Aletho News


Who’s Still Afraid of 9/11 Conspiracy Theories?

By Maidhc Ó Cathail | The Passionate Attachment | September 10, 2015

“The lady doth protest too much, methinks.”
—Queen Gertrude, Hamlet.

Whenever someone insists too strongly about something not being true, we tend to suspect that maybe it is. In their denials of involvement in 9/11, do Israel’s apologists “protest too much”?
While it would take a small book to adequately document the Israeli connection to 9/11—as editor Justin Raimondo attempted to some extent in The Terror Enigma—let us briefly recall some of the more intriguing facts as reported in the mainstream media, involving dancing Israelis, Odigo warnings, and Zim’s timely move.

The story of the five Israelis who were seen celebrating and filming as the Twin Towers burned and collapsed was investigated by Neil Mackay in Scotland’s Sunday Herald. The so-called “dancing Israelis” worked for Urban Moving Systems, later deemed to be a Mossad front by the FBI. Despite failing numerous polygraph tests, the young men were deported to Israel two months later. Back home, several of the men appeared on a TV chat show, in which one of them amazingly said, “Our purpose was to document the event.”

Two employees of Odigo, an Israeli instant messaging service, received messages two hours before the World Trade Center attack on September 11 predicting the attack would happen, Ha’aretz reported.

Zim-American Israeli Shipping Co., part-owned by the Israeli government, moved their North American headquarters from the 16th floor of the WTC to Norfolk, Virginia one week before the 9/11 attacks, incurring a $50,000 fine for breaking its lease, according to the Jerusalem Post.

Despite being in the public domain, none of these relevant facts are mentioned in the 9/11 Commission’s 567-page report.

Moreover, Philip Zelikow, the executive director of the 9/11 Commission, is concerned about the spread of such inconvenient facts to the wider public. “Our worry,” he says, “is when things become infectious…. [then] this stuff can be deeply corrosive to public understanding. You can get where the bacteria can sicken the larger body.”

But was Zelikow speaking here as an American government official or as a pro-Israeli insider?

In the same month that he authored the so-called “Bush Doctrine” of preemptive war, which provided the justification for the 2003 invasion of Iraq, Zelikow made this candid admission: “Why would Iraq attack America or use nuclear weapons against us? I’ll tell you what I think the real threat (is) and actually has been since 1990—it’s the threat against Israel.”

Yet, instead of investigating the Israeli connection, Zelikow used the 9/11 Commission to sell the Israeli-inspired Iraq war to the American people.

Zelikow’s “bacteria” quote is cited in a 2008 paper entitled “Conspiracy Theories.” Co-authored by Cass Sunstein, who went on to head President Obama’s White House Office of Information and Regulatory Affairs, the main focus of the paper “involves conspiracy theories relating to terrorism, especially theories that arise from and post-date the 9/11 attacks.”

Rather than attempting to debunk such theories, Sunstein and Vermeule claim that those who suspect Israeli involvement in 9/11 suffer from a “crippled epistemology.” This, the authors argue, is due to “a sharply limited number of (relevant) informational sources.” In other words, “they know very few things, and what they know is wrong.”

To counter these suspicions, Sunstein recommends “cognitive infiltration of extremist groups, whereby government agents, or their allies (acting either virtually or in real space, and either openly or anonymously) will undermine the crippled epistemology of those who subscribe to such theories. They do so by planting doubts about the theories and stylized facts that circulate within such groups, thereby introducing beneficial cognitive diversity.”

It could, of course, be argued that Sunstein’s work also suffers from a crippled epistemology—his research relies heavily on pro-Israeli sources, most notably the notorious Islamophobe Daniel Pipes.

Pipes is a bit of an expert on conspiracy theories, having written two books on the subject. “Conspiracism provides a key to understanding the political culture of the Middle East,” Pipes opines in The Hidden Hand: Middle East Fears of Conspiracy. “It helps explain much of what would otherwise seem illogical or implausible, including the region’s record of political extremism and volatility, its culture of violence, and its poor record of modernization.”

Like Sunstein, Pipes is concerned that many in the region suspect Israeli involvement in 9/11. “The implications in the Middle East are quite profound,” Pipes told the LA-based Jewish Journal. “It’s one more brick in the edifice of fear and loathing of Israel and the Jews.”

In the absence of a proper 9/11 investigation, there remains a broad range of opinion about the precise nature of Israeli complicity. In The Terror Enigma, Justin Raimondo tentatively concludes that the Israeli connection to 9/11 amounts to “foreknowledge and passive collaboration with Bin Laden’s jihad.”

It’s hardly surprising then that some of the most obsessive critics of 9/11 “conspiracy theories” have ties to Israel. If Americans ever find out that their “staunchest ally” had anything to do with the mass murder of their fellow citizens on September 11, 2001, the would-be conspiracy debunkers have good reason to be afraid.

A version of this article was first published on April 3, 2010. 

September 10, 2015 Posted by | False Flag Terrorism, Wars for Israel | , , , , , , , | 2 Comments

Breaking the Depleted Uranium Ceiling

By Craig Murray | September 1, 2015

It is an astonishing fact that, despite near universal recognition now that the war in Iraq was a disaster, no major British social institution is headed by a single one of the majority of the population wo were opposed to the war.

Every Cabinet Minister actively supported the war. Of the fifteen Tory MPs who rebelled and voted against the war, not one is a minister. Civil servants officially have no politics but privately their opinions are known. There is not one single Permanent Under Secretary of a UK government department who was known to be against the war and most were enthusiasts. Simon Fraser, PUS at the FCO, was an active Blairite enthusiast for the war. Though no Blairite, the Head of MI6 Alex Younger was also an enthusiast.

The BBC was of course gutted following its revealing of the truth about Iraqi WMD, and the subsequent murder of David Kelly. Following the ousting of Greg Dyke, both Governors and Directors-Generals have been known supporters of the war. Of the 107 bureaucrats in the BBC who earn over 100,000 pounds pa, insiders estimate that only five were opponents of the war. Craig Oliver – who has now left the BBC for Cameron’s media operation – and James Purnell are absolutely typical of the BBC Iraqocracy.

Every current editor of a UK national newspaper supported the Iraq war. At the time of the war there was one editor opposed – Piers Morgan – who subsequently became a derided and marginalised figure. Not only are the editors firmly from the neo-con alliance, but the high profile commentators who cheered on the war – David Aaronovich, Nick Cohen, Melanie Phillips, John Rentoul, Rod Liddle etc. – have all seen their careers flourish. None has suffered from their appalling lack of judgement. There is no similar raft of commentators who were against the war who enjoy such constant media promotion and massive salaries. Many, like Peter Oborne, have suffered unexpected career glitches. There is no head of a major TV channel in the UK who was against the war in Iraq.

The theme runs through all the public professions. Of the hundreds of academics who took firm positions against the Iraq War, I cannot find a single example who went on to become a University Vice-Chancellor or Principal. By contrast actual war criminals Richard Dearlove and Valerie Amos were parachuted into academic leadership posts. The Chiefs of Staff of the armed forces were all true believers, compared to the massive scepticism that existed among senior officers.

The Iraq test even extends into the heads of institutions apparently quite unrelated, such as City of London banks and insurance companies. There are a tiny number of heads of FTSE 100 companies who were against the war.

It is not that there is an Iraq test. It is that Iraq is the touchstone for adherence to the neo-liberal consensus. All these professionally successful people share a number of attitudes, of which support for the Iraq War is a good indicator. There is a very strong correlation between support for the Iraq War and fierce Zionism. But there is also a strong correlation between support for the Iraq War and support for austerity economics. The strongest correlation of all lies in support for the Iraq War and for “business-friendly” tolerance of corporatism, TTIP, multinational tax avoidance, low taxation and marketization of public services including in education and health.

To return to where I started, the quite extraordinary thing is that there is a near-universal recognition in wider society that the Iraq War was both completely unjustified and a dreadful strategic blunder. Yet its support is a major pre-condition for membership of the governing elite.

The answer of course lies in its value as an indicator for a broad range of neo-liberal consensus attitudes. That is why both the SNP and Jeremy Corbyn provide such a threat to the Establishment, through denying those attitudes. The fascinating thing is that the SNP and the Labour Party could be the only public institutions in the UK of any note with an anti-Iraq War leadership. The significance is that, in slightly different ways, both the prominence of the SNP and of Jeremy Corbyn are the result of a public revolt which the Establishment has been trying, absolutely desperately, to cut off.

Ed Miliband did not actually vote against the Iraq War, contrary to popular myth. Having both the Labour and SNP parties led by people who reject the raft of values symbolised by the Iraq test, who have broken through the depleted uranium ceiling, is a massive, massive threat to the meritlessocracy. Institutional control appeared to be complete and impermeable. Suddenly they face the danger of the opinions of ordinary people carrying weight. Expect the media control mechanisms to whir into still greater overdrive.

September 1, 2015 Posted by | Economics, Ethnic Cleansing, Racism, Zionism, Militarism, Timeless or most popular, War Crimes | , , , , , | Leave a comment

Beware of Chilcot

By Craig Murray | August 28, 2015

I am worried that the continued delay in the publication of Chilcot’s report is giving rise to expectations that it will be forthright and damning of Blair and his supporters. Nothing could be further from the truth. Even though Blair plunged us into an illegal war with dreadful long-term consequences, the report has always been designed to be a typical Whitehall fudge. Mistakes made – errors of judgement – all in good faith – lessons learned. You don’t have to wait for it, that is it.

The Chilcot team was handpicked by Gordon Brown – himself up to his neck in guilt for the illegal invasion – and three of the five had been aggressive proponents of the war. The remaining two, Chilcot and Baroness Prasad, are “sound” for the Establishment. Let me remind you of my analysis of the committee members in 2009. Sir Lawrence Freedman was an active propagandist for the invasion while Sir Martin Gilbert (died while contributing to the committee) was so enamoured of the invasion he compared Bush and Blair to Roosevelt and Churchill. Rod Lyne was actively involved in selling the WMD lies and arguably in danger of war crime accusation himself.

None of the committee members had ever expressed the slightest doubt about the Iraq War while 60% had actively promoted it. Of Chilcot himself the eminent international lawyer Phillippe Sands noted:

“Sir John’s spoonfed questions give every impression of being designed to elicit a response from the attorney general that would demonstrate the reasonableness of his actions and those of the government.”

The point of the delay is to give the impression Chilcot has been absolutely painstaking and therefore the bucket of whitewash he will throw cannot be hiding anything.

Do not be fooled.

August 28, 2015 Posted by | Deception, Timeless or most popular | , | 1 Comment

Iraq Inquiry: Five Year, £10 Million Whitewash of Blair Regime?

By Felicity Arbuthnot | Dissident Voice | August 17, 2015

Bereaved UK families who lost sons and daughters in the illegal invasion of Iraq have now threatened legal action against Sir John Chilcot who headed the near two year long, £10m Iraq Inquiry (30th July 2009 – 2nd February 2011) if a date for release of Inquiry findings is not announced publicly within two weeks. Further, suspicions over the reason for the approaching five years near silence from Sir John are raised by a detailed investigation by journalist Andrew Pierce.

Writing in the Daily Mail he highlights the seemingly close relationship between Sir John Chilcot and Tony Blair.

Pierce refers to Blair’s first appearance before the Inquiry five years ago when “the Chairman, Sir John Chilcot treated him with almost painful deference.” What few realized was that Sir John, a former career civil servant, “could, in fact, have greeted Blair as an old friend.”

They first met in 1997 when Blair was still Leader of the Opposition, at the discreet Travellers Club in Central London, founded in 1819 as: “A meeting place for gentlemen who had travelled abroad, their visitors and (for) diplomats posted in London.” It continues to host: “distinguished members of the Diplomatic Service, the Home Civil Service …”

The meeting took place just months before Blair became Prime Minister. “John Chilcot, at the time, was the most senior civil servant at the Northern Ireland Office … Civil servants often meet Opposition politicians for briefings (prior to) elections but they are usually held in Whitehall Departments where (official) minutes are taken.” A meeting at the ultra discreet Club ensured “it was not made public.”

On becoming Prime Minister (May 2nd,1997) Tony Blair “worked closely with Chilcot on the Northern Ireland peace process.”

On Chilcot’s retirement he was “knighted by a grateful Blair … into the fourth most senior order of British chivalry.”

However, points out Andrew Pierce, Sir John never really left Whitehall, undertaking numbers of roles on public committees “often at the behest of the Blair administration.”

Moreover, in 2004 Lord Butler was charged with convening an Inquiry “into the role of the (UK) intelligence services in the Iraq war. Blair chose the Members of the Inquiry’s five strong Committee.”

Foxes guarding hen houses cannot fail to come to mind. “Surprise, surprise, Chilcot was one of the first asked to serve on it …”

Unexpectedly, however, the Butler Review as it was named: “Provided devastating evidence that (Blair’s) Downing Street, with collusion of intelligence chiefs ‘sexed up’ the threat” from Saddam Hussein”, yet “concluded that no one should be held responsible.”

“In short, it let Blair off the hook.”

When Blair’s successor as Prime Minister, Gordon Brown – former Chancellor of the Exchequer who wrote the £mega million cheques for the illegal invasion, thus also part of the crime of enormity – established the Chilcot Inquiry in 2009, it was originally to be held “behind closed doors.” Uproar from opposition MPs, from senior military figures and the public forced it into the open.

However, Philippe Sands, QC., Professor of International Law at University College, London and barrister with Matrix Chambers, a legal firm established, ironically, by Tony Blair’s barrister wife Cherie, quickly questioned the suitability of Sir John to lead the new Inquiry.

Sands questioned what it was in his “role in the Butler Inquiry that caused the Prime Minister to conclude he was suitable?” He cited a first hand observer who had described Chilcot’s “obvious deference to governmental authority, a view he had heard repeated several times. More troubling is evidence I have seen for myself.”

He was also dismissive of Sir John’s questioning of Law Lord, Lord Goldsmith, the former Attorney General, who had ruled that the Iraq invasion would be illegal – only to change his mind when Blair wrote on the top left hand side of the page: “I really do not understand this.”

Professor Sands – author of Lawless World in which he accuses former President George W. Bush and Tony Blair of conspiring to Invade Iraq in violation of international law – also cited “Sir John’s spoon-fed questions” to the former Attorney General “designed to elicit a response” demonstrating “the reasonableness of his actions and those of the government.”

In context, in Lawless World Sands cites a five page long “extremely sensitive” memo relating to a meeting between George W. Bush and Tony Blair at the White House on January 31st, 2003. The memo was written by David Manning, Blair’s Chief Foreign Policy Advisor at the time, who was also present.

Content included Bush mooting the idea of painting a U-2 spy-plane in UN colours and flying it low over Iraq in the hope of Iraq reacting by shooting it down, providing a pretext for the US and UK to attack and invade.

It also confirms Bush and Blair agreeing to invade regardless of whether weapons of mass destruction were found by the UN weapons inspectors. This contradicts Blair’s statement to Parliament after his return that Iraq would be given a final chance to disarm.

Giving a further lie to Blair’s Parliamentary assurances, Bush is paraphrased as saying:

The start date for the military campaign was now pencilled in for 10th March. This was when the bombing would begin.

In an opinion which should surely be George W. Bush’s epitaph he told Blair he “thought it unlikely there would be internecine warfare between different religious and ethnic groups” after the invasion.

In spite of the erased and ruined lives in millions, the ruins of Iraq, of much of Baghdad “the Paris of the 9th century”, of many of historical gems that have survived assaults over millennia but not Bush and Blair, it seems likely Chilcot’s Inquiry, if it eventually appears, will prove another dead end.

As Sir Christopher Meyer, former UK Ambassador to Washington pointed out:

When Downing Street set up the Inquiry into ‘phone hacking (by) newspapers, it was a Judicial Inquiry, led by a Judge (with) powers to compel witnesses to answer all questions put to them. Chilcot does not have that power. A Judge should be running this Inquiry, not a retired civil servant.

Prime Minister David Cameron has paid lip service to exasperation, but as commented on before in these columns, regards Blair as a “mentor” and in opposition aspired to be “heir to Blair.” He has also refused Sir John correspondence between Bush and Blair (held in government archives) which Sir John has been reported as regarding as essential to his findings. Current speculations are, unless the families of the bereaved win out, is that the world will see nothing until late 2016.

Another reason for the inordinate delay is the decision of the Inquiry to write to every witness criticized in order to allow them to respond. How very cosy. Imagine that in a Court of Law!

However, if any of the above has you wondering, there is far worse to come.

According to a recent report although “as many as one hundred and fifty (government) Ministers, civil servants and senior military figures have been sent details of criticism, including draft pages of the Report”, due to the structure of the Inquiry, “Ministers and officials accused of wrongdoing in (the) Chilcot Inquiry will never be named.”


One former Labour Minister is now said to be going through hundreds of pages of the report ‘with a fine toothcomb’. The ex-Minister has also been offered free legal advice from the Government.

A £ ten million stitch-up?

Reg Keys, speaking for one of the bereaved UK families threatening action against Sir John Chilcot’s team, who ran against Tony Blair in his Durham constituency of Sedgefield as an Independent Parliamentary candidate in 2005, and whose son, Lance Corporal Tom Keys was killed in Iraq in 2003, has had enough. Tony Blair “should be dragged in shackles to a War Crimes Court” he says.

In a memorable speech on the 2005 election night, Blair and his wife standing with frozen faces, as Keys vowed: “I’ll hold Blair to account.” Unlike Blair, Reg Keys speaks the truth.

August 18, 2015 Posted by | Corruption, Deception | , , , | Leave a comment

Neocons to Americans: Trust Us Again

By Robert Parry | Consortium News | August 16, 2015

America’s neocons insist that their only mistake was falling for some false intelligence about Iraq’s WMD and that they shouldn’t be stripped of their powerful positions of influence for just one little boo-boo. That’s the point of view taken by Washington Post editorial page editor Fred Hiatt as he whines about the unfairness of applying “a single-interest litmus test,” i.e., the Iraq War debacle, to judge him and his fellow war boosters.

After noting that many other important people were on the same pro-war bandwagon with him, Hiatt criticizes President Barack Obama for citing the Iraq War as an argument not to listen to many of the same neocons who now are trying to sabotage the Iran nuclear agreement. Hiatt thinks it’s the height of unfairness for Obama or anyone else to suggest that people who want to kill the Iran deal — and thus keep alive the option to bomb-bomb-bomb Iran — “are lusting for another war.”

Hiatt also faults Obama for not issuing a serious war threat to Iran, a missing ultimatum that explains why the nuclear agreement falls “so far short.” Hiatt adds: “war is not always avoidable, and the judicious use of force early in a crisis, or even the threat of force, can sometimes forestall worse bloodshed later.”

But it should be noted that the neocons – and Hiatt in particular – did not simply make one mistake when they joined President George W. Bush’s rush to war in 2002-03. They continued with their warmongering in Iraq for years, often bashing the handful of brave souls in Official Washington who dared challenge the neocons’ pro-war enthusiasm. Hiatt and his fellow “opinion leaders” were, in effect, the enforcers of the Iraq War “group think” – and they have never sought to make amends for that bullying.

The Destruction of Joe Wilson

Take, for instance, the case of CIA officer Valerie Plame and her husband, former U.S. Ambassador Joseph Wilson. Hiatt’s editorial section waged a long vendetta against Wilson for challenging one particularly egregious lie, Bush’s nationally televised claim about Iraq seeking “yellowcake” uranium from Niger, a suggestion that Iraq was working on a secret nuclear bomb. The Post’s get-Wilson campaign included publishing a column that identified Plame as a CIA officer, thus destroying her undercover career.

At that point, you might have thought that Hiatt would have stepped forward and tried to ameliorate the harm that he and his editorial page had inflicted on this patriotic American family, whose offense was to point out a false claim that Bush had used to sell the Iraq War to the American people. But instead Hiatt simply piled on the abuse, essentially driving Wilson and Plame out of government circles and indeed out of Washington.

In effect, Hiatt applied a “a single-issue litmus test” to disqualify the Wilson family from the ranks of those Americans who should be listened to. Joe Wilson had failed the test by being right about the Iraq War, so he obviously needed to be drummed out of public life.

The fact that Hiatt remains the Post’s editorial-page editor and that Wilson ended up decamping his family to New Mexico speaks volumes about the upside-down world that Official Washington has become. Be conspicuously, obstinately and nastily wrong about possibly the biggest foreign-policy blunder in U.S. history and you should be cut some slack, but dare be right and off with your head.

And the Iraq War wasn’t just a minor error. In the dozen years since Bush launched his war of aggression in Iraq, the bloody folly has destabilized the entire Middle East, resulted in hundreds of thousands of deaths (including nearly 4,500 U.S. soldiers), wasted well over $1 trillion, spread the grotesque violence of Sunni terrorism across the region, and sent a flood of refugees into Europe threatening the Continent’s unity.

Yet, what is perhaps most remarkable is that almost no one who aided and abetted the catastrophic and illegal decision has been held accountable in any meaningful way. That applies to Bush and his senior advisers who haven’t spent a single day inside a jail cell; it applies to Official Washington’s well-funded think tanks where neoconservatives still dominate; and it applies to the national news media where almost no one who disseminated pro-war propaganda was fired (with the possible exception of Judith Miller who was dumped by The New York Times but landed on her feet as a Fox News “on-air personality” and an op-ed contributor to The Wall Street Journal ).

The Plame-Gate Affair

While the overall performance of the Post’s editorial page during the Iraq War was one of the most shameful examples of journalistic malfeasance in modern U.S. history, arguably the ugliest part was the Post’s years-long assault on Wilson and Plame. The so-called “Plame-gate Affair” began in early 2002 when the CIA recruited ex-Ambassador Wilson to investigate what turned out to be a forged document indicating a possible Iraqi yellowcake purchase in Niger. The document had aroused Vice President Dick Cheney’s interest.

Having served in Africa, Wilson accepted the CIA’s assignment and returned with a conclusion that Iraq had almost surely not obtained any uranium from Niger, an assessment shared by other U.S. officials who checked out the story. However, the bogus allegation was not so easily quashed.

Wilson was stunned when Bush included the Niger allegations in his State of the Union Address in January 2003. Initially, Wilson began alerting a few journalists about the discredited claim while trying to keep his name out of the newspapers. However, in July 2003 – after the U.S. invasion in March 2003 had failed to turn up any WMD stockpiles – Wilson penned an op-ed article for The New York Times describing what he didn’t find in Africa and saying the White House had “twisted” pre-war intelligence.

Though Wilson’s article focused on his own investigation, it represented the first time a Washington insider had gone public with evidence regarding the Bush administration’s fraudulent case for war. Thus, Wilson became a major target for retribution from the White House and particularly Cheney’s office.

As part of the campaign to destroy Wilson’s credibility, senior Bush administration officials leaked to journalists that Wilson’s wife worked in the CIA office that had dispatched him to Niger, a suggestion that the trip might have been some kind of junket. When right-wing columnist Robert Novak published Plame’s covert identity in The Washington Post’s op-ed section, Plame’s CIA career was destroyed.

Accusations of Lying

However, instead of showing any remorse for the harm his editorial section had done, Hiatt simply enlisted in the Bush administration’s war against Wilson, promoting every anti-Wilson talking point that the White House could dream up. The Post’s assault on Wilson went on for years.

For instance, in a Sept. 1, 2006, editorial, Hiatt accused Wilson of lying when he had claimed the White House had leaked his wife’s name. The context of Hiatt’s broadside was the disclosure that Deputy Secretary of State Richard Armitage was the first administration official to tell Novak that Plame was a CIA officer and had played a small role in Wilson’s Niger trip.

Because Armitage was considered a reluctant supporter of the Iraq War, the Post editorial jumped to the conclusion that “it follows that one of the most sensational charges leveled against the Bush White House – that it orchestrated the leak of Ms. Plame’s identity – is untrue.”

But Hiatt’s logic was faulty for several reasons. First, Armitage may have been cozier with some senior officials in Bush’s White House than was generally understood. And, just because Armitage may have been the first to share the classified information with Novak didn’t mean that there was no parallel White House operation to peddle Plame’s identity to reporters.

In fact, evidence uncovered by special prosecutor Patrick Fitzgerald, who examined the Plame leak, supported a conclusion that White House officials, under the direction of Vice President Cheney and including Cheney aide Lewis Libby and Bush political adviser Karl Rove, approached a number of reporters with this information.

Indeed, Rove appears to have confirmed Plame’s identity for Novak and also leaked the information to Time magazine’s Matthew Cooper. Meanwhile, Libby, who was indicted on perjury and obstruction charges in the case, had pitched the information to The New York Times’ Judith Miller. The Post’s editorial acknowledged that Libby and other White House officials were not “blameless,” since they allegedly released Plame’s identity while “trying to discredit Mr. Wilson.” But the Post reserved its harshest condemnation for Wilson.

“It now appears that the person most responsible for the end of Ms. Plame’s CIA career is Mr. Wilson,” the editorial said. “Mr. Wilson chose to go public with an explosive charge, claiming – falsely, as it turned out – that he had debunked reports of Iraqi uranium-shopping in Niger and that his report had circulated to senior administration officials.

“He ought to have expected that both those officials and journalists such as Mr. Novak would ask why a retired ambassador would have been sent on such a mission and that the answer would point to his wife. He diverted responsibility from himself and his false charges by claiming that President Bush’s closest aides had engaged in an illegal conspiracy. It’s unfortunate that so many people took him seriously.”

A Smear or a Lie

The Post’s editorial, however, was at best an argumentative smear and most likely a willful lie. By then, the evidence was clear that Wilson, along with other government investigators, had debunked the reports of Iraq acquiring yellowcake in Niger and that those findings did circulate to senior levels, explaining why CIA Director George Tenet struck the yellowcake claims from other Bush speeches.

The Post’s accusation about Wilson “falsely” claiming to have debunked the yellowcake reports apparently was based on Wilson’s inclusion in his report of speculation from one Niger official who suspected that Iraq might have been interested in buying yellowcake, although the Iraqi officials never mentioned yellowcake and made no effort to buy any. This irrelevant point had become a centerpiece of Republican attacks on Wilson and was recycled by the Post.

Plus, contrary to the Post’s assertion that Wilson “ought to have expected” that the White House and Novak would zero in on Wilson’s wife, a reasonable expectation in a normal world would have been just the opposite. Even amid the ugly partisanship of modern Washington, it was shocking to many longtime observers of government that any administration official or an experienced journalist would disclose the name of a covert CIA officer for such a flimsy reason as trying to discredit her husband.

Hiatt also bought into the Republican argument that Plame really wasn’t “covert” at all – and thus there was nothing wrong in exposing her counter-proliferation work for the CIA. The Post was among the U.S. media outlets that gave a podium for right-wing lawyer Victoria Toensing to make this bogus argument in defense of Cheney’s chief of staff Lewis Libby.

On Feb. 18, 2007, as jurors were about to begin deliberations in Libby’s obstruction case, the Post ran a prominent Outlook article by Toensing, who had been buzzing around the TV pundit shows decrying Libby’s prosecution. In the Post article, she wrote that “Plame was not covert. She worked at CIA headquarters and had not been stationed abroad within five years of the date of Novak’s column.”

A Tendentious Argument

Though it might not have been clear to a reader, Toensing was hanging her claim about Plame not being “covert” on a contention that Plame didn’t meet the coverage standards of the Intelligence Identities Protection Act. Toensing’s claim was legalistic at best since it obscured the larger point that Plame was working undercover in a classified CIA position and was running agents abroad whose safety would be put at risk by an unauthorized disclosure of Plame’s identity.

But Toensing, who promoted herself as an author of the Intelligence Identities Protection Act, wasn’t even right about the legal details. The law doesn’t require that a CIA officer be “stationed” abroad in the preceding five years; it simply refers to an officer who “has served within the last five years outside the United States.”

That would cover someone who – while based in the United States – went abroad on official CIA business, as Plame testified under oath in a congressional hearing that she had done within the five-year period. Toensing, who appeared as a Republican witness at the same congressional hearing on March 16, 2007, was asked about her bald assertion that “Plame was not covert.”

“Not under the law,” Toensing responded. “I’m giving you the legal interpretation under the law and I helped draft the law. The person is supposed to reside outside the United States.” But that’s not what the law says, either. It says “served” abroad, not “reside.”

At the hearing, Toensing was reduced to looking like a quibbling kook who missed the forest of damage – done to U.S. national security, to Plame and possibly to the lives of foreign agents – for the trees of how a definition in a law was phrased, and then getting that wrong, too.

After watching Toensing’s bizarre testimony, one had to wonder why the Post would have granted her space on the widely read Outlook section’s front page to issue what she called “indictments” of Joe Wilson, U.S. Attorney Patrick Fitzgerald and others who had played a role in exposing the White House hand behind the Plame leak.

Despite Toensing’s high-profile smear of Wilson and Fitzgerald, Libby still was convicted of four felony counts. In response to the conviction, the Post reacted with another dose of its false history of the Plame case and a final insult directed at Wilson, declaring that he “will be remembered as a blowhard.”

With Plame’s CIA career destroyed and Wilson’s reputation battered by Hiatt and his Post colleagues, the Wilsons moved away from Washington. Their ordeal was later recounted in the 2010 movie, “Fair Game,” starring Naomi Watts and Sean Penn. Though Libby was sentenced to 30 months in prison, his sentence was commuted by President Bush to eliminate any jail time.

A Pattern of Dishonesty

While perhaps Hiatt’s vendetta against Joe Wilson was the meanest personal attack in the Post’s multi-year pro-war advocacy, it was just part of a larger picture of complicity and intimidation. Post readers often learned about voices of dissent only by reading Post columnists denouncing the dissenters, a scene reminiscent of a totalitarian society where dissidents never get space to express their opinions but are still excoriated in the official media.

For instance, on Sept. 23, 2002, when former Vice President Al Gore gave a speech criticizing Bush’s “preemptive war” doctrine and Bush’s push for the Iraq invasion, Gore’s talk got scant media coverage, but still elicited a round of Gore-bashing on the TV talk shows and on the Post’s op-ed page.

Post columnist Michael Kelly called Gore’s speech “dishonest, cheap, low” before labeling it “wretched. It was vile. It was contemptible.” [Washington Post, Sept. 25, 2002] Post columnist Charles Krauthammer added that the speech was “a series of cheap shots strung together without logic or coherence.” [Washington Post, Sept. 27, 2002]

While the Post’s wrongheadedness on the Iraq War extended into its news pages – with the rare skeptical article either buried or spiked – Hiatt’s editorial section was like a chorus with virtually every columnist singing from the same pro-invasion song book and Hiatt’s editorials serving as lead vocalist. A study by Columbia University journalism professor Todd Gitlin noted, “The [Post ] editorials during December [2002] and January [2003] numbered nine, and all were hawkish.” [American Prospect, April 1, 2003]

The Post’s martial harmony reached its crescendo after Secretary of State Colin Powell made his bogus presentation to the United Nations on Feb. 5, 2003, accusing Iraq of hiding vast stockpiles of weapons of mass destruction. The next day, Hiatt’s lead editorial hailed Powell’s evidence as “irrefutable” and chastised any remaining skeptics.

“It is hard to imagine how anyone could doubt that Iraq possesses weapons of mass destruction,” the editorial said. Hiatt’s judgment was echoed across the Post’s op-ed page, with Post columnists from Right to Left singing the same note of misguided consensus.

After the U.S. invasion of Iraq on March 19-20, 2003, and months of fruitless searching for the promised WMD caches, Hiatt finally acknowledged that the Post should have been more circumspect in its confident claims about the WMD.

“If you look at the editorials we write running up [to the war], we state as flat fact that he [Saddam Hussein] has weapons of mass destruction,” Hiatt said in an interview with the Columbia Journalism Review. “If that’s not true, it would have been better not to say it.” [CJR, March/April 2004]

Concealing the Truth

But Hiatt’s supposed remorse didn’t stop him and the Post editorial page from continuing its single-minded support for the Iraq War. Hiatt was especially hostile when evidence emerged that revealed how thoroughly he and his colleagues had been gulled.

In June 2005, for instance, The Washington Post decided to ignore the leak of the “Downing Street Memo” in the British press. The “memo” – actually minutes of a meeting of British Prime Minister Tony Blair and his national security team on July 23, 2002 – recounted the words of MI6 chief Richard Dearlove who had just returned from discussions with his intelligence counterparts in Washington.

“Bush wanted to remove Saddam, through military action, justified by the conjunction of terrorism and WMD. But the intelligence and facts were being fixed around the policy,” Dearlove said.

Though the Downing Street Memo amounted to a smoking gun regarding how Bush had set his goal first – overthrowing Saddam Hussein – and then searched for a sellable rationalization, the Post’s senior editors deemed the document unworthy to share with their readers.

Only after thousands of Post readers complained did the newspaper deign to give its reasoning. On June 15, 2005, the Post’s lead editorial asserted that “the memos add not a single fact to what was previously known about the administration’s prewar deliberations. Not only that: They add nothing to what was publicly known in July 2002.”

But Hiatt was simply wrong in that assertion. Looking back to 2002 and early 2003, it would be hard to find any commentary in the Post or any other mainstream U.S. news outlet calling Bush’s actions fraudulent, which is what the “Downing Street Memo” and other British evidence revealed Bush’s actions to be.

The British documents also proved that much of the pre-war debate inside the U.S. and British governments was how best to manipulate public opinion by playing games with the intelligence.

Further, official documents of this nature are almost always regarded as front-page news, even if they confirm long-held suspicions. By Hiatt’s and the Post’s reasoning, the Pentagon Papers wouldn’t have been news since some people had previously alleged that U.S. officials had lied about the Vietnam War.

Not a One-Off

In other words, Hiatt’s Iraq War failure wasn’t a one-off affair. It was a long-running campaign to keep the truth from the American people and to silence and even destroy critics of the war. The overall impact of this strategy was to ensure that war was the only option.

And, in that sense, Hiatt’s history as a neocon war propagandist belies his current defense of fellow neocon pundits who are rallying opposition to the Iran nuclear deal. While Hiatt claims that his colleagues shouldn’t be accused of “lusting for another war,” that could well be the consequence if their obstructionism succeeds.

It has long been part of the neocon playbook to pretend that, of course, they don’t want war but then put the United States on a path that leads inevitably to war. Before the Iraq War, for instance, neocons argued that U.S. troops should be deployed to the region to compel Saddam Hussein to let in United Nations weapons inspectors – yet once the soldiers got there and the inspectors inside Iraq were finding no WMD, the neocons argued that the invasion had to proceed because the troops couldn’t just sit there indefinitely while the inspectors raced around futilely searching for the WMD.

Similarly, you could expect that if the neocons succeed in torpedoing the Iran deal, the next move would be to demand that the United States deliver an ultimatum to Iran: capitulate or get bombed. Then, if Iran balked at surrender, the neocons would say that war and “regime change” were the only options to maintain American “credibility.” The neocons are experts at leading the U.S. media, politicians and public by the nose – to precisely the war outcome that the neocons wanted from the beginning. Hiatt is doing his part.


Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and

August 17, 2015 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , | 3 Comments

Seeking War to the End of the World

By Robert Parry | Consortium News | July 19, 2015

If the neoconservatives have their way again, U.S. ground troops will reoccupy Iraq, the U.S. military will take out Syria’s secular government (likely helping Al Qaeda and the Islamic State take over), and the U.S. Congress will not only kill the Iran nuclear deal but follow that with a massive increase in military spending.

Like spraying lighter fluid on a roaring barbecue, the neocons also want a military escalation in Ukraine to burn the ethnic Russians out of the east and the neocons dream of spreading the blaze to Moscow with the goal of forcing Russian President Vladimir Putin from the Kremlin. In other words, more and more fires of Imperial “regime change” abroad even as the last embers of the American Republic die at home.

Much of this “strategy” is personified by a single Washington power couple: arch-neocon Robert Kagan, a co-founder of the Project for the New American Century and an early advocate of the Iraq War, and his wife, Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland, who engineered last year’s coup in Ukraine that started a nasty civil war and created a confrontation between nuclear-armed United States and Russia.

Kagan, who cut his teeth as a propaganda specialist in support of the Reagan administration’s brutal Central American policies in the 1980s, is now a senior fellow at the Brookings Institution and a contributing columnist to The Washington Post’s neocon-dominated opinion pages.

On Friday, Kagan’s column baited the Republican Party to do more than just object to President Barack Obama’s Iranian nuclear deal. Kagan called for an all-out commitment to neoconservative goals, including military escalations in the Middle East, belligerence toward Russia and casting aside fiscal discipline in favor of funneling tens of billions of new dollars to the Pentagon.

Kagan also showed how the neocons’ world view remains the conventional wisdom of Official Washington despite their disastrous Iraq War. The neocon narrative gets repeated over and over in the mainstream media no matter how delusional it is.

For instance, a sane person might trace the origins of the bloodthirsty Islamic State back to President George W. Bush’s neocon-inspired Iraq War when this hyper-violent Sunni movement began as “Al Qaeda in Iraq” blowing up Shiite mosques and instigating sectarian bloodshed. It later expanded into Syria where Sunni militants were seeking the ouster of a secular regime led by Alawites, a Shiite offshoot. Though changing its name to the Islamic State, the movement continued with its trademark brutality.

But Kagan doesn’t acknowledge that he and his fellow neocons bear any responsibility for this head-chopping phenomenon. In his neocon narrative, the Islamic State gets blamed on Iran and Syria, even though those governments are leading much of the resistance to the Islamic State and its former colleagues in Al Qaeda, which in Syria backs a separate terrorist organization, the Nusra Front.

But here is how Kagan explains the situation to the Smart People of Official Washington: “Critics of the recent nuclear deal struck between Iran and the United States are entirely right to point out the serious challenge that will now be posed by the Islamic republic. It is an aspiring hegemon in an important region of the world.

“It is deeply engaged in a region-wide war that encompasses Syria, Iraq, Lebanon, the Gulf States and the Palestinian territories. It subsidizes the murderous but collapsing regime of Bashar al-Assad in Syria, and therefore bears primary responsibility for the growing strength of the Islamic State and other radical jihadist forces in that country and in neighboring Iraq, where it is simultaneously expanding its influence and inflaming sectarian violence.”

The Real Hegemon

While ranting about “Iranian hegemony,” Kagan called for direct military intervention by the world’s true hegemonic power, the United States. He wants the U.S. military to weigh in against Iran on the side of two far more militarily advanced regional powers, Israel and Saudi Arabia, whose combined weapons spending dwarfs Iran’s and includes – with Israel – a sophisticated nuclear arsenal.

Yet reality has never had much relationship to neocon ideology. Kagan continued: “Any serious strategy aimed at resisting Iranian hegemony has also required confronting Iran on the several fronts of the Middle East battlefield. In Syria, it has required a determined policy to remove Assad by force, using U.S. air power to provide cover for civilians and create a safe zone for Syrians willing to fight.

“In Iraq, it has required using American forces to push back and destroy the forces of the Islamic State so that we would not have to rely, de facto, on Iranian power to do the job. Overall, it has required a greater U.S. military commitment to the region, a reversal of both the perceived and the real withdrawal of American power.

“And therefore it has required a reversal of the downward trend in U.S. defense spending, especially the undoing of the sequestration of defense funds, which has made it harder for the military even to think about addressing these challenges, should it be called upon to do so. So the question for Republicans who are rightly warning of the danger posed by Iran is: What have they done to make it possible for the United States to begin to have any strategy for responding?”

In Kagan’s call for war and more war, we’re seeing, again, the consequence of failing to hold neocons accountable after they pushed the country into the illegal and catastrophic Iraq War by selling lies about weapons of mass destruction and telling tales about how easy it would be.

Instead of facing a purge that should have followed the Iraq calamity, the neocons consolidated their power, holding onto key jobs in U.S. foreign policy, ensconcing themselves in influential think tanks, and remaining the go-to experts for mainstream media coverage. Being wrong about Iraq has almost become a badge of honor in the upside-down world of Official Washington.

But we need to unpack the truckload of sophistry that Kagan is peddling. First, it is simply crazy to talk about “Iranian hegemony.” That was part of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s rhetoric before the U.S. Congress on March 3 about Iran “gobbling up” nations – and it has now become a neocon-driven litany, but it is no more real just because it gets repeated endlessly.

For instance, take the Iraq case. It has a Shiite-led government not because Iran invaded Iraq, but because the United States did. After the U.S. military ousted Sunni dictator Saddam Hussein, the United States stood up a new government dominated by Shiites who, in turn, sought friendly relations with their co-religionists in Iran, which is entirely understandable and represents no aggression by Iran. Then, after the Islamic State’s dramatic military gains across Iraq last summer, the Iraqi government turned to Iran for military assistance, also no surprise.

Back to Iraq

However, leaving aside Kagan’s delusional hyperbole about Iran, look at what he’s proposing. He wants to return a sizable U.S. occupation force to Iraq, apparently caring little about the U.S. soldiers who were rotated multiple times into the war zone where almost 4,500 died (along with hundreds of thousands of Iraqis). Having promoted Iraq War I and having paid no price, Kagan now wants to give us Iraq War II. [III!]

But that’s not enough. Kagan wants the U.S. military to intervene to make sure the secular government of Syria is overthrown, even though the almost certain winners would be Sunni extremists from the Islamic State or Al Qaeda’s Nusra Front. Such a victory could lead to genocides against Syria’s Christians, Alawites, Shiites and other minorities. At that point, there would be tremendous pressure for a full-scale U.S. invasion and occupation of Syria, too.

That may be why Kagan wants to throw tens of billions of dollar more into the military-industrial complex, although the true price tag for Kagan’s new wars would likely run into the trillions of dollars. Yet, Kagan still isn’t satisfied. He wants even more military spending to confront “growing Chinese power, an aggressive Russia and an increasingly hegemonic Iran.”

In his conclusion, Kagan mocks the Republicans for not backing up their tough talk: “So, yes, by all means, rail about the [Iran] deal. We all look forward to the hours of floor speeches and campaign speeches that lie ahead. But it will be hard to take Republican criticisms seriously unless they start doing the things that are in their power to do to begin to address the challenge.”

While it’s true that Kagan is now “just” a neocon ideologue – albeit one with important platforms to present his views – his wife Assistant Secretary of State Nuland shares his foreign policy views and even edits many of his articles. As she told The New York Times last year, “nothing goes out of the house that I don’t think is worthy of his talents. Let’s put it that way.” [See’sObama’s True Foreign Policy ‘Weakness.’”]

But Nuland is a foreign policy force of her own, considered by some in Washington to be the up-and-coming “star” at the State Department. By organizing the “regime change” in Ukraine – with the violent overthrow of democratically elected President Viktor Yanukovych in February 2014 – Nuland also earned her spurs as an accomplished neocon.

Nuland has even outdone her husband, who may get “credit” for the Iraq War and the resulting chaos, but Nuland did him one better, instigating Cold War II and reviving hostilities between nuclear-armed Russia and the United States. After all, that’s where the really big money will go – toward modernizing nuclear arsenals and ordering top-of-the-line strategic weaponry.

A Family Business

There’s also a family-business aspect to these wars and confrontations, since the Kagans collectively serve not just to start conflicts but to profit from grateful military contractors who kick back a share of the money to the think tanks that employ the Kagans.

For instance, Robert’s brother Frederick works at the American Enterprise Institute, which has long benefited from the largesse of the Military-Industrial Complex, and his wife Kimberly runs her own think tank called the Institute for the Study of War (ISW).

According to ISW’s annual reports, its original supporters were mostly right-wing foundations, such as the Smith-Richardson Foundation and the Lynde and Harry Bradley Foundation, but it was later backed by a host of national security contractors, including major ones like General Dynamics, Northrop Grumman and CACI, as well as lesser-known firms such as DynCorp International, which provided training for Afghan police, and Palantir, a technology company founded with the backing of the CIA’s venture-capital arm, In-Q-Tel. Palantir supplied software to U.S. military intelligence in Afghanistan.

Since its founding in 2007, ISW has focused mostly on wars in the Middle East, especially Iraq and Afghanistan, including closely cooperating with Gen. David Petraeus when he commanded U.S. forces in those countries. However, more recently, ISW has begun reporting extensively on the civil war in Ukraine. [See’sNeocons Guided Petraeus on Afghan War.”]

So, to understand the enduring influence of the neocons – and the Kagan clan, in particular – you have to appreciate the money connections between the business of war and the business of selling war. When the military contractors do well, the think tanks that advocate for heightened global tensions do well, too.

And, it doesn’t hurt to have friends and family inside the government making sure that policymakers do their part to give war a chance — and to give peace the old heave-ho.

[For more on this topic, see’sA Family Business of Perpetual War.”]

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and

July 20, 2015 Posted by | Corruption, Mainstream Media, Warmongering, Militarism | , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

The Rise and Fall of the Human Terrain System

By ROBERTO J. GONZÁLEZ | CounterPunch | June 29, 2015

The most expensive social science program in history–the US Army’s Human Terrain System (HTS)–has quietly come to an end. During its eight years of existence, the controversial program cost tax payers more than $725 million. The Pentagon distributed much of the funding to two large defense firms that became the HTS’s principal contractors: BAE Systems and CGI Federal.

HTS supporters frequently claimed that the program would increase cultural understanding between US forces and Iraqis and Afghans–and therefore reduce American and civilian casualties. The program’s leaders insisted that embedded social scientists were delivering sociocultural knowledge to commanders, but the reality was more complex. HTS personnel conducted a range of activities including data collection, intelligence gathering, and psychological operations. In at least one case, an HTS employee supported interrogations in Afghanistan (Weinberger 2011).

The program also served a more insidious function: It became a propaganda tool for convincing the American public–especially those with liberal tendencies–that the US-led occupations of Iraq and Afghanistan were benevolent missions in which smart, fresh-faced young college graduates were playing a role. It appeared to demonstrate how US forces were engaged in a kinder, gentler form of occupation. Department of Defense photos portrayed HTS personnel sitting on rugs while drinking tea with Afghan elders, or distributing sweets to euphoric Iraqi children. Here was a war that Americans could feel good about fighting.

When HTS was first announced in late 2006, I followed its development with concern. Along with many other anthropologists, I opposed the program because of the potential harm it might bring to Iraqi and Afghan civilians–and to future generations of social scientists who might be accused of being spies when conducting research abroad.

Apart from anthropologists, HTS had other critics. A small but vocal group of military officers publicly criticized the program, noting that it was “undermining sustainable military cultural competence” (Connable 2009) and that in practice, “the effectiveness of the HTTs [human terrain teams] was dubious at best” (Gentile 2013). Yet despite these criticisms, the program grew exponentially. At its peak in 2010, HTS employed more than 500 people ranging from career academics with PhDs to retired Special Forces personnel. Over the next few years, more than 30 “human terrain teams” (HTTs) were deployed in Iraq and Afghanistan, and the program’s annual budget exploded to more than $150 million.

Then in 2014, an odd thing happened. News reports and official statements about HTS virtually disappeared. Its slick website was no longer updated. HTS’s boosters fell silent. And when I tried phoning its headquarters at Fort Leavenworth, Kansas earlier this year, no one answered the phone.

I became curious about the fate of HTS. I heard conflicting accounts from military social scientists, former employees, and journalists who had written about it in the past. A few claimed that the program had ended–as did Wikipedia’s entry on the Human Terrain System. However, none of these sources included concrete evidence confirming its termination.

In an effort to verify the program’s official status, I contacted the US Army Training and Doctrine Command (TRADOC), which was HTS’s home since its inception. I had resisted contacting TRADOC because in the past, my inquiries had gone unanswered. But earlier this month, I decided to try once more.

To my surprise, I received a response from Major Harold Huff of TRADOC’s Public Affairs Office. In a two-line email message sent to me last week, Huff confirmed that HTS had indeed ended on September 30, 2014. In order to get a better understanding of HTS’s hasty demise, let us review its history.

Embedded Social Science

HTS was launched in June 2006 as a program designed to embed five-person teams with Army combat brigades. According to the original HTS blueprint, each team would combine military personnel with academically trained cultural specialists–preferably social scientists with graduate degrees. Early in 2007, the first HTT was deployed to Khost, Afghanistan where it was attached to the 82nd Airborne Division’s 4th Brigade. By the end of the year, four more teams were deployed across the country.

The program’s principal architect was cultural anthropologist Montgomery McFate. For the first four years of the program, she and retired Army Colonel Steve Fondacaro (who was hired as HTS’s manager) tirelessly promoted the program. Their PR blitz included front-page stories in the New York Times and San Francisco Chronicle Magazine and dozens of articles in magazines and newspapers. The corporate media generally described HTS in glowing terms, and occasionally journalists portrayed McFate as a bohemian bad girl. One infatuated reporter described her as a “punk rock wild child. . . with a penchant for big hats and American Spirit cigarettes and a nose that still bears the tiny dent of a piercing 25 years closed” (Stannard 2007). McFate was the perfect shill.

HTS’s meteoric ascent paralleled and was accelerated by the rise to power of General David Petraeus, who was a staunch supporter. As a commander in Iraq, Petraeus became known for an unusual strategy that relied upon “securing” the population by interacting with civilians and paying off local tribal leaders in exchange for political support. This “population-centric” approach became known as the Petraeus Doctrine and was welcomed by some Army officers. Many Pentagon officials (particularly Defense Secretary Robert Gates) were impressed with the strategy, which was soon codified when Petraeus oversaw the publication of a new Army field manual, FM 3-24: Counterinsurgency. Counterinsurgency warfare had an air of theoretical legitimacy–indeed, Petraeus surrounded himself with a team of advisors with doctoral degrees in political science and history. These men referred to counterinsurgency as “the graduate level of war.”

Many brigade commanders fell into line once the Petraeus Doctrine was established as the Army’s preferred method for fighting insurgents. Criticizing counterinsurgency–or HTS for that matter–was a bad move for officers seeking to advance their careers. Congressmen and women generally liked the new approach because it appeared to be succeeding (at least in Iraq) and because many viewed it as less lethal. And HTS fit perfectly with the narrative that Petraeus had crafted with the help of compliant reporters: counterinsurgency is the thinking man’s warfare.

However, HTS encountered a series of obstacles. As mentioned above, the program met organized resistance from academic anthropologists. Less than a year after the first HTT was deployed to Afghanistan, the American Anthropological Association issued a sharply worded statement in which it expressed disapproval of the program. An ad hoc group, the Network of Concerned Anthropologists, succeeded in gathering the signatures of more than 1,000 anthropologists who pledged to avoid counterinsurgency work.

HTS was also beset by tragedy. Between May 2008 and January 2009, three employees of the program–Michael Bhatia, Nicole Suveges, and Paula Loyd–were killed in action. Some suggested that in its rush to supply the Army with social scientists, BAE Systems (which had been granted large contracts to manage HTS) was not providing personnel with sufficient training.

It soon became clear that BAE Systems was on a hiring binge and was inadequately screening HTS applicants. Most of the academics who were hired had no substantive knowledge of Iraqi or Afghan culture. Very few could speak or understand Arabic, Pashto, Dari, or Farsi. But the pressure was on–the Army needed “human terrain analysts” ASAP and was willing to pay top dollar to get them. Vanessa Gezari nicely summarizes the results of these bizarre hiring patterns:

Some were bright, driven, talented people who contributed useful insights–but an equal number of unqualified people threatened to turn the whole effort into a joke. The Human Terrain System–which had been described in the pages of military journals and briefed to commanders in glowing, best-case-scenario terms–was ultimately a complex mix of brains and ambition, idealism and greed, idiocy, optimism, and bad judgment. (Gezari 2013: 197)

As early as 2009, reports of racism, sexual harassment, and payroll padding began to emerge, and an Army investigation found that HTS was plagued by severe problems (Vander Brook 2013). To make matters worse, the investigators found that many brigade commanders considered HTTs to be ineffective. In the wake of these revelations, Fondacaro and McFate resigned from the program. Army Colonel Sharon Hamilton replaced Fondacaro as program manager, while anthropologist Christopher King took over as chief social scientist.

But by this point, HTS was making a transition from “proof-of-concept” to a permanent “program of record”–a major milestone towards full institutionalization. As a Pentagon correspondent told me, once such programs become permanent, “these things never really die.” This makes HTS’s recent expiration all the more perplexing.

Downward Spiral

Given its spectacular growth and the Army’s once insatiable demand for embedded social scientists, one might ask: Why did HTS fall into a downward spiral?

One reason had to do with the scheduled pullout of US troops from Iraq and Afghanistan. As early as 2012, HTS’s management team was desperately searching for a way to market the program after a US troop withdrawal:

With Iraq behind it and the end of its role in Afghanistan scheduled for 2014, the operative term used by US Army Human Terrain System managers these days is “Phase Zero.” The term refers to sending small teams of Army human terrain experts to gather information about local populations–their customs and sensitivities–perhaps in peacetime and certainly before areas boil over into a conflict that might require a larger number of US forces. Human Terrain System advocates see Phase Zero as a way for the program to survive in a more austere military (Hodges 2012).

Apparently, none of the military’s branches or combatant commands were interested in funding the program beyond fiscal year 2014. Perhaps HTS’s reputation preceded it. In an email message, an Army reserve officer told me that “like the armored vehicles being given to police departments, they [HTS personnel] are sort of surplus. . .mostly looking for customers.”

Others employed by the military have recounted similar stories. For example, an anthropologist who works in a military organization (who asked not to be named and was not speaking in an official capacity) noted, “many military personnel did express objections to the program for a variety of reasons. They just expressed their critiques internally.”

Another factor that undoubtedly damaged HTS’s long-term survival was Petraeus’s spectacular fall from grace during his tenure as CIA director. “From Hero to Zero,” reported the Washington Post after his extramarital exploits and reckless handling of classified information were publicized (Moyer 2015). In the aftermath of the Petraeus-Broadwell affair, some journalists began to acknowledge that their enthusiasm for counterinsurgency warfare was due in large part to “hero-worship and runaway military idolatry” centered around Petraeus’s personality cult (Vlahos 2012). In a remarkably candid confession, Wired magazine’s Spencer Ackerman (2012) admitted:

the more I interacted with his staff, the more persuasive their points seemed. . . in retrospect, I was insufficiently critical [of counterinsurgency doctrine]. . .Another irony that Petraeus’s downfall reveals is that some of us who egotistically thought our coverage of Petraeus and counterinsurgency was so sophisticated were perpetuating myths without fully realizing it.

The Petraeus-Broadwell scandal ripped away the shroud of mystique that had enveloped counterinsurgency’s promoters. Perhaps HTS unfairly suffered from the collateral damage–but then again, the program’s architects had conveniently cast their lot with the Petraeus boys. (Mark Twain might have said of the situation: You pays your money and you takes your choice.)

By 2013, a fresh wave of criticism began to surround HTS. Anthropologists continued their opposition, but HTS’s newest critics were not academics–they were investigative journalists and an irate Congressman. USA Today correspondent Tom Vanden Brook published a series of excoriating articles based upon documents that the newspaper had obtained through the Freedom of Information Act. Independent reporter John Stanton cultivated a network of HTS insiders and published dozens of reports about the program’s seedier aspects. Journalist Vanessa Gezari was another critical observer. After several years of careful research, she published a riveting exposé in 2013, entitled The Tender Soldier. In it, she tells readers: “I wanted to believe in the Human Terrain System’s capacity to make the US military smarter, but the more time I spent with the team, the more confused I became” (Gezari 2013: 169). And later in the same chapter: “The Human Terrain System lied to the public and to its own employees and contract staff about the nature of its work in Afghanistan. . . [it] would prove less controversial for what it did than for its sheer incompetence” (Ibid.: 192).

As if these critiques were not enough, US Representative Duncan Hunter, a Republican member of the House Armed Services Committee, launched a one-man crusade against the program. His frustration was palpable: “It’s shocking that this program, with its controversy and highly questionable need, could be extended. It should be ended,” he said in early 2014. The pressure was mounting.

Another problem facing HTS was the broad shift in Pentagon priorities, away from cultural intelligence and towards geospatial intelligence. As noted by geographer Oliver Belcher (2013: 189), the latter “marks a real move towards conducting human terrain intelligence at a distance within strategic centers of calculation in Washington, DC and Virginia.” Counterinsurgency was a passing fad. “The US military has a strong cultural aversion to irregular warfare and to devoting resources to sociocultural knowledge,” according to researchers at National Defense University (Lamb et al. 2013: 28). This, combined with HTS’s record of incompetence, undoubtedly emboldened those opposing the idea of incorporating social science perspectives in the military.

By 2014, the rapidly growing fields of computational social science and predictive modeling had become fashionable–they aligned neatly with the Obama administration’s sweeping embrace of “big data.” Many Pentagon planners would prefer to collect data from mobile phone records, remote sensors, biometric databases, and drones equipped with high-resolution cameras than from human social scientists with dubious credentials. (For fuller coverage of predictive modeling programs, see my article “Seeing into Hearts and Minds” in the current edition of Anthropology Today). In the words of Oliver Belcher (2013: 63), “It’s algorithms, not anthropology, that are the real social science scandal in late-modern war.”

Postscript: Life After Death for HTS?

The final days of HTS’s existence were ugly. By one account, its last moments were tumultuous and emotional. It seems that HTS still had true believers among its ranks–employees who were in denial even as the plug was being pulled. Someone familiar with the situation described those on the payroll at the time of closure as “angry, shocked, bitter, retaliatory. . . The last 3-4 months involved some of the most toxic culture of embittered people I have ever witnessed.”

Although HTS has officially ended, questions still remain about its future. The National Defense Authorization Act (NDAA) for fiscal year 2015 allows the Army to carry out a “Pilot Program for the Human Terrain System. . . to support phase 0 shaping operations and the theater security cooperation plans of the Commander of the United States Pacific Command. . .this section shall terminate on September 30, 2016” (US Congress 2014: Section 1075).

Furthermore, a March 16, 2015 letter from Army General Ray Odierno to US Representative Nita Lowey includes HTS on a list of unfunded requirements for fiscal year 2016. Odierno’s letter describes HTS as an unfunded program to be used by the Pacific Command as suggested in the NDAA. Yet no job advertisements have been posted to recruit employees for the program. Only time will tell if HTS will rise Phoenix-like from the ashes, or if it has truly disintegrated.

Some argue that HTS was a good idea that was badly mismanaged. It would be more accurate to say that HTS was a bad idea that was badly mismanaged. Cultural knowledge is not a service that can be easily provided by contractors and consultants, or taught to soldiers using a training manual. HTS was built upon a flawed premise, and its abysmal record was the inevitable result. The fact that the program continued as long as it did reveals the Army’s superficial attitude towards culture.

Viewed with a wide-angle lens, it becomes clear that HTS had broader social significance. The program encapsulated deep cultural contradictions underlying America’s place in the world after 9/11–contradictions that continue haunting our country today. In Vanessa Gezari’s words:

[HTS] was a giant cultural metaphor, a cosmic expression of the national zeitgeist: American exceptionalism tempered by the political correctness of a postcolonial, globalized age and driven by the ravenous hunger of defense contractors for profit. If you could have found a way to project on a big screen the nation’s mixed feelings about its role as the sole superpower in a post-Cold War world, this was what it would have looked like. (Gezari 2013: 198)

A great deal can be learned by examining the wreckage left behind in the wake of HTS. From one perspective, the program can be interpreted as an example of the ineptitude, incompetence, and hubris that characterized many aspects of the US-led invasions and occupations of Iraq and Afghanistan. As historian Niall Ferguson has observed, the US is an empire in denial. Perhaps it is not surprising, then, that wars of imperial conquest would be couched in terms of “cultural awareness” and securing “human terrain.” From another perspective, HTS represents the perverse excesses of a military-industrial complex run amok, a system that caters to the needs of the defense industry and celebrity generals rather than the needs of Iraqis or Afghans.

We would be far better off if more government-funded social science was used to build bridges of respect and mutual understanding with other societies, rather than as a weapon to be used against them.

Roberto J. González is professor of anthropology at San José State University. He has authored several books including Zapotec Science, American Counterinsurgency and Militarizing Culture. He can be contacted at


Ackerman, Spencer. 2012. How I Was Drawn into the Cult of David Petraeus., November 11.

Belcher, Oliver. 2013. The Afterlives of Counterinsurgency: Postcolonialism, Military Social Science, and Afghanistan, 2006-2012. Unpublished PhD dissertation, University of British Columbia.

Connable, Ben. 2009. All Our Eggs in a Broken Basket: How the Human Terrain System Is Undermining Sustainable Military Cultural Competence. Military Review (March-April 2009), 57-64.

Gentile, Gian. 2013. Counterinsurgency: The Graduate Level of War or Pure Hokum? e-International Relations, August 3.

Gezari, Vanessa. 2013. The Tender Soldier. New York: Simon & Schuster.

Hodges, Jim. 2012. US Army’s Human Terrain Experts May Help Defuse Future Conflicts. Defense News, March 22.

Lamb, Christopher et al. 2013. The Way Ahead for Human Terrain Teams. Joint Forces Quarterly 70(3), 21-29.

Moyer, Justin Wm. 2015. General David Petraeus: From Hero to Zero. Washington Post, April 24.

Stannard, Matthew. 2007. Montgomery McFate’s Mission. San Francisco Chronicle Magazine, April 29.

US Congress. 2014. National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2015.

Vander Brook, Tom. 2013. Army Plows Ahead with Troubled War-Zone Program. USA Today, February 28.

Vlahos, Kelley. 2012. Petraeus’s COIN Gets Flipped. The American Conservative, November 19.

Weinberger, Sharon. 2011. Pentagon Cultural Analyst Helped with Interrogations. Nature, October 18.

June 29, 2015 Posted by | Militarism, Timeless or most popular | , , , | Leave a comment

When Journalists Join the Cover-ups

By Robert Parry | Consortium News | Originally published on October 18, 2005 (with minor editing to update)

As embarrassing as the Judith Miller case was for the New York Times, the fiasco underscores a more troubling development that strikes near the heart of American democracy – the press corps’ gradual retreat from the principle of skepticism on national security issues to career-boosting “patriotism.”

Miller – and many other prominent Washington journalists over the past quarter century – largely built their careers by positioning themselves as defenders of supposed “American interests.” Thus, instead of tough reporting about national security operations, these reporters often became conduits for government propaganda.

In that sense, Miller’s prominence at the Times – where she had wide latitude to report and publish whatever she wanted – was a marker for how the “patriotic” journalists had overwhelmed the competing “skeptical” journalists, who saw their duty as bringing a critical eye to all government information, including national security claims, by which the people were informed and empowered to judge what was truly in “American interests.” [For more on that broader history, see Robert Parry’s Secrecy & Privilege.]

For her part – both in the credulous reporting about Iraq’s non-existent weapons of mass destruction and protection of a White House source who sought to discredit a whistleblower about a key WMD lie – Miller has come to personify the notion that American journalists should tailor their reporting to what is “good for the country” as defined by government officials.

Indeed, Miller seems to have trouble distinguishing between being a journalist and being part of the government team. Note, for instance, two of her comments about her grand jury testimony regarding the White House outing of CIA officer Valerie Plame, who was the wife of the WMD whistleblower, former Ambassador Joseph Wilson.

Presumably to give some deniability to one of her anti-Wilson sources – Vice President Dick Cheney’s chief of staff I. Lewis Libby – Miller said she told special prosecutor Patrick Fitzgerald “that Mr. Libby might have thought I still had security clearance, given my special embedded status in Iraq,” where she had traveled with a military unit in a fruitless search for WMD stockpiles.

In other words, Miller was saying that Libby might be forgiven for disclosing the identity of a covert CIA officer to a journalist because he might have thought Miller had government authorization to hear such secrets. But the notion that a reporter would accept a security clearance – which is a legally binding commitment to give the government authority over what information can be released – is anathema to anyone who believes in a free and independent press.

It is one thing for “embedded” journalists to accept the necessity of military censorship over tactical details in exchange for access to the battlefield. It is altogether different for a journalist to have a “security clearance.” For some journalistic purists, this statement was the most shocking element of Miller’s lengthy account of her testimony as published in the Times.

Sacrificing Objectivity

Secondly, toward the end of a Times chronology on the case, written by three other reporters, Miller is quoted as saying that she hoped she would eventually return to the newsroom and resume covering “the same thing I’ve always covered – threats to our country.” [NYT, Oct. 16. 2005]

To describe one’s “beat” as covering “threats to our country” amounts to another repudiation of a core journalistic principle – objectivity – the concept of a reporter setting aside his or her personal views so the facts can be researched and presented to the reader in as fair and balanced a way as possible.

Rather than insist on a separation between government and journalism, Miller appears to see little distinction between the two. Her comments suggest that she viewed her job as defending the security interests of the United States, rather than giving the public the unvarnished facts.

What that meant in the run-up to the war in Iraq was her serving as a conveyor belt for bogus intelligence on Iraq’s WMD. Most memorably, Miller co-wrote a key article asserting that Iraq’s purchase of aluminum tubes was evidence that Saddam Hussein was working on a nuclear bomb.

Cheney and other administration officials then cited the Times article as validation for their case against Iraq for alleged violation of arms control commitments. Both in Miller’s article and in TV appearances, administration officials told the American people that they couldn’t wait for the “smoking gun” proof of Iraq’s WMD to be “a mushroom cloud.”

The aluminum-tube story was later debunked by U.S. Energy Department experts and State Department analysts, but it remained a terrifying argument as George W. Bush stampeded the Congress and the country to war in fall 2002 and winter 2003. [For details, see’s  “Powell’s Widening Credibility Gap.”]

The aluminum-tube story, which Miller co-authored with Michael R. Gordon, was one of six articles that prompted a post-invasion Times self-criticism. Miller wrote or co-wrote five of the six articles that were deemed overly credulous of the U.S. government’s point of view. “In some cases, information that was controversial then, and seems questionable now, was insufficiently qualified or allowed to stand unchallenged,” the Times editor’s note said. [NYT, May 26, 2004]

Source Protection

Since the Oct. 16, 2005, articles detailing Miller’s role in the Plame controversy, Miller’s image as a journalistic martyr – who went to jail rather than betray the confidence of a source – also has been tarnished.

After 85 days in jail resisting a federal subpoena, Miller finally agreed to testify about her three conversations with Libby regarding Ambassador Wilson’s criticism of another high-profile administration WMD claim, that Iraq had been seeking enriched uranium from the African nation of Niger.

In 2002, Cheney’s office expressed interest in a dubious report from Italy claiming that Iraq was trying to buy “yellowcake” uranium in Niger. Reacting to Cheney’s concern, the CIA dispatched Wilson, a former U.S. ambassador in Africa, to check out the allegations. Wilson returned believing that the claim was most likely baseless, an opinion shared by other U.S. government experts. Nevertheless, the claim ended up in Bush’s State of the Union speech in January 2003.

After the U.S. invasion of Iraq in March 2003, Wilson began speaking with journalists on background about how his Niger findings had diverged from Bush’s State of the Union claim. Libby, a leading architect of the Iraq War, learned about Wilson’s criticism and began passing on negative information about Wilson to Miller.

Miller, who said she regarded Libby as “a good-faith source, who was usually straight with me,” met with him on June 23, 2003, in the Old Executive Office Building next to the White House, according to the Times chronology. At that meeting, “Ms. Miller said her notes leave open the possibility that Mr. Libby told her Mr. Wilson’s wife might work at the agency,” the Times reported.

But Libby provided clearer details at a second meeting on July 8, 2003, two days after Wilson went public in an Op-Ed piece about his criticism of Bush’s use of the Niger allegations. At a breakfast at the St. Regis Hotel near the White House, Libby told Miller that Wilson’s wife worked at a CIA unit known as Winpac, for weapons intelligence, nonproliferation and arms control, the Times reported.

Miller’s notebook, the one used for that interview, contained a reference to “Valerie Flame,” an apparent misspelling of Mrs. Wilson’s maiden name. In the Times account, Miller said she told Fitzgerald’s grand jury that she believed the name didn’t come from Libby but from another source. But Miller claimed she couldn’t recall the source’s name.

In a third conversation, by telephone on July 12, 2003, Miller and Libby returned to the Wilson topic. Miller’s notes contain a reference to a “Victoria Wilson,” another misspelled reference to Wilson’s wife, Miller said.

Two days later, on July 14, 2003, conservative columnist Robert Novak publicly outed Plame as a CIA operative in an article that cited “two administration sources” and tried to discredit Wilson’s findings on the grounds that his wife had recommended him for the Niger mission.

Miller never wrote an article about the Wilson-Plame affair although she claimed she “made a strong recommendation to my editor” for a story after Novak’s column appeared, but was rebuffed. Times managing editor (and later executive editor) Jill Abramson, who was Washington bureau chief in summer 2003, said Miller never made such a recommendation, and Miller said she wouldn’t divulge the name of the editor who supposedly said no, the Times chronology said.

A Criminal Probe

The Wilson-Plame affair took another turn in the latter half of 2003 when the CIA sought a criminal investigation of the leak of Plame’s covert identity. Because of conflicts of interest in George W. Bush’s Justice Department, Fitzgerald – the U.S. Attorney in Chicago – was named as a special prosecutor in December 2003.

Known as a hard-nosed and independent-minded prosecutor, Fitzgerald demanded testimony from Miller and several other journalists in summer 2004. Miller refused to cooperate, saying she had promised her sources confidentiality and arguing that waivers signed by Libby and other officials had been coerced.

Almost a year later, Miller was imprisoned for contempt of court. After 85 days in jail, she relented and agreed to testify, but only after she received a personal assurance from Libby that he wanted her to appear. But the details of the Miller-Libby minuet over the waiver put Miller’s refusal to testify in a different – and more troubling – light.

According to the Times account, Libby’s lawyer, Joseph A. Tate, assured Miller’s lawyer Abrams as early as summer 2004 that Miller was free to testify, but he added that Libby already had told Fitzgerald’s grand jury that Libby had not given Miller the name or undercover status of Wilson’s wife.

“That raised a potential conflict for Ms. Miller,” the Times reported. “Did the references in her notes to ‘Valerie Flame’ and ‘Victoria Wilson’ suggest that she would have to contradict Mr. Libby’s account of their conversations? Ms. Miller said in an interview that Mr. Tate was sending her a message that Libby did not want her to testify.”

According to Miller’s account, her attorney Abrams told her that Libby’s lawyer Tate “was pressing about what you would say. When I wouldn’t give him an assurance that you would exonerate Libby, if you were to cooperate, he then immediately gave me this, ‘Don’t go there, or, we don’t want you there.’”

Responding to a question from the New York Times, Tate called Miller’s interpretation of his position “outrageous.” After all, if Miller were telling the truth, Tate’s maneuver would border on suborning perjury and obstruction of justice.

But there is also a disturbing element for Miller’s defenders. Her subsequent actions could be interpreted as finding another means to protect Libby. By refusing to testify and going to jail, Miller helped Libby – temporarily at least – avoid a possible indictment for perjury and obstruction of justice.

Miller’s jailing also drew the Times editorial page and many Washington journalists into a campaign aimed at pressuring Fitzgerald to back off his investigation. In effect, many members of the Washington news media were pulled, unwittingly or not, into what looks like a cover-up of a criminal conspiracy.

The Times editorialized that Miller would not reverse her refusal to testify and that additional incarceration was unjustified. But the jail time worked. When Miller realized that Fitzgerald wouldn’t relent and that she might stay in prison indefinitely, she decided to reopen negotiations with Libby about whether she should testify.

Libby sent her a friendly letter that read like an invitation to testify but also to stick with the team. “Out West, where you vacation, the aspens will already be turning,” Libby wrote. “They turn in clusters, because their roots connect them.”

When Miller finally appeared before the grand jury, she offered an account that seemed to twist and turn in underground directions to protect Libby. For instance, she insisted that someone else had mentioned “Valerie Flame,” but she said she couldn’t recall who. Before testifying to the grand jury, Miller also extracted an agreement from Fitzgerald that he wouldn’t ask her questions about any source other than Libby.

But the longer back story of “Plame-gate” was how the Washington media culture changed over a generation, from the skeptical days of Watergate and the Pentagon Papers to an era in which leading journalists see their “roots” connecting to the national security state.

Part Two: Rise of the ‘Patriotic Journalist’

(Originally published on Oct. 20, 2005)

The apex for the “skeptical journalists” came in the mid-1970s when the press followed up disclosure of the Vietnam War’s Pentagon Papers and exposure of Richard Nixon’s Watergate scandal with revelations of CIA abuses, such as illegal spying on Americans and helping Chile’s army oust an elected government.

There were reasons for this new press aggressiveness. After some 58,000 U.S. soldiers had died in Vietnam during a long war fought for murky reasons, many reporters no longer gave the government the benefit of the doubt. The press corps’ new rallying cry was the public’s right to know, even when the wrongdoing occurred in the secretive world of national security.

But this journalistic skepticism represented an affront to government officials who had long enjoyed a relatively free hand in the conduct of foreign policy. The Wise Men and the Old Boys – the stewards of the post-World War II era – faced a harder time lining up public consensus behind any action. This national security elite, including then-CIA Director George H.W. Bush, viewed the post-Vietnam journalism as a threat to America’s ability to strike at its perceived enemies around the world.

Yet, it was from these ruins of distrust – the rubble of suspicion left behind by Vietnam and Watergate – that the conservative-leaning national security elite began its climb back, eventually coming full circle, gaining effective control of what a more “patriotic” press would tell the people, before stumbling into another disastrous war in Iraq.

Pike Report

One early turning point in the switch from “skeptical” journalism to “patriotic” journalism occurred in 1976 with the blocking of Rep. Otis Pike’s congressional report on CIA misdeeds. CIA Director Bush had lobbied behind the scenes to convince Congress that suppressing the report was important for national security.

But CBS news correspondent Daniel Schorr got hold of the full document and decided that he couldn’t join in keeping the facts from the public. He leaked the report to the Village Voice – and was fired by CBS amid charges of reckless journalism.

“The media’s shift in attention from the report’s charges to their premature disclosure was skillfully encouraged by the Executive Branch,” wrote Kathryn Olmstead in her book on the media battles of the 1970s, Challenging the Secret Government.

“[Mitchell] Rogovin, the CIA’s counsel, later admitted that the Executive Branch’s ‘concern’ over the report’s damage to national security was less than genuine,” Olmstead wrote. But the Schorr case had laid down an important marker. The counterattack against the “skeptical journalists” had begun.

In the late 1970s, conservative leaders began a concerted drive to finance a media infrastructure of their own along with attack groups that would target mainstream reporters who were viewed as too liberal or insufficiently patriotic.

Richard Nixon’s former Treasury Secretary Bill Simon took the lead. Simon, who headed the conservative Olin Foundation, rallied like-minded foundations – associated with Lynde and Harry Bradley, Smith Richardson, the Scaife family and the Coors family – to invest their resources in advancing the conservative cause.

Money went to fund conservative magazines taking the fight to the liberals and to finance attack groups, like Accuracy in Media, that hammered away at the supposed “liberal bias” of the national news media.

Reagan-Bush Years

This strategy gained momentum in the early 1980s with the arrival of Ronald Reagan’s presidency. Spearheaded by intellectual policymakers now known as the neoconservatives, the government developed a sophisticated approach – described internally as “perception management” – that included targeting journalists who wouldn’t fall into line. [For the latest on this topic, see’sThe Victory of ‘Perception Management.’”]

So, when New York Times correspondent Raymond Bonner reported from El Salvador about right-wing death squads, his accounts were criticized and his patriotism challenged. Bonner further infuriated the White House in early 1982 when he disclosed a massacre by the U.S.-backed Salvadoran army around the town of El Mozote. The story appeared just as Reagan was praising the army’s human rights progress.

Like other journalists who were viewed as overly critical of Reagan’s foreign policy, Bonner faced both public attacks on his reputation and private lobbying of his editors, seeking his removal. Bonner soon found his career sidetracked. After being pulled out of Central America, he resigned from the Times.

Bonner’s ouster was another powerful message to the national news media about the fate that awaited reporters who challenged Ronald Reagan’s White House. (Years later, after a forensic investigation confirmed the El Mozote massacre, the Times rehired Bonner.)

Though conservative activists routinely bemoaned what they called the “liberal media” at the big newspapers and TV networks, the Reagan administration actually found many willing collaborators at senior levels of U.S. news organizations.

At the New York Times, executive editor Abe Rosenthal followed a generally neoconservative line of intense anticommunism and strong support for Israel. Under owner Martin Peretz, the supposedly leftist New Republic slid into a similar set of positions, including enthusiastic backing for the Nicaraguan Contra rebels.

Where I worked at the Associated Press, general manager Keith Fuller – the company’s top executive – was considered a staunch supporter of Reagan’s foreign policy and a fierce critic of recent social change. In 1982, Fuller gave a speech condemning the 1960s and praising Reagan’s election.

“As we look back on the turbulent Sixties, we shudder with the memory of a time that seemed to tear at the very sinews of this country,” Fuller said during a speech in Worcester, Massachusetts, adding that Reagan’s election a year earlier had represented a nation “crying, ‘Enough.’ …

“We don’t believe that the union of Adam and Bruce is really the same as Adam and Eve in the eyes of Creation. We don’t believe that people should cash welfare checks and spend them on booze and narcotics. We don’t really believe that a simple prayer or a pledge of allegiance is against the national interest in the classroom. We’re sick of your social engineering. We’re fed up with your tolerance of crime, drugs and pornography. But most of all, we’re sick of your self-perpetuating, burdening bureaucracy weighing ever more heavily on our backs.”

Fuller’s sentiments were common in the executive suites of major news organizations, where Reagan’s reassertion of an aggressive U.S. foreign policy mostly was welcomed. Working journalists who didn’t sense the change in the air were headed for danger.

By the time of Reagan’s landslide reelection in 1984, the conservatives had come up with catchy slogans for any journalist or politician who still criticized excesses in U.S. foreign policy. They were known as the “blame America firsters” or – in the case of the Nicaragua conflict – “Sandinista sympathizers.”

The practical effect of these slurs on the patriotism of journalists was to discourage skeptical reporting on Reagan’s foreign policy and to give the administration a freer hand for conducting operations in Central America and the Middle East outside public view.

Gradually, a new generation of journalists began to fill key reporting jobs, bringing with them an understanding that too much skepticism on national security issues could be hazardous to one’s career. Intuitively, these reporters knew there was little or no upside to breaking even important stories that made Reagan’s foreign policy look bad. That would just make you a target of the expanding conservative attack machine. You would be “controversialized,” another term that Reagan operatives used to describe their anti-reporter strategies.


Often I am asked why it took so long for the U.S. news media to uncover the secret operations that later became known as the Iran-Contra Affair, clandestine arms sales to the Islamic fundamentalist government of Iran with some of the profits – and other secret funds – funneled into the Contra war against Nicaragua’s Sandinista government.

Though the AP was not known as a leading investigative news organization – and my superiors weren’t eager supporters – we were able to get ahead on the story in 1984, 1985 and 1986 because the New York Times, the Washington Post and other top news outlets mostly looked the other way. It took two external events – the shooting down of a supply plane over Nicaragua in October 1986 and the disclosure of the Iran initiative by a Lebanese newspaper in November 1986 – to bring the scandal into focus.

In late 1986 and early 1987, there was a flurry of Iran-Contra coverage, but the Reagan administration largely succeeded in protecting top officials, including Ronald Reagan and George H.W. Bush. The growing conservative news media, led by Rev. Sun Myung Moon’s Washington Times, lashed out at journalists and government investigators who dared push the edges of the envelope or closed in on Reagan and Bush.

But resistance to the Iran-Contra scandal also penetrated mainstream news outlets. At Newsweek, where I went to work in early 1987, Editor Maynard Parker was hostile to the possibility that Reagan might be implicated. During one Newsweek dinner/interview with retired Gen. Brent Scowcroft and then-Rep. Dick Cheney, Parker expressed support for the notion that Reagan’s role should be protected even if that required perjury. “Sometimes you have to do what’s good the country,” Parker said. [For details, see Robert Parry’s Lost History.]

When Iran-Contra conspirator Oliver North went on trial in 1989, Parker and other news executives ordered that Newsweek’s Washington bureau not even cover the trial, presumably because Parker just wanted the scandal to go away. (When the North trial became a major story anyway, I was left scrambling to arrange daily transcripts so we could keep abreast of the trial’s developments. Because of these and other differences over the Iran-Contra scandal, I left Newsweek in 1990.)

Iran-Contra special prosecutor Lawrence Walsh, a Republican, also encountered press hostility when his investigation finally broke through the White House cover-up in 1991. Moon’s Washington Times routinely lambasted Walsh and his staff over minor issues, such as the elderly Walsh flying first class on airplanes or ordering room-service meals. [See Walsh’s Firewall.]

But the attacks on Walsh were not coming only from the conservative news media. Toward the end of 12 years of Republican rule, mainstream journalists also realized their careers were far better served by staying on the good side of the Reagan-Bush crowd.

So, when President George H.W. Bush sabotaged Walsh’s probe by issuing six Iran-Contra pardons on Christmas Eve 1992, prominent journalists praised Bush’s actions. They brushed aside Walsh’s complaint that the move was the final act in a long-running cover-up that protected a secret history of criminal behavior and Bush’s personal role.

“Liberal” Washington Post columnist Richard Cohen spoke for many of his colleagues when he defended Bush’s fatal blow against the Iran-Contra investigation. Cohen especially liked Bush’s pardon of former Defense Secretary Caspar Weinberger, who had been indicted for obstruction of justice but was popular around Washington.

In a Dec. 30, 1992, column, Cohen said his view was colored by how impressed he was when he would see Weinberger in the Georgetown Safeway store, pushing his own shopping cart.

“Based on my Safeway encounters, I came to think of Weinberger as a basic sort of guy, candid and no nonsense – which is the way much of official Washington saw him,” Cohen wrote. “Cap, my Safeway buddy, walks, and that’s all right with me.”

For fighting too hard for the truth, Walsh drew derision as a kind of Captain Ahab obsessively pursuing the White Whale. Writer Marjorie Williams delivered this damning judgment against Walsh in a Washington Post magazine article, which read:

“In the utilitarian political universe of Washington, consistency like Walsh’s is distinctly suspect. It began to seem … rigid of him to care so much. So un-Washington. Hence the gathering critique of his efforts as vindictive, extreme. Ideological. … But the truth is that when Walsh finally goes home, he will leave a perceived loser.”

By the time the Reagan-Bush era ended in January 1993, the era of the “skeptical journalist” was dead, too, at least on issues of national security.

The Webb Case

Even years later, when historical facts surfaced suggesting that serious abuses had been missed around the Iran-Contra Affair, mainstream news outlets took the lead in rallying to the Reagan-Bush defense.

When a controversy over Contra-drug trafficking reemerged in 1996, the Washington Post, the New York Times and the Los Angeles Times went on the attack – against Gary Webb, the reporter who revived interest in the scandal. Even admissions of guilt by the CIA’s inspector general in 1998 didn’t shake the largely dismissive treatment of the issue by the major newspapers. [For details, see Robert Parry’s Lost History.]

(For Webb’s courageous reporting, he was pushed out of his job at the San Jose Mercury News, his career was ruined, his marriage collapsed and – in December 2004 – he killed himself with his father’s revolver.) [See’sThe Warning in Gary Webb’s Death.”]

When Republican rule was restored in 2001 with George W. Bush’s controversial “victory,” major news executives and many rank-and-file journalists understood that their careers could best be protected by wrapping themselves in the old red-white-and-blue. “Patriotic” journalism was in; “skeptical” journalism was definitely out.

That tendency deepened even more after the Sept. 11, 2001, terror attacks as many journalists took to wearing American flag lapels and avoided critical reporting about Bush’s sometimes shaky handling of the crisis. For instance, Bush’s seven-minute freeze in a second-grade classroom – after being told “the nation is under attack” – was hidden from the public even though it was filmed and witnessed by White House pool reporters. (Millions of Americans were shocked when they finally saw the footage two years later in Michael Moore’s “Fahrenheit 9/11.”)

In November 2001, to avoid other questions about Bush’s legitimacy, the results of a media recount of the Florida vote were misrepresented to obscure the finding that Al Gore would have carried the state – and thus the White House – if all legally cast votes were counted. [See’sSo Bush Did Steal the White House.”]

Iraq War

In 2002, as Bush shifted focus from Osama bin Laden and Afghanistan to Saddam Hussein and Iraq, the “patriotic” journalists moved with him. Some of the few remaining “skeptical” media figures were silenced, such as MSNBC’s host Phil Donahue whose show was canceled because he invited on too many war opponents.

In most newspapers, the occasional critical articles were buried deep inside, while credulous stories accepting the administration’s claims about Iraq’s alleged weapons of mass destruction were bannered on Page One.

New York Times reporter Judith Miller was in her element as she tapped into her friendly administration sources to produce WMD stories, like the one about how Iraq’s purchase of aluminum tubes was proof that it was building a nuclear bomb. The article gave rise to the White House warning that Americans couldn’t risk the “smoking gun” on Iraq’s WMD being “a mushroom cloud.”

In February 2003, when Secretary of State Colin Powell made his United Nations speech accusing Iraq of possessing WMD stockpiles, the national news media swooned at his feet. The Washington Post’s op-ed page was filled with glowing tributes to his supposedly air-tight case, which would later be exposed as a mix of exaggerations and outright lies. [See’sPowell’s Widening Credibility Gap.”]

The rout of “skeptical” journalism was so complete – driven to the fringes of the Internet and to a few brave souls in Knight-Ridder’s Washington bureau – that the “patriotic” reporters often saw no problem casting aside even the pretense of objectivity. In the rush to war, news organizations joined in ridiculing the French and other longtime allies who urged caution. Those countries became the “axis of weasels” and cable TV devoted hours of coverage to diners that renamed “French fries” as “Freedom fries.”

Once the invasion began, the coverage on MSNBC, CNN and the major networks was barely discernable from the patriotic fervor on Fox. Like Fox News, MSNBC produced promotional segments, packaging heroic footage of American soldiers, often surrounded by thankful Iraqis and underscored with stirring music. [See Neck Deep.]

“Embedded” reporters often behaved like excited advocates for the American side of the war. But objectivity also was missing back at the studios where anchors voiced outrage about Geneva Convention violations when Iraqi TV aired pictures of captured American soldiers, but the U.S. media saw nothing wrong with broadcasting images of captured Iraqis. [See’sInternational Law a la Carte.”]

As Judith Miller would later remark unabashedly, she saw her beat as “what I’ve always covered – threats to our country.” Referring to her time “embedded” with a U.S. military unit searching for WMD, she claimed that she had received a government “security clearance.” [NYT, Oct. 16, 2005]

While Miller may have been an extreme case of mixing patriotism and journalism, she was far from alone as a member of her generation who absorbed the lessons of the 1980s, that skeptical journalism on national security issues was a fast way to put yourself in the unemployment line.

Only gradually, as Iraq’s WMD stockpiles failed to materialize but a stubborn insurgency did, the bloody consequences of “patriotic” journalism have begun to dawn on the American people. By not asking tough questions, journalists contributed to a mess (that ultimately cost the lives of almost 4,500 U.S. soldiers and hundreds of thousands of Iraqis).

Retired Army Lt. Gen. William Odom, a top military intelligence official under Ronald Reagan, predicted that the Iraq invasion “will turn out to be the greatest strategic disaster in U.S. history.”

Plame Case

At the core of this disaster were the cozy relationships between the “patriotic” journalists and their sources. In her Oct. 16, 2005, account of her interviews with Vice President Dick Cheney’s chief of staff, I. Lewis Libby, Miller gave the public an inadvertent look into that closed world of shared secrets and mutual trust.

Libby talked with Miller in two face-to-face meetings and one phone call in 2003, as the Bush administration tried to beat back post-invasion questions about how the President made his case for war, according to Miller’s story.

As Miller agreed to let Libby hide behind a misleading identification as a “former Hill staffer,” Libby unleashed a harsh attack on one whistleblower, former Ambassador Joseph Wilson, who was challenging Bush’s claims that Iraq had sought enriched uranium from the African nation of Niger. The Miller/Libby interviews included Libby’s references to Wilson’s wife, Valerie Plame, who was an undercover CIA officer working on proliferation issues.

While the Plame case became a major embarrassment for the Bush administration – and for the New York Times – it did not stop many of Miller’s colleagues from continuing their old roles as “patriotic” journalists opposing the disclosure of too many secrets to the American people. For instance, Washington Post columnist Richard Cohen – who hailed George H.W. Bush’s pardons that destroyed the Iran-Contra investigation in 1992 – adopted a similar stance against Fitzgerald’s investigation.

“The best thing Patrick Fitzgerald could do for his country is get out of Washington, return to Chicago and prosecute some real criminals,” Cohen wrote in a column entitled “Let This Leak Go.”

“As it is, all he has done so far is send Judith Miller of the New York Times to jail and repeatedly haul this or that administration high official before a grand jury, investigating a crime that probably wasn’t one in the first place but that now, as is often the case, might have metastasized into some sort of cover-up – but again, of nothing much,” Cohen wrote. “Go home, Pat.” [Washington Post, Oct. 13, 2005]

If Fitzgerald did as Cohen wished and closed down the investigation without indictments, the result would have been the continuation of the status quo in Washington. The Bush administration would get to keep control of the secrets and reward friendly “patriotic” journalists with selective leaks – and protected careers.

It is that cozy status quo that was endangered by the Plame case. But the stakes of the case were even bigger than that, going to the future of American democracy and to two questions in particular: Will journalists return to the standard of an earlier time when disclosing important facts to the electorate was the goal, rather than Cohen’s notion of putting the comfortable relationships between Washington journalists and government officials first?

Put differently, will journalists decide that confronting the powerful with tough questions is the true patriotic test of a journalist?

(Eventually, the Plamegate investigation ended with Fitzgerald bringing no charges for the leak of a covert CIA officer but he did convict Libby of lying to investigators and he was sentenced to 30 months in prison. But Libby never did go to jail because President Bush commuted his sentence.)


Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and

May 10, 2015 Posted by | Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , | 1 Comment

Judith Miller’s Blame-Shifting Memoir

Veteran Intelligence Professionals for Sanity | Consortium News | April 7, 2015

MEMORANDUM FOR: Americans Malnourished on the Truth About Iraq

FROM: Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS)

SUBJECT: A New “Miller’s Tale” (with apologies to Geoffrey Chaucer)

On April 3, former New York Times journalist Judith Miller published an article in the Wall Street Journal entitled “The Iraq War and Stubborn Myths: Officials Didn’t Lie, and I Wasn’t Fed a Line.” If this sounds a bit defensive, Miller has tons to be defensive about.

In the article, Miller claims, “false narratives [about what she did as a New York Times reporter] deserve, at last, to be retired.” The article appears to be the initial salvo in a major attempt at self-rehabilitation and, coincidentally, comes just as her new book, The Story: A Reporter’s Journey, is to be published today.

In reviewing Miller’s book, her “mainstream media” friends are not likely to mention the stunning conclusion reached recently by the Nobel Prize-winning International Physicians for the Prevention of Nuclear War and other respected groups that the Iraq War, for which she was lead drum majorette, killed one million people. One might think that, in such circumstances – and with bedlam reigning in Iraq and the wider neighborhood – a decent respect for the opinions of mankind, so to speak, might prompt Miller to keep her head down for a while more.

In all candor, after more than a dozen years, we are tired of exposing the lies spread by Judith Miller and had thought we were finished. We have not seen her new book, but we cannot in good conscience leave her WSJ article without comment from those of us who have closely followed U.S. policy and actions in Iraq.

Miller’s Revisionist History

Miller’s Tale in the WSJ begins with a vintage Miller-style reductio ad absurdum: “I took America to war in Iraq. It was all me.” Since one of us, former UN inspector Scott Ritter, has historical experience and technical expertise that just won’t quit, we asked him to draft a few paragraphs keyed to Miller’s latest tale. He shared the following critique:

“Judith Miller did not take America to war in Iraq. Even a journalist with an ego the size of Ms. Miller’s cannot presume to usurp the war power authorities of the President of the United States, or even the now-dormant Constitutional prerogatives of Congress. What she is guilty of, however, is being a bad journalist.

“She can try to hide this fact by wrapping herself in a collective Pulitzer Prize, or citing past achievements like authoring best-selling books. But this is like former Secretary of State Colin Powell trying to remind people about his past as the National Security Advisor for President Reagan or Chairman of the Joint Chiefs of Staff under Presidents George H. W. Bush and Bill Clinton.

“At the end of the day Mr. Powell will be judged not on his previous achievements, but rather on his biggest failure – his appearance before the United Nations Security Council touting an illusory Iraqi weapons-of-mass-destruction threat as being worthy of war. In this same vein, Judith Miller will be judged by her authoring stories for the ‘newspaper of record’ that were questionably sourced and very often misleading. One needs only to examine Ms. Miller’s role while embedded in U.S. Army Mobile Exploitation Team Alpha, hunting for weapons of mass destruction during the 2003 invasion, for this point to be illustrated.

“Miller may not have singlehandedly taken America and the world to war, but she certainly played a pivotal role in building the public case for the attack on Iraq based upon shoddy reporting that even her editor at the New York Times has since discredited – including over reliance on a single-source of easy virtue and questionable credibility – Ahmed Chalabi of the Iraqi National Congress. The fact that she chose to keep this ‘source’ anonymous underscores the journalistic malfeasance at play in her reporting.

“Chalabi had been discredited by the State Department and CIA as a reliable source of information on Iraq long before Judith Miller started using him to underpin her front-page ‘scoops’ for the New York Times. She knew this, and yet chose to use him nonetheless, knowing that then Secretary of Defense Donald Rumsfeld was fully as eager to don the swindlers’ magic suit of clothes, as was the king in Hans Christian Anderson’s fairy tale. In Ms. Miller’s tale, the fairy-tale clothes came with a WMD label and no washing instructions.

“Ms. Miller’s self-described ‘newsworthy claims’ of pre-war weapons of mass destruction stories often were – as we now know (and many of us knew at the time) – handouts from the hawks in the Bush administration and fundamentally wrong.

“Like her early reporting on Iraq, Ms. Miller’s re-working of history to disguise her malfeasance/misfeasance as a reporter does not bear close scrutiny. Her errors of integrity are hers and hers alone, and will forever mar her reputation as a journalist, no matter how hard she tries to spin the facts and revise a history that is highly inconvenient to her. Of course, worst of all, her flaws were consequential – almost 4,500 U.S. troops and 1,000,000 Iraqis dead.”

Relying on the Mistakes of Others

In her WSJ article, Miller protests that “relying on the mistakes of others and errors of judgment are not the same as lying.” It is almost as though she is saying that if Ahmed Chalabi told her that, in Iraq, the sun rises in the west, and she duly reported it, that would not be “the same as lying.”

Miller appears to have worked out some kind of an accommodation with George W. Bush and others who planned and conducted what the post-World War II Nuremburg Tribunal called the “supreme international crime,” a war of aggression. She takes strong issue with what she calls “the enduring, pernicious accusation that the Bush administration fabricated WMD intelligence to take the country to war.”

Does she not know, even now, that there is abundant proof that this is exactly what took place? Has she not read the Downing Street Memorandum based on what CIA Director George Tenet told the head of British Intelligence at CIA headquarters on July 20, 2002; i. e., that “the intelligence and facts were being fixed around the policy” of making war for “regime change” in Iraq?

Does she not know, even at this late date, that the “intelligence” served up to “justify” attacking Iraq was NOT “mistaken,” but outright fraud, in which Bush had the full cooperation of Tenet and his deputy John McLaughlin? Is she unaware that the Assistant Secretary of State for Intelligence at the time, Carl Ford, has said, on the record, that Tenet and McLaughlin were “not just wrong, they lied … they should have been shot” for their lies about WMD?

Blame Blix

Miller’s tale about Hans Blix in her WSJ article shows she has lost none of her edge for disingenuousness: “One could argue … that Hans Blix, the former chief of the international inspectors, bears some responsibility,” writes Miller. She cherry-picks what Blix said in January 2003 about “many proscribed weapons and items,” including 1,000 tons of chemical agent, were still “not accounted for.”

Yes, Blix said that on Jan. 27, 2003. But Blix also included this that same day in his written report to his UN superiors, something the New York Times, for some reason, did not include in its report:

“Iraq has on the whole cooperated rather well so far with UNMOVIC in this field. The most important point to make is that access has been provided to all sites we have wanted to inspect and with one exception it has been prompt. We have further had great help in building up the infrastructure of our office in Baghdad and the field office in Mosul. Arrangements and services for our plane and our helicopters have been good. The environment has been workable.

“Our inspections have included universities, military bases, presidential sites and private residences. Inspections have also taken place on Fridays, the Muslim day of rest, on Christmas day and New Years day. These inspections have been conducted in the same manner as all other inspections.” [See “Steve M.” writing (appropriately) for Crooks and Liars as he corrected the record.]

Yes, there was some resistance by Iraq up to that point. Blix said so. However, on Jan. 30, 2003, Blix made it abundantly clear, in an interview published in The New York Times, that nothing he’d seen at the time justified war. (The byline was Judith Miller and Julia Preston.)

The Miller-Preston report said:

“Mr. Blix said he continued to endorse disarmament through peaceful means. ‘I think it would be terrible if this comes to an end by armed force, and I wish for this process of disarmament through the peaceful avenue of inspections,’ he said. …

“Mr. Blix took issue with what he said were Secretary of State Colin L. Powell’s claims that the inspectors had found that Iraqi officials were hiding and moving illicit materials within and outside of Iraq to prevent their discovery. He said that the inspectors had reported no such incidents. …

“He further disputed the Bush administration’s allegations that his inspection agency might have been penetrated by Iraqi agents, and that sensitive information might have been leaked to Baghdad, compromising the inspections. Finally, he said, he had seen no persuasive indications of Iraqi ties to Al Qaeda, which Mr. Bush also mentioned in his speech. ‘There are other states where there appear to be stronger links,’ such as Afghanistan, Mr. Blix said, noting that he had no intelligence reports on this issue.”

Although she co-authored that New York Times report of Jan. 30, 2003, Judith Miller remembers what seems convenient to remember. Her acumen at cherry picking may be an occupational hazard occasioned by spending too much time with Chalabi, Rumsfeld and other professional Pentagon pickers.

Moreover, Blix’s February 2003 report showed that, for the most part, Iraq was cooperating and the process was working well:

“Since we arrived in Iraq, we have conducted more than 400 inspections covering more than 300 sites. All inspections were performed without notice, and access was almost always provided promptly. In no case have we seen convincing evidence that the Iraqi side knew in advance that the inspectors were coming. …

“The inspections have taken place throughout Iraq at industrial sites, ammunition depots, research centres, universities, presidential sites, mobile laboratories, private houses, missile production facilities, military camps and agricultural sites. …

“In my 27 January update to the Council, I said that it seemed from our experience that Iraq had decided in principle to provide cooperation on process, most importantly prompt access to all sites and assistance to UNMOVIC in the establishment of the necessary infrastructure. This impression remains, and we note that access to sites has so far been without problems, including those that had never been declared or inspected, as well as to Presidential sites and private residences. …

“The presentation of intelligence information by the US Secretary of State suggested that Iraq had prepared for inspections by cleaning up sites and removing evidence of proscribed weapons programmes.

“I would like to comment only on one case, which we are familiar with, namely, the trucks identified by analysts as being for chemical decontamination at a munitions depot. This was a declared site, and it was certainly one of the sites Iraq would have expected us to inspect.

“We have noted that the two satellite images of the site were taken several weeks apart. The reported movement of munitions at the site could just as easily have been a routine activity as a movement of proscribed munitions in anticipation of imminent inspection.”

Blix made it clear that he needed more time, but the Bush administration had other plans. In other words, the war wasn’t Blix’s fault, as Judy Miller suggests. The fault lay elsewhere.

When Blix retired at the end of June 2004, he politely suggested to the “prestigious” Council on Foreign Relations in New York the possibility that Baghdad had actually destroyed its weapons of mass destruction after the first Gulf War in 1991 (as Saddam Hussein’s son-in-law, Hussein Kamel, who had been in charge of the WMD and rocket programs assured his debriefers when he defected in 1995). Blix then allowed himself an undiplomatic jibe:

“It is sort of fascinating that you can have 100 per cent certainty about weapons of mass destruction and zero certainty of about where they are.”

For the Steering Group, Veteran Intelligence Professionals for Sanity (VIPS)

William Binney, former Technical Director, National Security Agency (ret.)

Thomas Drake, former Senior Executive, NSA

Daniel Ellsberg, former State and Defense Department official, associate VIPS

Frank Grevil, former Maj., Army Intelligence, Denmark, associate VIPS

Katharine Gun, former analyst, GCHQ (the NSA equivalent in the UK), associate VIPS

Matthew Hoh, former Capt., USMC, Iraq & Foreign Service Officer, Afghanistan, associate VIPS

Brady Kiesling, former Political Counseler, U.S. Embassy, Athens, resigned in protest before the attack on Iraq, associate VIPS.

Karen Kwiatkowski, former Lt. Col., US Air Force (ret.), at Office of Secretary of Defense watching the manufacture of lies on Iraq, 2001-2003.

Annie Machon, former officer, MI5 (the CIA equivalent in the UK), associate VIPS

David MacMichael, former Capt., USMC & senior analyst, National Intelligence Council (ret.)

Ray McGovern, former Capt., Army Infantry/Intelligence & CIA presidential briefer (ret.)

Elizabeth Murray, former Deputy National Intelligence Officer for the Near East, National Intelligence Council (ret.)

Todd E. Pierce, Maj., former U.S. Army Judge Advocate (ret.)

Scott Ritter, former Maj., USMC, former UN Weapon Inspector, Iraq

Coleen Rowley, Division Council & Special Agent, FBI (ret.)

Greg Thielmann, former Office Director for Strategic, Proliferation, and Military Affairs in the State Department’s Bureau of Intelligence and Research

Peter Van Buren, former diplomat, Department of State, associate VIPS

Ann Wright, Col., US Army (ret.) & US diplomat (resigned in March, 2003 in opposition to the war on Iraq)

April 8, 2015 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular, War Crimes | , , | 1 Comment

Kerry warns Congress about Netanyahu’s Iran speech, says Bibi pushed US to attack Iraq

Press TV – February 26, 2015

benjamin-netanyahu-2_190_190US Secretary of State John Kerry has reminded American officials that Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, who is against a nuclear deal with Iran, was also in the US in 2002 to push for the invasion of Iraq.

Netanyahu is set to use his next week’s address to a joint session of Congress to condemn a potential nuclear agreement with Iran.

During a House Committee on Foreign Affairs hearing on Wednesday, Kerry warned Congress about the controversial speech.

“The prime minister, as you will recall, was profoundly forward-leaning and outspoken about the importance of invading Iraq under George W. Bush, and we all know what happened with that decision,” Kerry said.

The top US diplomat was referring to testimony on the Middle East that Netanyahu delivered to Congress on Sept. 12, 2002.

During his speech, Netanyahu expressed strong support for Washington to oust former Iraqi dictator Saddam Hussein.

Six months later, the US military bombarded the country.

“I think the choice of Iraq is a good choice, it’s the right choice,” Netanyahu said in 2002. “If you take out Saddam’s regime, I guarantee you that it will have enormous positive reverberations on the region.”

Kerry also said on Wednesday that Netanyahu was wrong about Iran too because he had been “extremely outspoken about how bad the interim agreement was, calling it the ‘deal of the century for Iran.’”

The March 3 speech by Netanyahu has made the Obama administration furious as it comes ahead of crucial nuclear negotiations between Iran and the five permanent members of the UN Security Council plus Germany that are working hard to reach a comprehensive nuclear accord.

Obama’s National Security Adviser Susan Rice said the speech has “injected a degree of partisanship, which is not only unfortunate, I think it’s destructive of the fabric of the relationship.”

Netanyahu, who is trying to put pressure on US officials to stop a final deal, once again defended his trip to Washington on Tuesday, saying he would do everything to prevent the agreement.

“It is my obligation as prime minister to do everything that I can to prevent this agreement. Therefore, I will go to Washington… because the American Congress is likely to be the final brake before the agreement,” he said.

President Obama, Vice President Joe Biden, and John Kerry would not meet with the Israeli leader during his trip.

A number of Democrats announced that they would skip the speech.

February 26, 2015 Posted by | Wars for Israel | , , , , , , | 3 Comments

UK Government in Court of Appeal over rendition and torture case

Reprieve | February 12, 2015

Lawyers for the British Government will today argue in the Court of Appeal that a case concerning the 2004 kidnap, torture and ‘rendition’ of a man by UK and US forces should not be heard.

The case is being brought by legal charity Reprieve and solicitors Leigh Day on behalf of Yunus Rahmatullah (32), who was captured in Iraq by the UK, tortured and held in the notorious Abu Ghraib prison, before being ‘rendered’ to Afghanistan by the US. He then faced a decade of detention without charge or trial in Bagram prison, before being released in 2014.

Today, Mr Rahmatullah’s lawyers are appealing a previous decision by the High Court that the Government could rely on the ‘Crown Act of State’ doctrine, which the Government argues prevents the court from intervening in executive acts abroad, even if they were unlawful. If the High Court’s judgment is allowed to stand, the ability to hold the state accountable for serious abuses abroad will be limited.

Commenting, Kat Craig, legal director at Reprieve and Mr Rahmatullah’s lawyer, said: “If Yunus’ ordeal had taken place on British soil, there is no question that the Government would have faced serious consequences. Instead of accepting responsibility for Yunus’ appalling mistreatment, the Government is now seeking to put itself above the law. It has to be hoped that the Court of Appeal rejects this shameful attempt to frustrate justice.”

February 12, 2015 Posted by | Subjugation - Torture, War Crimes | , , | 1 Comment

The Great Israeli Theft of Iraqi Jewish Heritage

Extreme right-wing Israeli Foreign Minister Avigdor Lieberman (C) holding the Torah stolen from Iraq on January 22, 2015
By Alaa al-Lami | Al-Akhbar | February 3, 2015

Recently, Israel stole one of the symbols of Iraqi Jewish heritage, a rare ancient copy of the Torah. The incident went smoothly and quietly, with blatant collusion between Israel, the United States, the Kurdish Regional Government in Iraq, and the Jordanian authorities, amid suspicious silence from the Iraqi federal authorities and the Iraqi cultural scene, save for a few objections.

The Torah manuscript in question, known as the Iraqi Old Testament Scroll, was written using concentrated pomegranate juice on deer-skin parchments. The manuscript was seized by US forces, among other Iraqi antiquities, which survived the systematic destruction by the illegal Anglo-American invasion and occupation.At the time, it was said that many Iraqi archaeological treasures and large amounts of documents from the Iraqi state’s secret archives were transferred to Israel, ostensibly for restoration and preservation. In truth, however, this was the deliberate looting of Iraqi heritage.

At a ceremony held at the Ministry of Foreign Affairs, Israeli authorities publicly displayed that major Iraqi artifact, thus admitting that they had pirated part of Iraq’s heritage. The Israeli Foreign Minister explicitly admitted that the manuscript had been obtained from Kurdistan via Baghdad and Amman, and that it is now being used in daily prayer in the Foreign Ministry synagogue.

According to The Times of Israel, “After it was repaired and prepared for ritual use by a Jerusalem-based scribe, the scroll was placed in a case from Aleppo, Syria and brought over to the ministry.” Avigdor Lieberman, the extremist foreign minister of Israel, did not let the occasion go without repeating old Zionist cliches, saying that “the scroll’s journey from Kurdistan to Baghdad to Amman to Jerusalem was reminiscent of the destiny of the Jewish nation.”

Some like Iraqi writer Akil al-Azraki, one of the rare voices who commented on the affair, believe that the Israeli announcement exposed the lies of the Iraqi government. The Iraqi government had claimed the manuscript was sent along with other Iraqi artifacts to the United States for restoration.

Azraqi, citing information revealed by The Times of Israel, said, “The claim about the Torah scroll having been sent to the United States for restoration is a lie. The scroll was revealed not to have travelled to the United States, but to the Israeli embassy in Amman from that time until 2011. After the attack by Egyptian protesters on the Israeli embassy in Cairo, the manuscript was sent to Israel.”

After the Israelis celebrated their successful piracy, official Iraqi authorities were oddly silent. There was no immediate response to the reports, even in the Iraqi media and cultural scene, save for a few voices.

Recall here that the Minister of Tourism and Antiquities in Iraq Adel Shershab had said on January 19, 2015, “The Jewish archive should have been returned to Iraq since 2005, after it was removed on the grounds of restoring it,” stressing that this was part of Iraqi heritage and that his government would continue efforts to retrieve it.

However, the minister did not say anything in response to the Israeli theft. In turn, the Iraqi Ministry of Culture fell completely silent following the incident, although it had announced on May 13, 2010, that an agreement was conducted between Iraq and the United States, whereby the Iraqi Jewish archive and millions of documents that the US army removed from Baghdad following the US-led invasion in 2003 would be returned to Iraq. These include the archive of the dissolved Baath Party and many Iraqi historical artifacts.

A few days after the report on the Israeli theft, the media published remarks by a member of the Culture Committee in the Iraqi parliament calling on the Iraqi Foreign Ministry to issue a complaint to Washington over the matter.

The news agency that first published the remarks, which is owned by Fakhri Karim, a businessman and senior adviser to former Iraqi President Jalal Talabani, tried to promote another account of what happened.

The news agency said the way the manuscript reached Israel was a “mystery,” describing what happened as “the loss of parts of the manuscript,” even though the Israeli foreign ministry had said in its ceremony that the scroll had come from Baghdad via Kurdistan, Jordan, and then Tel Aviv. Fakhri Karim, however, is known for his pro-Israel attitudes. Karim visited the headquarters of the pro-Israel lobby AIPAC in Washington, as reported by renowned Iraqi poet Saadi Youssef, in a story Al-Akhbar reported in August 2013 (in Arabic).

On the day Al-Mada reported the story, one of its most famous staff writers, Sarmad al-Tai, wrote a strongly-worded criticism of those who protested the theft of the Iraqi Torah scroll, accusing them of folly. He suggested that the Jews who were expelled by the Iraqis from their country in various ways had only retrieved their Torah.
Tai’s article is often quoted by the Israeli media, though some Iraqi Jews who live in Israel and beyond dispute such analysis. Refer, for example, to what Sasson Somekh wrote in his books, and novels by Jewish Iraqi writer Samir Naqqash, who wrote all his novels in Arabic and refused to write anything in Hebrew, considering himself an Iraqi until the last day of his cruel life in Israel. The article received strong responses, though they were few in number, on social media.

The article’s absurd and sinister logic is meant to exonerate the occupation and its allies in the Iraqi federal government, the KRG, and Israel, for the crime of stealing important Iraqi artifacts, produced in Iraq hundreds of years before the creation of the Zionist entity.

Extrapolated further, the same skewed skewed logic can be used to justify an artificial entity, built on injustice, aggression, and warmongering, which has killed, maimed, and displaced people by the millions amid global silence.

The official Iraqi position was not stated publicly until days after the incident. The Iraqi minister of tourism released a statement calling on Washington to return the manuscript to Iraq, and said what happened was unlawful confiscation of a part of Iraqi heritage.

However, the minister repeated previous claims purporting the manuscript had been in Washington. These claims were invalidated by remarks made by Israeli Labor MP Mordechai Ben-Porat, who has Iraqi Jewish ancestry. Ben-Porat said that it was Iraqi government officials who gifted Israel a number of precious historical manuscripts.

Ben-Porat’s account cannot be completely dismissed. It is indeed possible that insiders colluded with this theft and piracy. Recall that Lieberman said that the manuscript was moved from Baghdad to Kurdistan, Jordan, then Tel Aviv.

The theft of Iraqi antiquities is not unprecedented. Many Western powers, led by France, Britain, Germany, and the United States, have its looted artifacts in the last century and before.

Dr Mahmoud al-Saied al-Doghim, Research Associate, Centre of Islamic Studies at the University of London, wrote a paper titled, “One Hundred and Ten Years of US Theft of Iraqi Heritage.” The paper says that entire wings of the Louvre Museum, the Berlin Museum, and the British Museum would have to close down entirely, if they returned all the artifacts stolen from Iraq (and elsewhere).

Doghim estimates the number of stolen artifacts at more than one million. A single US university, the University of Pennsylvania, as he wrote, “Acquired more than 50,000 palettes and other artifacts shedding light on the history of Mesopotamia, and discrediting many of the biblical claims promoted by the Zionists.”

The American occupation forces hit the mother-lode following the invasion of 2003. The US forces seized a large part of the contents of Iraq’s 33 museums.

In effect, the astounding rich history of Iraq and its wealth of ancient historical artifacts is not the subject of dispute. However, it might be very surprising when one examines the numbers.

According to a statement made in March 2003 by former head of Iraqi antiquities Jaber Khalil Ibrahim, archaeologists believe that there are 500,000 archaeological sites in Iraq that remain undiscovered and unstudied, along with ten thousand registered and discovered sites. The sites include at least 25,000 highly important ones.

Only 15 percent of the sites in Iraq have been excavated, most of them located between the Euphrates and the Tigris. This area is considered the cradle of humanity, and from six thousand years ago, it was home to civilizations like the Sumerians, Akkadians, Assyrians, Babylonians, all the way to the Abbasids.

The US occupation of Iraq was a disaster for the country’s material heritage.

February 3, 2015 Posted by | Aletho News | , , , , , , | 2 Comments


Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,085 other followers