drug Conspiracy Story,” the six-page report describes the CIA’s damage control after Webb’s “Dark Alliance” series was published in the San Jose Mercury-News in August 1996. Webb had resurrected disclosures from the 1980s about the CIA-backed Contras collaborating with cocaine traffickers as the Reagan administration worked to conceal the crimes.

Although the CIA’s inspector general later corroborated the truth about the Contra-cocaine connection and the Reagan administration’s cover-up, the mainstream media’s counterattack in defense of the CIA in late summer and fall of 1996 proved so effective that the subsequent CIA confession made little dent in the conventional wisdom regarding either the Contra-cocaine scandal or Gary Webb.

In fall 1998, when the CIA inspector general’s extraordinary findings were released, the major U.S. news media largely ignored them, leaving Webb a “disgraced” journalist who – unable to find a decent-paying job in his profession – committed suicide in 2004, a dark tale that will be revisited in a new movie, “Kill the Messenger,” starring Jeremy Renner and scheduled to reach theaters on Oct. 10.

The “Managing a Nightmare” report offers something of the CIA’s back story for how the spy agency’s PR team exploited relationships with mainstream journalists who then essentially did the CIA’s work for it, mounting a devastating counterattack against Webb that marginalized him and painted the Contra-cocaine trafficking story as some baseless conspiracy theory.

Crucial to that success, the report credits “a ground base of already productive relations with journalists and an effective response by the Director of Central Intelligence’s Public Affairs Staff [that] helped prevent this story from becoming an unmitigated disaster.

“This success has to be viewed in relative terms. In the world of public relations, as in war, avoiding a rout in the face of hostile multitudes can be considered a success. … By anyone’s definition, the emergence of this story posed a genuine public relations crisis for the Agency.” [As approved for release by the CIA last July 29, the report’s author was redacted as classified, however, Ryan Devereaux of The Intercept identified the writer as former Directorate of Intelligence staffer Nicholas Dujmovic.]

According to the CIA report, the public affairs staff convinced some journalists, who followed up Webb’s exposé by calling the CIA, that “this series represented no real news, in that similar charges were made in the 1980s and were investigated by the Congress and were found to be without substance. Reporters were encouraged to read the ‘Dark Alliance’ series closely and with a critical eye to what allegations could actually be backed with evidence. Early in the life of this story, one major news affiliate, after speaking with a CIA media spokesman, decided not to run the story.”

Of course, the CIA’s assertion that the Contra-cocaine charges had been disproved in the 1980s was false. In fact, after Brian Barger and I wrote the first article about the Contra-cocaine scandal for the Associated Press in December 1985, a Senate investigation headed by Sen. John Kerry confirmed that many of the Contra forces were linked to cocaine traffickers and that the Reagan administration had even contracted with drug-connected airlines to fly supplies to the Contras who were fighting Nicaragua’s leftist Sandinista government.

However, in the late 1980s, the Reagan administration and the CIA had considerable success steering the New York Times, the Washington Post and other major news outlets away from the politically devastating reality that President Ronald Reagan’s beloved Contras were tied up with cocaine traffickers. Kerry’s groundbreaking report – when issued in 1989 – was largely ignored or mocked by the mainstream media.

That earlier media response left the CIA’s PR office free to cite the established “group think” – rather than the truth — when beating back Webb’s resurfacing of the scandal in 1996.

A ‘Firestorm’ of Attacks

The initial attacks on Webb’s series came from the right-wing media, such as the Washington Times and the Weekly Standard, but the CIA’s report identified the key turning point as coming when the Washington Post pummeled Webb in two influential articles.

The CIA’s PR experts quickly exploited that opening. The CIA’s internal report said: “Public Affairs made sure that reporters and news directors calling for information – as well as former Agency officials, who were themselves representing the Agency in interviews with the media – received copies of these more balanced stories. Because of the Post’s national reputation, its articles especially were picked up by other papers, helping to create what the Associated Press called a ‘firestorm of reaction’ against the San Jose Mercury-News.

The CIA’s report then noted the happy news that Webb’s editors at the Mercury-News began scurrying for cover, “conceding the paper might have done some things differently.” The retreat soon became a rout with some mainstream journalists essentially begging the CIA for forgiveness for ever doubting its innocence.

“One reporter of a major regional newspaper told [CIA] Public Affairs that, because it had reprinted the Mercury-News stories in their entirety, his paper now had ‘egg on its face,’ in light of what other newspapers were saying,” the CIA’s report noted, as its PR team kept track of the successful counterattack.

“By the end of September [1996], the number of observed stories in the print media that indicated skepticism of the Mercury-News series surpassed that of the negative coverage, which had already peaked,” the report said. “The observed number of skeptical treatments of the alleged CIA connection grew until it more than tripled the coverage that gave credibility to that connection. The growth in balanced reporting was largely due to the criticisms of the San Jose Mercury-News by The Washington Post, The New York Times, and especially The Los Angeles Times.”

The overall tone of the CIA’s internal assessment is one of almost amazement at how its PR team could, with a deft touch, help convince mainstream U.S. journalists to trash a fellow reporter on a story that put the CIA in a negative light.

“What CIA media spokesmen can do, as this case demonstrates, is to work with journalists who are already disposed toward writing a balanced story,” the report said. “What gives this limited influence a ‘multiplier effect’ is something that surprised me about the media: that the journalistic profession has the will and the ability to hold its own members to certain standards.”

The report then praises the neoconservative American Journalism Review for largely sealing Webb’s fate with a harsh critique entitled “The Web That Gary Spun,” with AJR’s editor adding that the Mercury-News “deserved all the heat leveled at it for ‘Dark Alliance.’”

The report also cites with some pleasure the judgment of the Washington Post’s media critic Howard Kurtz who reacted to Webb’s observation that the war was a business to some Contra leaders with the snide comment: “Oliver Stone, check your voice mail.”

Neither Kurtz nor the CIA writer apparently was aware of the disclosure — among Iran-Contra documents — of a March 17, 1986 message about the Contra leadership from White House aide Oliver North’s emissary to the Contras, Robert Owen, who complained to North: “Few of the so-called leaders of the movement . . . really care about the boys in the field. … THIS WAR HAS BECOME A BUSINESS TO MANY OF THEM.” [Emphasis in original.]

Misguided Group Think

Yet, faced with this mainstream “group think” – as misguided as it was – Webb’s Mercury-News editors surrendered to the pressure, apologizing for the series, shutting down the newspaper’s continuing investigation into the Contra-cocaine scandal and forcing Webb to resign in disgrace.

But Webb’s painful experience provided an important gift to American history, at least for those who aren’t enamored of superficial “conventional wisdom.” CIA Inspector General Frederick Hitz ultimately produced a fairly honest and comprehensive report that not only confirmed many of the longstanding allegations about Contra-cocaine trafficking but revealed that the CIA and the Reagan administration knew much more about the criminal activity than any of us outsiders did.

Hitz completed his investigation in mid-1998 and the second volume of his two-volume investigation was published on Oct. 8, 1998. In the report, Hitz identified more than 50 Contras and Contra-related entities implicated in the drug trade. He also detailed how the Reagan administration had protected these drug operations and frustrated federal investigations throughout the 1980s.

According to Volume Two, the CIA knew the criminal nature of its Contra clients from the start of the war against Nicaragua’s leftist Sandinista government. The earliest Contra force, called the Nicaraguan Revolutionary Democratic Alliance (ADREN) or the 15th of September Legion, had chosen “to stoop to criminal activities in order to feed and clothe their cadre,” according to a June 1981 draft of a CIA field report.

According to a September 1981 cable to CIA headquarters, two ADREN members made the first delivery of drugs to Miami in July 1981. ADREN’s leaders included Enrique Bermúdez and other early Contras who would later direct the major Contra army, the CIA-organized FDN. Throughout the war, Bermúdez remained the top Contra military commander.

The CIA corroborated the allegations about ADREN’s cocaine trafficking, but insisted that Bermúdez had opposed the drug shipments to the United States that went ahead nonetheless. The truth about Bermúdez’s supposed objections to drug trafficking, however, was less clear.

According to Hitz’s Volume One, Bermúdez enlisted Norwin Meneses, a large-scale Nicaraguan cocaine smuggler and a key figure in Webb’s series, to raise money and buy supplies for the Contras. Volume One had quoted a Meneses associate, another Nicaraguan trafficker named Danilo Blandón, who told Hitz’s investigators that he and Meneses flew to Honduras to meet with Bermúdez in 1982. At the time, Meneses’s criminal activities were well-known in the Nicaraguan exile community. But Bermúdez told these cocaine smugglers that “the ends justify the means” in raising money for the Contras.

After the Bermúdez meeting, Contra soldiers helped Meneses and Blandón get past Honduran police who briefly arrested them on drug-trafficking suspicions. After their release, Blandón and Meneses traveled on to Bolivia to complete a cocaine transaction.

There were other indications of Bermúdez’s drug-smuggling tolerance. In February 1988, another Nicaraguan exile linked to the drug trade accused Bermúdez of participation in narcotics trafficking, according to Hitz’s report. After the Contra war ended, Bermúdez returned to Managua, Nicaragua, where he was shot to death on Feb. 16, 1991. The murder has never been solved. [For more details on Hitz’s report and the Contra-cocaine scandal, see Robert Parry’s Lost History.]

Shrinking Fig Leaf

By the time that Hitz’s Volume Two was published in fall 1998, the CIA’s defense against Webb’s series had shrunk to a fig leaf: that the CIA did not conspire with the Contras to raise money through cocaine trafficking. But Hitz made clear that the Contra war took precedence over law enforcement and that the CIA withheld evidence of Contra crimes from the Justice Department, Congress and even the CIA’s own analytical division.

Besides tracing the evidence of Contra-drug trafficking through the decade-long Contra war, the inspector general interviewed senior CIA officers who acknowledged that they were aware of the Contra-drug problem but didn’t want its exposure to undermine the struggle to overthrow Nicaragua’s Sandinista government.

According to Hitz, the CIA had “one overriding priority: to oust the Sandinista government. . . . [CIA officers] were determined that the various difficulties they encountered not be allowed to prevent effective implementation of the Contra program.” One CIA field officer explained, “The focus was to get the job done, get the support and win the war.”

Hitz also recounted complaints from CIA analysts that CIA operations officers handling the Contras hid evidence of Contra-drug trafficking even from the CIA’s analysts.

Because of the withheld evidence, the CIA analysts incorrectly concluded in the mid-1980s that “only a handful of Contras might have been involved in drug trafficking.” That false assessment was passed on to Congress and to major news organizations — serving as an important basis for denouncing Gary Webb and his “Dark Alliance” series in 1996.

Although Hitz’s report was an extraordinary admission of institutional guilt by the CIA, it went almost unnoticed by major U.S. news outlets. By fall 1998, the U.S. mainstream media was obsessed with President Bill Clinton’s Monica Lewinsky sex scandal. So, few readers of major U.S. newspapers saw much about the CIA’s inspector general admitting that America’s premier spy agency had collaborated with and protected cocaine traffickers.

On Oct. 10, 1998, two days after Hitz’s Volume Two was posted on the CIA’s Web site, the New York Times published a brief article that continued to deride Webb but acknowledged the Contra-drug problem may have been worse than earlier understood. Several weeks later, the Washington Post weighed in with a similarly superficial article. The Los Angeles Times, which had assigned a huge team of 17 reporters to tear down Webb’s work, never published a story on the release of Hitz’s Volume Two.

In 2000, the Republican-controlled House Intelligence Committee grudgingly acknowledged that the stories about Reagan’s CIA protecting Contra drug traffickers were true. The committee released a report citing classified testimony from CIA Inspector General Britt Snider (Hitz’s successor) admitting that the spy agency had turned a blind eye to evidence of Contra-drug smuggling and generally treated drug smuggling through Central America as a low priority.

“In the end the objective of unseating the Sandinistas appears to have taken precedence over dealing properly with potentially serious allegations against those with whom the agency was working,” Snider said, adding that the CIA did not treat the drug allegations in “a consistent, reasoned or justifiable manner.”

The House committee still downplayed the significance of the Contra-cocaine scandal, but the panel acknowledged, deep inside its report, that in some cases, “CIA employees did nothing to verify or disprove drug trafficking information, even when they had the opportunity to do so. In some of these, receipt of a drug allegation appeared to provoke no specific response, and business went on as usual.”

Like the release of Hitz’s report in 1998, the admissions by Snider and the House committee drew virtually no media attention in 2000 — except for a few articles on the Internet, including one at Consortiumnews.com.

Killing the Messenger

Because of this abuse of power by the Big Three newspapers — choosing to conceal their own journalistic negligence on the Contra-cocaine scandal and to protect the Reagan administration’s image — Webb’s reputation was never rehabilitated.

After his original “Dark Alliance” series was published in 1996, Webb had been inundated with attractive book offers from major publishing houses, but once the vilification began, the interest evaporated. Webb’s agent contacted an independent publishing house, Seven Stories Press, which had a reputation for publishing books that had been censored, and it took on the project.

After Dark Alliance: The CIA, the Contras, and the Crack Cocaine Explosion was published in 1998, I joined Webb in a few speaking appearances on the West Coast, including one packed book talk at the Midnight Special bookstore in Santa Monica, California. For a time, Webb was treated as a celebrity on the American Left, but that gradually faded.

In our interactions during these joint appearances, I found Webb to be a regular guy who seemed to be holding up fairly well under the terrible pressure. He had landed an investigative job with a California state legislative committee. He also felt some measure of vindication when CIA Inspector General Hitz’s reports came out.

However, Webb never could overcome the pain caused by his betrayal at the hands of his journalistic colleagues, his peers. In the years that followed, Webb was unable to find decent-paying work in his profession — the conventional wisdom remained that he had somehow been exposed as a journalistic fraud. His state job ended; his marriage fell apart; he struggled to pay bills; and he was faced with a forced move out of a just-sold house near Sacramento, California, and in with his mother.

On Dec. 9, 2004, the 49-year-old Webb typed out suicide notes to his ex-wife and his three children; laid out a certificate for his cremation; and taped a note on the door telling movers — who were coming the next morning — to instead call 911. Webb then took out his father’s pistol and shot himself in the head. The first shot was not lethal, so he fired once more.

Even with Webb’s death, the big newspapers that had played key roles in his destruction couldn’t bring themselves to show Webb any mercy. After Webb’s body was found, I received a call from a reporter for the Los Angeles Times who knew that I was one of Webb’s few journalistic colleagues who had defended him and his work.

I told the reporter that American history owed a great debt to Gary Webb because he had forced out important facts about Reagan-era crimes. But I added that the Los Angeles Times would be hard-pressed to write an honest obituary because the newspaper had not published a single word on the contents of Hitz’s final report, which had largely vindicated Webb.

To my disappointment but not my surprise, I was correct. The Los Angeles Times ran a mean-spirited obituary that made no mention of either my defense of Webb or the CIA’s admissions in 1998. The obituary – more fitting for a deceased mob boss than a fellow journalist – was republished in other newspapers, including the Washington Post.

In effect, Webb’s suicide enabled senior editors at the Big Three newspapers to breathe a little easier — one of the few people who understood the ugly story of the Reagan administration’s cover-up of the Contra-cocaine scandal and the U.S. media’s complicity was now silenced.

No Accountability

To this day, none of the journalists or media critics who participated in the destruction of Gary Webb has paid a price for their actions. None has faced the sort of humiliation that Webb had to endure. None had to experience that special pain of standing up for what is best in the profession of journalism — taking on a difficult story that seeks to hold powerful people accountable for serious crimes — and then being vilified by your own colleagues, the people that you expected to understand and appreciate what you had done.

In May 2013, one of the Los Angeles Times reporters who had joined in the orchestrated destruction of Webb’s career acknowledged that the newspaper’s assault was a “tawdry exercise” amounting to “overkill,” which later contributed to Webb’s suicide. This limited apology by former Los Angeles Times reporter Jesse Katz was made during a radio interview and came as filming was about to start on “Kill the Messenger,” based on a book by the same name by Nick Schou.

On KPCC-FM 89.3′s AirTalk With Larry Mantle, Katz was pressed by callers to address his role in the destruction of Webb. Katz offered what could be viewed as a limited apology.

“As an L.A. Times reporter, we saw this series in the San Jose Mercury News and kind of wonder[ed] how legit it was and kind of put it under a microscope,” Katz said. “And we did it in a way that most of us who were involved in it, I think, would look back on that and say it was overkill. We had this huge team of people at the L.A. Times and kind of piled on to one lone muckraker up in Northern California.”

Katz added, “We really didn’t do anything to advance his work or illuminate much to the story, and it was a really kind of a tawdry exercise. … And it ruined that reporter’s career.”

Now, with the imminent release of a major Hollywood movie about Webb’s ordeal, the next question is whether the major newspapers will finally admit their longstanding complicity in the Contra-cocaine cover-up or whether they will simply join the CIA’s press office in another counterattack.

~

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

September 27, 2014 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , | 1 Comment

Rasmussen Poll: 63% say the debate about global warming is not over, 60% pan BBC’s decision to exclude skeptics

By Anthony Watts | Watts Up With That? | July 11, 2014

From Rasmussen Reports:

Voters strongly believe the debate about global warming is not over yet and reject the decision by some news organizations to ban comments from those who deny that global warming is a problem.

Only 20% of Likely U.S. Voters believe the scientific debate about global warming is over, according to the latest Rasmussen Reports national telephone survey. Sixty-three percent (63%) disagree and say the debate about global warming is not over. Seventeen percent (17%) are not sure. (To see survey question wording, click here.)

Forty-eight percent (48%) of voters think there is still significant disagreement within the scientific community over global warming, while 35% believe scientists generally agree on the subject.

The BBC has announced a new policy banning comments from those who deny global warming, a policy already practiced by the Los Angeles Times and several other media organizations.  But 60% of voters oppose the decision by some news organizations to ban global warming skeptics. Only 19% favor such a ban, while slightly more (21%) are undecided.

But then 42% believe the media already makes global warming appear to be worse than it really is. Twenty percent (20%) say the media makes global warming appear better than it really is, while 22% say they present an accurate picture. Sixteen percent (16%) are not sure.

Still, this is an improvement from February 2009 when 54% thought the media makes global warming appear worse than it is. Unchanged, however, are the 21% who say the media presents an accurate picture.

http://www.rasmussenreports.com/public_content/lifestyle/general_lifestyle/july_2014/only_20_think_debate_about_global_warming_is_over

July 11, 2014 Posted by | Full Spectrum Dominance, Science and Pseudo-Science | , , | Leave a comment

LA Times’ Tony Barboza gets caught fear mongering the IPCC report

Facts that don’t agree with claims

By Anthony Watts | Watts Up With That? | April 1, 2014

This sentence…

“One of the panel’s most striking new conclusions is that rising temperatures are already depressing crop yields, including those of corn and wheat.”

… is in this LA Times story by babout the latest IPCC report which has so much gloom and doom in it, one of the lead authors, Dr. Richard Tol, asked his name to be taken off of it for that very reason.

Problem is, the agricultural data doesn’t match the LATimes/IPCC claim, see for yourself:

wheat-corn-soybeans-yield-trend

Source: USDA data at http://apps.fas.usda.gov/psdonline/ plotted by Dr. Roy Spencer.

World-wheat-corn-rice_trends

Not only is the LATimes/IPCC claim about agriculture false for the world, but also the USA:

US_ag-trends

Source: USDA Data here compiled by Dr. Mark J. Perry at the Carpe Diem blog.

In fact, U.S. Corn Yields Have Increased Six Times Since the 1930s and Are Estimated to Double By 2030 according to Perry.

Note that temperatures in the US Corn belt aren’t rising, but models are, and as we know, the IPCC prefers model output over reality.USHCN_corn_belt_temperatures

Source: USHCN data from NOAA, CMIP5 model data plotted by Dr. Roy Spencer

Why is it that checking such simple facts are left to bloggers and independent thinkers like Roy Spencer, instead of “professional” journalists like ?

Maybe he’s just too lazy to check facts like this? Or, is it belief mixed with incompetence?

April 1, 2014 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Malthusian Ideology, Phony Scarcity, Science and Pseudo-Science, Timeless or most popular | , , , , , | 1 Comment

The Worst Venezuela Articles of 2013?

Venezuelanalysis | December 20, 2013

This is my worst-five list for articles about Venezuela. I couldn’t help but declare ties for a few of the spots, so the “worst five” list actually has more than five articles. I’ve listed them from most horrible to least.

1)     It’s a three way tie! Two of the three are very recent articles that referred to Venezuela as a dictatorship. An article on Yahoo.com said Venezuela was “military-style dictatorship”. Another one on MSN.com said Hugo Chavez was a “dictator”. Sadly, these may have been honest mistakes – gross ignorance that results from corporate journalists being over exposed to their colleagues’ work which, in turn, leads them to spread even more ignorance among themselves and countless readers.

The third article sharing the worst spot is an editorial in the UK Independent that appeared just after Hugo Chavez died. The “Indy” editors wrote that Chavez “was no run-of-the-mill dictator. His offences were far from the excesses of a Colonel Gaddafi…” A letter I wrote to the Indy about this editorial was initially accepted but then rejected.

2)     Jon Lee Anderson eleven page “slumlord” article in the New Yorker, not only trashed Hugo Chavez’s government but also the majority of Venezuelans who consistently voted Chavista since 1998 as I explained here. Anderson strongly insinuated that a coup (not a free and fair election as actually took place) led to Hugo Chavez first assume office in 1999. As Keane Bhatt pointed out, The New Yorker’s “vaunted fact-checkers somehow permitted the publication” of that falsehood. The article combines disregard for facts with very noticeable amount of class bigotry. I debated awarding it the worst spot but decided that its long-windedness probably mitigated the damage done.

3)     This Economist article, which was thoroughly taken apart by Ryan Mallett-Outtrim, comes in third. My favorite part of Ryan’s demolition is the various TV interviews he points to that feature Henrique Capriles – the opposition leader whom the Economist claimed was “ignored” by a “cowed” media in the months prior to recent municipal elections. This lengthy interview with Capriles was shown on Venevision about a month before those elections. Venevision’s news broadcasts have the highest audience share in Venezuela. Capriles droned on and on unchallenged and uninterrupted.  He also didn’t say a peep about being ignored by broadcasters which was unsurprising. To do so under the circumstances would have looked quite ridiculous.

4)     Arguably, any five randomly chosen AP articles about Venezuela could take up most of the spots on this list. A very partisan op-ed should make some effort to present counterarguments to the views it promotes. AP dispenses with that in news articles where, readers are so often told, reporters have their fabled “objectivity” on display. In this piece I pointed out two recent AP articles that spread the myth of the voiceless opposition and a falsehood about Venezuela’s inflation rate.

5)     Given the incredibly dishonest and incompetent reporting about Venezuela, a spot must be reserved for this LA Times article “Nicolas Maduro Gaffes: Top 5 Worst Blunders Made By Venezuelan President In 2013”. Yes, an article that tells readers about things like President Maduro falling off a bike and mispronouncing some words made international headlines. The LA Times could obviously look at itself and its peers for “blunders”, and ones that actually matter. Just consider the other articles on this list.

December 20, 2013 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , | Leave a comment

How Rotella Reported Another Dubious Iranian Bomb Plot

By Gareth Porter | LobeLog | August 20, 2013

Introduction by Jim Lobe

While the terrible events in Egypt have delayed my plans to reply to ProPublica’s response to my critique of Sebastian Rotella’s report on the alleged build-up of Iran’s terrorist infrastructure in the Americas, Gareth Porter has written the following essay on a 2009 article by Rotella for the Los Angeles Times about an alleged bomb plot to blow up the Israeli Embassy in Baku, Azerbaijan, in 2008. It offers a very good illustration of some of the problems raised in my original critique of Rotella’s most recent work, notably the virtually exclusive reliance on sources that are clearly hostile to Iran with an interest in depicting it in the most negative light possible. But you be the judge.

It happened in Baku, transforming the capital of Azerbaijan into a battleground in a global shadow war.

Police intercepted a fleeing car and captured two suspected Hezbollah militants from Lebanon. The car contained explosives, binoculars, cameras, pistols with silencers and reconnaissance photos. Raiding alleged safe houses, police foiled what authorities say was a plot to blow up the Israeli Embassy in Azerbaijan, a former Soviet republic that borders Iran.

Thus begins the only detailed English-language press account of an alleged Iranian terror plot in Azerbaijan in 2008: a May 2009 article, written with a Paris dateline, by Sebastian Rotella for the Los Angeles Times.

But despite the sense of immediacy conveyed by his lede, Rotella’s sources for his account were not Azerbaijanis. Rather, the sources Rotella quoted on the details of the alleged plot, the investigation and apprehension of the suspects consisted of an unnamed “Israeli security official”, and Matthew Levitt, a senior fellow at the pro-Israel Washington Institute for Near East Policy (WINEP) and the author of a constant stream of articles, op-eds, and Congressional testimony reflecting the Israeli government’s interest in promoting the perception of a growing Iranian terrorist threat around the world.[1]

It was Levitt who described the alleged plot in Baku to Rotella as having been “in the advanced stages” when it was supposedly broken up by Azerbaijani security forces, an assertion echoed by the anonymous Israeli security official cited in the article:

 ”[Iran] had reached the stage where they had a network in place to do an operation,” said an Israeli security official, who requested anonymity for safety reasons. “We are seeing it all over the world. They are working very hard at it.”

So readers of the LA Times received a version of the plot that was filtered primarily, if not exclusively, through an Israeli lens.[2] Relying on Israeli officials and a close ally at a pro-Israel US think tank for a story on an alleged Iranian bomb plot against an Israeli Embassy is bound to produce a predictable story line where the accuracy can hardly be assumed at face value. Indeed, in this case, there were and remain many reasons for skepticism.

Yet, three years later, in a July 2012 article for ProPublica, he referred to the plot as though it was established fact.

Had Rotella sought an independent source in Azerbaijan, he would have learned, for example, that such alleged plots had been a virtual perennial in Baku for years. That is what a leading scholar of Azerbaijan’s external relations, Anar Valiyev, told me in an interview last November. “It’s always the same plot year after year,” said Valiyev, Dean of the School of International Affairs of the Azerbaijan Diplomatic Academy in Baku.

In fact, security officials in Azerbaijan had claimed the existence of a similar plot in October 2007 and January 2012 and only two months later, authorities arrested Azerbaijani suspects in two different allegedly Iranian-initiated plots to carry out terrorist actions against Western embassies, the Israeli Embassy and/or Jewish targets. In early 2013, prison sentences were announced in yet another alleged terrorist plot to attack the Eurovision song contest in Baku in 2012. Valiyev told me that those detained by Azerbaijani security officials are always charged with wanting to kill Israeli or US officials and subsequently tried for plots to overthrow the government, which carries the maximum sentence of 15 years in prison.

In a 2007 article in Jamestown Foundation’s Terrorism Focus, Valiyev observed that plots, assassination and coup-attempts were “thwarted” with regularity in Azerbaijan. “Periodically the government finds a scapegoat,” he wrote, to justify attacks on domestic critics, including “Wahabbis”, followers of Kurdish-Sunni scholar Said Nursi and/or Shiite radicals. Valiyev suggested that security officials might be “trying to show that radical Islamists could come to power… should the incumbent government lose the election.”

The Azerbaijani government and its security forces are not known for their devotion to the rule of law. The current president, Ilham Aliyev, is the son of Azerbaijan’s first president, Heydar Aliyev, who, in turn, was the head of the Soviet KGB before Azerbaijan’s independence. According to Jim Lobe, who visited Baku last year, dissidents regard the first Aliyev’s tenure as relatively liberal compared that of his son. A 2009 State Department cable described Ilham Aliyev as a “mafia-like” figure, likening him to a combination of Michael and Sonny Corleone in the “The Godfather”.

Valiyev observed that virtually nothing about the alleged plot made sense, beginning with the targets. According to Rotella’s story, the alleged Hezbollah operatives and their Azerbaijani confederates had planned to set off three or four car bombs at the Israeli Embassy simultaneously, using explosives they “intended to accumulate” in addition to the “hundreds of pounds of explosives” they had allegedly already acquired from “Iranian spies.”

But the Israeli Embassy is located in the seven-story Hyatt Tower office complex along with other foreign embassies, and no automobiles are allowed to park in close proximity to the complex, according to Valiyev. So the alleged plotters would have needed a prodigious amount of explosives to accomplish such a plan.

For example, the bomb that destroyed the eight-story US Air Force barracks at the Khobar Towers in Saudi Arabia in 1996 was estimated at 23,000 pounds of explosives detonated less than 100 feet away from the building. Valiyev told me that it is “practically impossible to find such components in Azerbaijan” because “Even a few kilograms of explosives would be tracked down by the ministry of national security.”

In his article, Rotella also referred — though only in passing — to the prosecutor’s charge that the alleged conspirators were planning to attack a Russian radar installation at Gabala (sometimes spelled Qabala) in northern Azerbaijan. But that part of the plot was also highly suspect, according to Valiyev. No reason was ever given for such a target, and it would have made no sense for either Hezbollah’s or Iran’s interests.

Built in 1984, the Gabala radar station was leased to the Russians until 2012, and 900 troops from the Russian Space Forces were stationed there. An attack on the station by Hezbollah or its supposed proxies in Azerbaijan would have represented a major provocation against Russia by Iran and Hezbollah, and was therefore hard to believe, as Valiyev pointed out in a July 2009 report for the Jamestown Foundation. Valiyev said it was far more plausible that the alleged plotters were simply carrying out surveillance on the station which, according to some reports, was being considered for possible integration into a regional US missile defense system.

Rotella failed to mention yet another aspect of the prosecution’s case that should arouse additional skepticism. The indictment included the charge that the leader of the alleged terrorist cell plotting these attacks was working simultaneously for Hezbollah and al-Qaeda. Even though it has been long been discredited, the idea of an Iran-al-Qaeda collaboration on terrorism has been a favorite Israeli theme for some time and one that continues to be propagated by Levitt.

Rotella’s account of how the suspects were apprehended also appears implausible. In May 2008, when the bombings were supposedly still weeks away, according to his story, the suspects realized they were under surveillance and tried to flee.

But instead of hiding or destroying incriminating evidence of their terrorist plot — such as the reconnaissance photos, the explosives, the cameras and the pistols with silencers — as might be expected under those circumstances, the two suspects allegedly packed all that equipment in their car and fled toward the border with Iran, whereupon they were intercepted, according to the official line reported by Rotella.

Somehow, despite the surveillance, according to anonymous “anti-terrorist officials” cited by Rotella, “a number of Lebanese, Iranian and Azerbaijani suspects escaped by car into Iran.” Only those with the incriminating evidence — including, most implausibly, hundreds of pounds of explosives — in their car were caught, according to the account given to Rotella.

Even Rotella’s description of the two Lebanese suspects, Ali Karaki and Ali Najem Aladine, as a veteran Hezbollah external operations officer and an explosives expert, respectively, should not be taken at face value, according to Valiyev. It is more likely, he said, that the two were simply spies working for Iranian intelligence.

Even the US Embassy report on the trial of the suspects suggested it also had doubts about the alleged plot. “In early October after a closed trial,” the reporting cable said, “an Azerbaijani court sentenced a group of alleged terrorists arrested the previous Spring and supposedly connected to Lebanese Hezbollah plot to bomb the Israeli Embassy in Baku AND the Qabala radar station in northern Azerbaijan” (emphasis in the original). It added, “In a public statement the state prosecutor repeated earlier claims that the entire plot was an operation of the Iranian Revolutionary Guard.”

Yet another striking anomaly about the alleged plot was the fact that nothing was published about it for an entire year. No explanation for the silence was ever made public. This silence is all the more significant because during 2009 and 2010, the Israeli government either publicly alleged or leaked stories of Iranian or Hezbollah plots in Turkey and Jordan about which the host country authorities either did not comment on or offered a different explanation. But despite the extremely close relationship between Azebaijani and Israeli intelligence services (confirmed by this US Embassy cable), neither the Israeli media nor foreign journalists were tipped off to the plot until the Israelis leaked the story to Rotella a year later.[3]

The complete absence of any leak by the Israelis for an entire year about an alleged Iranian plot to bomb the Israeli Embassy in Baku casts some circumstantial doubt on whether such a plot had indeed been uncovered in 2008, as claimed in the article.

Despite the multiple anomalies surrounding this story — the complete lack of any publicly available corroborating evidence; the well-established penchant for the Aliyev government for using such alleged plots to justify rounding up domestic critics; the US Embassy’s apparent skepticism, his failure to consult independent sources; and the 2009 publication by the Jamestown Foundation of Valiyev’s own critique of the “official” version of the case — Rotella has shown no interest in clarifying what actually happened. In fact, as noted above, he referred to the plot again in a July 2012 article for ProPublica as if there was not the slightest doubt with regard to its actual occurrence, identifying it, as he did in the original article, as an attempted retaliation for the assassination of a senior Hezbollah operative three months before:

Conflict with Israel intensified in February 2008 after a car bomb in the heart of Damascus killed Imad Mughniyah, a notorious Hezbollah military leader and ally of Iranian intelligence. Iranian Hezbollah publicly accused Israel and vowed revenge.

Within weeks, a plot was under way against the Israeli Embassy in Azerbaijan. Police broke up the cell in May 2008. The suspects included Azeri accomplices, a senior Hezbollah field operative and a Hezbollah explosives expert. Police also arrested two Iranian spies, but they were released within weeks because of pressure from Tehran, Western anti-terror officials say.[4] The other suspects were convicted.

As narrowly sourced as it was, Rotella’s original 2009 story thus helped make a dubious tale of a bomb plot in Baku part of the media narrative. More recently, he continued that pattern by promoting the unsubstantiated charge by Argentine prosecutor Alberto Nisman and various pro-Israel groups and right-wing members of Congress, such as Florida Rep. Ileana Ros-Lehtinen, that Iran poses a growing terrorist threat to the US in the Americas. While Jim has helped deconstruct that story line, I have recently marshaled evidence showing that Nisman’s charges about alleged Iranian involvement in the 1994 AMIA bombing and the 2007 JFK airport plot were tendentious and highly questionable.

[1] In one illustration of Rotella’s and Levitt’s long-time symbiosis, Levitt cited Rotella’s account of the alleged Baku plot as his main source about the incident in a 2013 article on alleged Hezbollah terrorism published by West Point’s Combating Terrorism Center (CTC).

[2] Rotella referred twice to “anti-terrorism officials” as sources for describing the surveillance of the alleged perpetrators that preceded their arrest and past work for Hezbollah. Of course, the phrase “anti-terrorism officials” does not exclude the possibility that they, too, were Israeli.)

[3] The first time the alleged plot’s details appeared in the Anglophone Israeli press was when Haaretz published a several hundred-word piece based virtually exclusively on Rotella’s account with the added detail, citing “Israeli sources,” that the “plotters also planned to kidnap the Israeli ambassador in Baku…”

[4] This account, incidentally, was the first to report the arrest in the case of “two Iranian spies”, another anomaly that may be explained by a flurry of media reports in 2010 that it was the two Lebanese who were released as part of a larger prisoner exchange that also included an Azerbaijani nuclear scientist arrested as a spy by Iran.

August 22, 2013 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular, Wars for Israel | , , , , , | Leave a comment

Light on the Dark Side of Dorner’s Rampage

wikimedia

By Linn Washington Jr. – This can’t be happening – 02/11/201

On September 10, 2012 the Los Angeles Times published an article with the headline: “LAPD to hold meetings on use of force policies.”

Top Los Angeles police officials announced those community meetings to counter growing criticism about videoed brutality incidents involving LA police officers in the preceding months, that article noted.

On November 24, 2012 The Daily Beast posted an article with the headline: “In Los Angeles, Questions of Police Brutality Dog LAPD” reporting abuse incidents by officers of that department placed under federal oversight between 2001 and 2009 after repeated brutality and corruption scandals.

Over two months after that Daily Beast posting about LAPD brutality a fired LAPD officer unleashed a murderous rampage as revenge against his claimed unfair firing by the LAPD.

That former LAPD cop, military veteran Christopher Dorner, claimed his attack campaign was retaliation against retaliation LAPD personnel directed against him for his reporting a 2007 brutality incident he observed while on duty.

LAPD officials found Dorner’s brutality claim against a policewoman unfounded and fired him for filing false statements. The father of the alleged victim said his mentally ill son confirmed Dorner’s account.

LA police officials contend that man sustained facial injuries from falling into some bushes while resisting arrest by Dorner, not from the female officer’s kick.

Despite the recent record of brutality detailed in news coverage last fall, a New York Times article on the Dorner rampage inferred brutality by Los Angeles police – brutality that sparked two of America’s most destructive urban riots – was not a current problem.

The last sentence in the seventh paragraph of that February 7, 2013 New York Times article stated: “Mr. Dorner laid out grievances against a police department that he said remained riddled with racism and corruption, a reference to a chapter of the department’s history that, in the view of many people, was swept aside long ago.”

That ‘view’ of many people cited in the NY Times article obviously did not include the views of the dozens participating in an October 2012 demonstration against police brutality outside the LAPD headquarters.

On October 22, 2012 the Los Angeles Times published an article with the headline: “Downtown L.A. streets closed by protest at LAPD headquarters.”

Yes, the 1992 riots that rocked LA following the state court acquittal of the four LA police officers charged in the videoed savaging of Rodney King – a disturbance causing over $1-billion in damages and claiming 53 lives – arguably qualifies as long-ago.

But long-ago does not apply to incidents within the past year like the woman kicked in her groin by a female LAPD officer in July 2012 who died minutes later while hog-tied inside a patrol car.

That ‘view’ cited in the NY Times article is not shared by victims of the incidents triggering those LAPD brass community meetings like the skate boarder suckered punched by police, the nurse slammed to the ground by two officers who gave each other a fist-bump for their take-down and the handcuffed man shot by police.

While ‘many people’ certainly believe or want-to-believe LAPD brutality is long gone, perhaps by reforms implemented during that federal oversight, news media accounts pushing that view without balance of companion context comprise an element (albeit small) in the constant framing of police brutality as isolated incidents instead of long standing, systemic procedure by police across America.

At least that NY Times article referenced racism and brutality unlike many media entities that reported Dorner’s rampage without providing context beyond his crazed reaction to his firing.

The March 1968 Kerner Commission Report on sixties-era urban riots – the majority triggered by police abuse incidents including the deadly 1965 LA Watts Riots – criticized the news media for failing to “analyze and report adequately on racial matters” in America that included coverage of festering grievances like police brutality.

Compounding context-deficient coverage, news media reportage on police brutality rarely examines the central role played by prosecutors in perpetuating the problem.

The Los Angeles DA’s Office pushed one case protecting alleged police misconduct all the way to the U.S. Supreme Court, where in 2006 that court’s conservative majority issued a ruling experts said eroded protections for whistle-blowing public employees.

The case involved a veteran LA prosecutor who said supervisors retaliated against him arising from his exposing improprieties by a deputy during a drug investigation. Those supervisors pursued the drug prosecution despite those improprieties and then bashed the whistle-blower for providing the defense details of the improprieties as required by law.

That 11/12 Daily Beast article began with an anecdote about LA city prosecutors declining to charge officers caught lying about a December 2010 incident where a woman was beaten and tazed by four officers, one of whom videoed the incident.

Fired Officer Dorner alleged that his LAPD problems began in July 2007 when his training officer, a female, kicked a man during an arrest outside a hotel. Dorner claimed that training officer and their immediate supervisor compelled him to fudge his official report omitting the kicking, according to court findings.

LAPD officials found Dorner guilty of making false statements relying largely on an Internal Affairs investigation. The IA investigator interviewed the training officer and two hotel employees but neither Dorner nor the victim according to an October 2011 California state appellate court ruling that upheld a trial court ruling rejecting Dorner’s appeal of his 2009 LAPD firing.

LAPD officials, in their administrative proceeding, faulted Dorner for failing to immediately report the alleged kicking incident. Officials brushed aside Dorner’s stated fears of backlash for exposing that alleged misconduct and his having quickly reported that incident privately to two LAPD supervisors he knew whom he also had told about racial slurs directed at him during his police academy training.

Officials also claimed Dorner manufactured the brutality complaint to maliciously deflate an adverse performance evaluation he suspected he would receive from his training officer.

LAPD officials have initiated a reexamination of Dorner’s firing since the rampage began.

Dorner, in an online manifesto posted before his rampage, criticized the fact that officers involved in both the Rodney King and other brutality scandals were promoted not penalized.

An analysis of the Dorner incident prepared by Drexel University professor George Ciccariello-Maher and Mike King, a PhD candidate at UC Santa Cruz reminded that brutality against non-whites remains a “structural function” of the LAPD.

“It is the commonness of excuses for police abuse/murder, the erasure of the victims as collateral damage that should be highlighted when trying to make sense of this broken, rogue, former Los Angeles cop,” Ciccariello-Maher and King wrote.

Photo – credit Wikipedia
Related Articles:

Americans protest police brutality

10 Shocking U.S. Police Brutality Videos Caught on Surveillance Cameras

February 11, 2013 Posted by | Civil Liberties, Ethnic Cleansing, Racism, Zionism, Subjugation - Torture | , , , , , | 2 Comments

Exposing Five Key Media Myths about Chavez’s Health and Swearing-in

By Ewan Robertson and Tamara Pearson | Venezuelanalysis | January 8th 2013

Over the last few weeks the private English media has stepped up its campaign against the Venezuelan revolution, spreading a number of lies and misconceptions around President Hugo Chavez’s health, the politics and legalities involved in his swearing-in for his new term, and the Venezuelan government’s handling of the situation. [...]

Here, Venezuelanalysis.com debunks the top five lies currently being spread by private media.

1) The Venezuelan government is being secretive about Chavez’s health

This charge has been made by international media since Chavez first announced he had cancer in June 2011. Criticisms by the private media of government “secrecy” around his condition have intensified as the swearing-in date approaches, in part reflecting an increasingly fractious Venezuelan opposition anxious for details they could use to their advantage.

Mass media sources describe Chavez’s medical condition as “a mystery”, with outlets such as the Los Angeles Times referring to government information on Chavez’s post-operatory recovery as “sporadic and thinly detailed medical updates”. Outlets such as the British BBC and the Australian have picked up the opposition’s call for the Venezuelan government to tell the “truth” on Chavez’s health, implying that the government is withholding information, or outright lying.

The argument that the Venezuelan government is keeping secrets feeds into the discourse most mainstream media use in relation to the Bolivarian revolution, recently describing the government as “despots” (Chicago Tribune) and “autocratic populists” (Washington Post).

Other media has put out its own versions of Chavez’s state of health, with the Spanish ABC going to great lengths to describe even his bowel movements, and reporting that he is in a coma, and the multinational Terra mistaking its desires for reality, reporting that Chavez is already dead. These media outlets have just one “anonymous” source for their reports; they somehow, apparently, have an infiltrator (or an “intelligence source” as they call it) among Chavez’s Cuban medical team.

The government has in fact released 28 statements updating the public on Chavez’s condition since his operation on 11 December, an average of around 1 per day. These statements are available in full text on the internet, and are also being read out by communication minister Ernesto Villegas on all Venezuelan public television and radio.

In the latest statement, released yesterday, Villegas said that Chavez’s condition remains “stationary” compared to the last report, where the public was informed that he has a respiratory “deficiency” due to a pulmonary infection.

It is true however, that beyond mentioning the general cancer site; the pelvic region, the government hasn’t revealed the exact type of cancer that Chavez has, nor the exact nature of the operation that he underwent on 11 December. This is possibly due to privacy reasons.

When asked directly about this issue in a recent interview, Jorge Rodriguez, a doctor and key figure in Chavez’s United Socialist Party of Venezuela (PSUV), said “I’d give the example of Mrs. Hilary Clinton, who had a cerebral vascular accident. There are three factors which influence these cases: the part of the brain where it happens, the size of the affected zone, and if it produces a hemorrhage or obstruction. Well fine, I’ve not seen any serious and decent doctor ask in which zone she had the lesion. And I think it’s fine that they don’t ask because that lady has the right to privacy. I’ve not seen Ramon Guillermo Aveledo (the executive secretary of the opposition’s MUD coalition) asking to know if her accident affected her in the frontal lobe, in which case, of course, she couldn’t continue giving the instructions she normally gives”.

Of course, when the international media report on the Venezuelan opposition’s stance towards Chavez’s health situation, they invariably fail to mention that the opposition’s approach has a lot less to do with a crusade for truth, and more to do with its hopes of creating a political and constitutional crisis over the issue. They make out that the Venezuelan government is being deliberately misleading and manipulative with information, but would never point the finger at Western leaders such as George Bush or Barack Obama for not announcing the exact locations of their frequent, long, and luxurious vacations, for example.

2) It is unconstitutional if Chavez doesn’t take the oath of office on 10 January

This is another lie that takes a leaf straight from the opposition’s book. Most opposition leaders, and even the Venezuelan Catholic Church, are arguing that if Chavez cannot be officially sworn-in as president on 10 January then he will lose his status as president of Venezuela. They say that in that case, Chavez should be declared “permanently absent”, and the head of the national assembly, Diosdado Cabello, would have to take over as president and call fresh elections. The opposition also claim that the swearing-in ceremony cannot be postponed, and that if Chavez continues on as president after 10 January it would be a “flagrant violation of the constitution”. Their strategy is to use their own interpretation of the constitution in order to try and depose Chavez on a technicality while the president-elect lies in Cuba struggling in post-surgery recovery.

Private media outlets have latched onto this argument, and misinformed about the Venezuelan constitution. In a highly misleading article, the Washington Post claimed that a delay in Chavez’s inauguration ceremony would be “a stretch of the constitution’s ambiguous wording”. Similar comments were made in other U.S. outlets, with Time arguing that Venezuela’s constitution is “a murky map that could send the western hemisphere’s most oil-rich nation into precarious governmental limbo this year”. Reuters argued that the Venezuelan government is “violating the constitution” and the country will be “left in a power vacuum”, and the BBC, which maintained a more reserved tone, still portrayed interpretations of the constitution as muddied debate between government and opposition.

However, Venezuela’s constitution is clear on the situation. The conditions under which a president can be declared permanently absent and new elections called are covered by article 233, and are, “death, resignation, destitution decreed by the Supreme Court, mental or physical incapacity certified by a medical council designated by the Supreme Court with the approval of the National Assembly, abandonment of the post, [or] a popular recall of the mandate”.

Currently Chavez’s status is that of “absence from the national territory”, a status which is granted by the national assembly. This could eventually be declared a “temporary absence” from the presidency, which is granted by the national assembly for a period of ninety days, and can be extended for 90 further days, as outlined by articles 234 and 235 of the constitution.

What the opposition are trying to do is use article 231 of the constitution, which describes the presidential inauguration, to argue for Chavez’s deposal. The article states that the president elect “will assume their mandate on the 10th of January of the first year of their constitutional period, through a swearing-in ceremony in front of the National Assembly”. The opposition claim that Chavez’s inability to attend that ceremony means that he has not assumed his term and his “permanent absence” should be declared. However, as noted above, not being able to attend the inauguration ceremony is not considered a reason for “permanent absence” in the Venezuelan constitution, leaving the Venezuelan opposition without a constitutional leg to stand on.

Rather, this situation is dealt with by the second half of article 231, which states, “If for any supervening reason the president cannot take office in front of the National Assembly, s/he will do so before the Supreme Court”. No date is specified.

Venezuelan constitutional lawyer Harman Escarra, an opposition supporter who helped draft the 1999 constitution, explained in an interview with Venezuelan daily Ciudad CCS that constitutionally, even if the president can’t attend the 10 January ceremony, the new presidential term still begins, including the constitutional mandate of the president’s council of state, the vice-president, and government ministers. As such, he affirmed that in Venezuela “there isn’t a power vacuum”.

The constitutional lawyer further explained that under both the letter and spirit of article 231 of the constitution, “The President, from the point of view of sovereignty, is the President. There’s no other, and the mandate of the popular majority cannot not be overturned because of the issue of a date at a specific moment, because that would be to violate a sacred principle that is in article five of the constitution, which says that power resides in the sovereignty of the people”.

Therefore, it is erroneous for international media to report that Venezuela is entering a constitutionally ambiguous situation in which either the status of the president or the next constitutional step is not clear. Further, it is not only misleading, but dangerous to wrongly paint Chavez allies as looking to subvert the constitution to stay in power, when the opposition is trying to question the government’s constitutional legitimacy in order to provoke a political crisis and depose Chavez as president. The opposition is not the “critical” and “unbiased” democratic voice that the private media represent them as. Such reporting also displays a certain level of hypocrisy, as one can be sure that if the U.S. president or British prime minister were unable to assume a particular inauguration ceremony for health reasons, such outlets would not start casting doubt on their legitimacy, as they are currently doing with Chavez.

3) Should elections have to be called, they may not be “fair”, and opposition leader Henrique Capriles has a good chance of winning

This third myth adds to the previous two to create the impression that the Bolivarian revolution is undemocratic. It is spouted by most private media, but especially media from the US, which rarely points out the utterly unfair conditions in which elections are held in its own country.

The Washington Post claimed that if Chavez were to die and new elections had to be called, “Chavez’s inner circle…may consider postponing the election or even calling it off”.

“That’s why the first responsibility of the United States and Venezuelan neighbors such as Brazil should be to insist that the presidential election be held and that it be free and fair,” the WP said, and even suggested that “Mr Chavez’s followers or military leaders” might “attempt a coup”.

The US State Department has also called for any elections that Venezuela has to be “free and transparent” and the Chicago Tribune in an article today said, “In October, Chavez vanquished his first serious challenger, Henrique Capriles, despite being too sick to campaign… Too sick to give speeches, he bought votes through political stunts like awarding a free government-built home to his 3 millionth Twitter follower.”

The Chicago Tribune’s statement is a lie; Chavez attended one to two huge rallies around the country in the month before the presidential elections, including one in Merida the authors of this article attended, as well as fulfilling his duties as president. And, of course there is no basis or need for these calls for “fair” elections. None of the private media will remind its readers of the 16 elections held over the last 14 years, that 81% of Venezuelans voluntarily turned out to vote in the October presidential elections, that Venezuela is building up participatory democracy through its communal councils, and that Venezuelans have access to completely free and widely available health care, education, and even to subsidised housing—basic conditions necessary for democracy to be practiced.

The Washington Post argued that the Venezuelan government “fears” free elections because “a fair vote would be won by opposition leader Henrique Capriles, who lost the October presidential ballot but is more popular than Mr. Maduro.” This is wishful thinking, another example of the media mistaking its desire for reality. The opposition did not receive more votes than the governing PSUV in the recent 16 December regional elections, despite Chavez’s absence. The opposition is weak, divided, disillusioned after 14 years of losing election after election (except the 2007 constitutional referendum), has no street presence what so ever, and has no program or cause to unite around, beyond wanting power.

4) A split within the Chavista leadership between Maduro and Cabello is coming

This is another idea bandied about by the Venezuelan opposition and propagated by the international media. The notion, or hope, is that if the worst were to happen and Chavez were to die, Chavismo would immediately become divided among itself and fall apart. In particular, it is argued that national assembly president Diosdado Cabello would try to seize the presidential candidacy of the PSUV from Vice-president Nicolas Maduro. Some opposition figures appear to be actively encouraging this, with opposition legislator Maria Corina Machado demanding that Diosdado Cabello take power on 10 January and that “distrust” and “fear” exist between Cabello and Maduro.

On cue, always backed by vague “analysts” or “observers”, the international media has informed the public of, “A potential rift inside Chavismo between Maduro’s more socialist faction and that of the more pragmatic Cabello” (TIME), or, “Mr Cabello wields considerable power and is thought to harbour his own political ambitions” (BBC), and that, “Chavez’s death or resignation could set off a power struggle within the party among Maduro, Cabello, Chavez’s brother Adan and state governors” (LA Times).

Such commentary has been slammed by Maduro, Cabello and other leaders within Chavismo, who all stress the unity of different currents within the Bolivarian movement in the current difficult situation. Indeed, the scenario of a direct power grab by Cabello or any other figure within Chavismo of Maduro’s role as successor if Chavez cannot assume his presidential term is very unlikely. Just before Chavez flew off to Cuba for surgery in December, he told the nation that, “If such a scenario were to occur, I ask you from my heart that you elect Nicolas Maduro as constitutional president of the republic”. Chavez has such strong support and respect from among his followers that it would be almost unthinkable for another leader within Chavismo to publicly go against Chavez’s express wish that Maduro be his successor. Any attempt to usurp Maduro’s leadership and candidacy in fresh presidential elections would be seen as political suicide.

5) That the revolution is over without Chavez

Most private media have also subtly cast doubt that the revolution will continue without Chavez, suggesting that the leadership will collapse, that Venezuela is already in “economic chaos” and “disaster”, that Venezuela is living a political “crisis” right now, and that the revolutionary process can’t survive without Chavez. The Chicago Tribune said that, “Whoever ends up running Venezuela will preside over the mess Chavez made of a prosperous and promising nation” and there is now “high unemployment, record inflation and rampant crime”. This is despite Venezuela ending 2012 with 19.9% inflation, the lowest in years, and unemployment lower than the US.

The media is ignoring the fact that the country has been doing fine this last month without Chavez, that the PSUV leadership won 20 out of 23 states in the regional elections in December, without Chavez’s presence, that there is no crisis here; schools started again as normal today, the barrio adentro clinics are open, people are working, shopping, returning from Christmas season vacations, as normal. There is no panic buying, no looting, no political unrest.

Most importantly, the media is ignoring, is invisibilising the biggest factor there is; the people of Venezuela. Chavez isn’t just a person, or a leader, he represents a political project; of economic and cultural sovereignty, of Latin American unity, of freedom from US intervention, of all basic rights satisfied, and of participatory democracy. The majority of Venezuelans have shown their support for that project by turning out to vote en masse time and time again, including in elections in which Chavez wasn’t running, with voting rates generally increasing each year. In most other countries people would be tired and would have gotten over so many elections by now. Venezuelans have marched in the thousands and millions around the country again and again, not just to support electoral candidates, but to march for workers’ rights on May Day, as well as for other causes such as gay rights, defending journalists against violent attacks by the opposition, in support of various laws, and more. It was Venezuelans, en masse, who helped overturn the coup against Chavez in 2002.

The list of gains over the last 14 years is a long one. To mention just a few: complete literacy, broadly available and free university education, free healthcare centres in most communities, free laptops to primary school children, free meals for primary school children, subsidised food, subsidised books, increased street culture and street art, a range of new public infrastructure such as train lines and cable cars, laws supporting the rights of disabled people, women, and so on, government assisted urban agriculture, legalised community and worker organising, nearly a 1000 free internet centres, music programs, pensions for the elderly, and much more. These huge changes can’t be quickly reversed, and the Venezuelan people have every reason not to let them be.

Further, over the last 14 years, Venezuelans have woken up. They read and know their laws, everyone, even opposition supporters, spends hours each day debating and discussing politics and economics. Apathy still exists, but is way down. There is a political consciousness and depth that can’t be turned off overnight.

While it is true that after Chavez there will probably be bureaucracy, corruption, reformism, and some internal disagreements, these issues existed with him as a leader as well. Any change in political circumstances is an opportunity to bring these problems to the surface and to confront them.

The people of the Bolivarian movement are fighters, and are here to stay.

January 8, 2013 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , | Leave a comment

Our Man in Caracas: The U.S. Media and Henrique Capriles

By Keane Bhatt | NACLA | June 19th 2012

The presidential candidate of Venezuela’s coalition of opposition parties, Henrique Capriles, hosted a rally on June 10 to formally initiate his campaign against President Hugo Chávez. “Hundreds of thousands” of Venezuelans—according to Reuters, the Associated Press, and The Miami Herald—flooded the streets of downtown Caracas to support his candidacy.

The “good looks of the bachelor candidate” helped attract a huge crowd to the event in which Capriles walked or jogged six miles to register with electoral authorities, “burnishing his image of physical fitness,” per Reuters’s account. He “exuded youthful energy,” said the AP, and had won praise for being an “energetic and dedicated leader” as the governor of Miranda State, according to The Miami Herald.

All three news outlets contrasted Capriles’s vigor with Chávez’s frailty (he is recovering from an undisclosed form of cancer), while conveying Venezuelans’ disgruntlement. Even some Chávez supporters “have grown tired of a murder rate that rivals some war zones, sputtering public services such as electricity and periodic shortages of staple goods,” asserted Reuters. It was only natural, then, that a marcher was quoted stressing, “It’s time for a change.”

The AP, for its part, quoted a housewife who would vote for Capriles “because of his reputation as an efficient administrator and out of fear that Chávez will ruin the economy and drive millions of Venezuelans to emigrate if he is re-elected.” The AP used the housewife’s ominous prediction as the final sentence for its report: “If Chávez emerges as the winner in October, he’s going to destroy this country.”

Censure for Chávez has so thoroughly permeated Venezuela’s body politic, apparently, that even communists oppose him: “Chávez was the great hope for our cause, but we’ve given up on him because he has turned his back on the people even as he claims to be the voice of the people,” The Miami Herald quoted the secretary general of the Bandera Roja (Red Flag) Party as saying.

So it came as no surprise that just one day later, the U.S. press reported that Chávez’s own rally to officially inaugurate his presidential campaign attracted a crowd an entire order of magnitude smaller than that of Capriles. The AP’s headline, “Chavez rallies thousands launching re-election bid”—a figure also used by NPR and the Los Angeles Times—implied that the number of pro-Chávez participants could have been anywhere between 20 to 500 times smaller than the number present at the previous day’s pro-Capriles rally. The AP’s Fabiola Sanchez cited a higher estimate of “tens of thousands” in the body of her piece, but even this number (also used by The Miami Herald) amounts to just a fraction of Capriles’s “hundreds of thousands” of supporters.

Reuters went further in minimizing Chávez’s support. Correspondent Brian Ellsworth provided a sinister explanation for a 66-year-old pro-Chávez retiree’s observations, as she danced in the city square during the rally. “Look at this sea of people; look at the happiness,” she urged. “For every person that came out yesterday, we’ve brought out 10, 20, 30 more. And that’s going to be reflected in the election.” But Ellsworth countered this with circumstantial evidence that the event was little more than a Potemkin spectacle:

Hundreds of buses that ferried his followers to Caracas stood parked in side streets. . . . Critics accuse Chavez allies of using state resources to swell demonstrations and forcing government employees to attend. Opposition leader Leopoldo Lopez said the ruling Socialist Party had ordered ministries to help bring 120,000 people to the march, citing what he called an internal party document.

Reuters provided no follow-up on the veracity of the unnamed critics’ accusations, nor did it verify the existence of the internal party document that Leopoldo López cited. This lapse in journalistic ethics is even more remarkable considering that in relying upon López’s hearsay for the final word on Chávez’s mobilization, Reuters displayed exactly the same flaw as Fox News’ coverage of Venezuela in 2005. (López, as I will mention in further detail below, is a long-time collaborator of Capriles, and played a crucial role in the short-lived coup government that overthrew Chávez in 2002.)

Ellsworth’s article also failed to include any estimate of the number of participants at Chávez’s rally, despite a widely-distributed Spanish-language dispatch by Reuters itself, which stated in its first paragraph that Chávez was “accompanied by hundreds of thousands of sympathizers.” Although the Spanish news website Público.es and Britain’s The Guardian corroborated this estimate, no major U.S.-based news source used it to describe the number of participants in Chávez’s rally.

*

Far more troubling than partial reporting on the popularity of the two candidates is the U.S. media’s superficial portrayalof Capriles as simply a “a polite, non-confrontational politician,” above the fray of Chávez’s insults and negativity. “I want to be everybody’s president, not the president of a single group,” the AP quoted Capriles as saying. “I am not anybody’s enemy,” he continued. “I’m the enemy of problems.”

At times, Capriles deviates from this persona, as when he referred to poll numbers—many of which consistently show Chávez leading by double-digit margins—as the work of “immoral mafiosos,” according to Reuters. More importantly, his political record betrays far-right tendencies that contradict his inclusive, conciliatory image. As the BBC notes, Capriles “was involved with a group of other young politicians in setting up in 2000 a new opposition party Primero Justicia.” In the lead-up to the 2002 coup d’etat against Chávez, which killed dozens, Primero Justicia indirectly received hundreds of thousands of dollars and training from a foreign government—in this case, the United States, through the National Endowment for Democracy, an agency largely financed by Congress. Leopoldo López and Leopoldo Martinez, two of Primero Justicia’s other top leaders, went on to play key roles in the 2002 coup government of Venezuelan business magnate Pedro Carmona. López—who Reuters deemed fit to comment on the supposedly authoritarian nature of last week’s pro-Chávez rally—himself signed on to Carmona’s 2002 decree to abolish the General Assembly, the Supreme Court, and the Constitution.

During this U.S.-backed two-day coup, hundreds of anti-Chávez demonstrators destroyed cars outside the Cuban embassy in the Caracas municipality of Baruta. They also cut off water and electricity to the building. Capriles, then the mayor of Baruta, was filmed approaching the Cuban ambassador and reportedly asking for proof that there were no Chávez administration officials who had sought refuge inside the embassy. The Cuban embassy later released a statement condemning Capriles’s behavior: “The immediate responsibility of Mr. Capriles Radonsky and other Venezuelan state authorities was demonstrated when they failed to act diligently in order to prevent an increase in the aggression to which our embassy was subjected, causing serious damage and endangering the lives of officials and their families in clear violation of national and international law.”

It is in this light that Chávez’s public broadsides against Capriles become more understandable. The Miami Herald quoted Chávez at his June 11 rally as saying, “We have made the vital strategic decision that every time there’s aggression from the imperialists and the bourgeoisie . . . we will respond by deepening the socialist revolution.” But the Herald leaves out any background information about the 2002 coup d’etat, in which the military reportedly threatened to bomb the presidential palace. Only within this context does the Herald’s quotation of Chávez make sense: “‘Their plan is the imperialist project from Washington,’ he said. ‘They are the puppets of imperialism…and now they hope to trick the people to take back the Miraflores [presidential palace]. But they’ll never get it back.’”

The truly remarkable aspect about Capriles’s candidacy is that more than a decade of aggressive poverty reduction and social spending has created a political climate that has forced an otherwise reactionary opposition to fully endorse Chávez’s social programs in order to be viable with the Venezuelan public. Ten years after the Cuban embassy fiasco, Capriles says he would be “mad” to end Chávez’s Barrio Adentro program, which dispatches Cuban doctors to poor neighborhoods in Venezuela to provide residents with free healthcare. Capriles reassured Venezuelans by saying “the missions belong to the people,” and on a separate occasion announced, “I want to expand them.” In a fairly stunning transformation, the opposition—rather than plotting coups and carrying out debilitating oil strikes—has rallied around Capriles, who has publicly modeled his platform after that of former Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva, who the AP said “financ[ed] expansive social programs . . . that made him popular among the poor.”

As all of the press coverage duly notes, Capriles has an uphill battle, and the poll numbers are not in his favor. It’s hard not to see why. As journalist Stephanie Kennedy notes in the Huffington Post, Venezuela was ranked the “happiest” country in South America by Columbia University, which she attributes, in large part, to serious improvements in Venezuelans’ material conditions under the Chávez administration:

The country currently boasts the highest minimum wage in Latin America and its latest bill for workers rights hails in a new era of legal protection and social security to a large part of the population who had up until recently been labouring within informal and vulnerable frameworks. Domestic workers, voluntary full time carers of family relatives and housekeepers now too have rights and a state pension, whilst peasants, fisherman and others practicing the more traditional trades, who have always been omitted from formal registers, will now enjoy the same rights as their urban peers. There are local clinics where people had never seen a doctor before, new brick-layered houses for people who had been living in cardboard slums, and subsidized food products and medicines.

A leader seeking reelection with a track record of spearheading the policies listed above can surely afford some bravado on the campaign trail.

June 20, 2012 Posted by | Deception | , , , , , | 1 Comment

   

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 757 other followers