Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

The Danger of Demonization

By Robert Parry | Consortium News | May 17, 2016

Does any intelligent person look at a New York Times article about Russia or Vladimir Putin these days and expect to read an objective, balanced account? Or will it be laced with a predictable blend of contempt and ridicule? And is it any different at The Washington Post, NPR, MSNBC, CNN or almost any mainstream U.S. news outlet?

And it’s not just Russia. The same trend holds true for Iran, Syria, Venezuela, Nicaragua and other countries and movements that have fallen onto the U.S. government’s “enemies list.” We saw the same pattern with Saddam Hussein and Iraq before the 2003 U.S. invasion; with Muammar Gaddafi and Libya before the U.S.-orchestrated bombing campaign in 2011; and with President Viktor Yanukovych and Ukraine before the U.S.-backed coup in 2014.

That is not to say that these countries and leaders don’t deserve criticism; they do. But the proper role of the press corps – at least as I was taught during my early years at The Associated Press – was to treat all evidence objectively and all sides fairly. Just because you might not like someone doesn’t mean your feelings should show through or the facts should be forced through a prism of bias.

In those “old days,” that sort of behavior was deemed unprofessional and you would expect a senior editor to come down hard on you. Now, however, it seems that you’d only get punished if you quoted some dissident or allowed such a person onto an op-ed page or a talk show, someone who didn’t share Official Washington’s “group think” about the “enemy.” Deviation from “group think” has become the real disqualifier.

Yet, this conformity should be shocking and unacceptable in a country that prides itself on freedom of thought and speech. Indeed, much of the criticism of “enemy” states is that they supposedly practice various forms of censorship and permit only regime-friendly propaganda to reach the public.

But when was the last time you heard anyone in the U.S. mainstream say anything positive or even nuanced about Russian President Putin. He can only be portrayed as some shirtless buffoon or the devil incarnate. Former Secretary of State Hillary Clinton got widespread praise in 2014 when she likened him to Hitler.

Or when has anyone in the U.S. media been allowed to suggest that Syria’s President Bashar al-Assad and his supporters might actually have reason to fear what the U.S. press lovingly calls the “moderate” rebels – though they often operate under the military command of Sunni extremist groups, such as Al Qaeda’s Nusra Front. [See Consortiumnews.com’sObama’s ‘Moderate’ Syrian Deception.”]

For the first three years of the Syrian civil war, the only permissible U.S. narrative was how the brutal Assad was slaughtering peaceful “moderates,” even though Defense Intelligence Agency analysts and other insiders had long been warning about the involvement of violent jihadists in the movement from the uprising’s beginning in 2011.

But that story was kept from the American people until the Islamic State started chopping off the heads of Western hostages in 2014 – and since then, the mainstream U.S. media has only reported the fuller story in a half-hearted and garbled way. [See Consortiumnews.com’s Hidden Origins of Syria’s Civil War.” ]

Reason for Conformity

The reason for this conformity among journalists is simple: If you repeat the conventional wisdom, you might find yourself with a lucrative gig as a big-shot foreign correspondent, a regular TV talking head, or a “visiting scholar” at a major think tank. However, if you don’t say what’s expected, your career prospects aren’t very bright.

If you somehow were to find yourself in a mainstream setting and even mildly challenged the “group think,” you should expect to be denounced as a fill-in-the-blank “apologist” or “stooge.” A well-paid avatar of the conventional wisdom might even accuse you of being on the payroll of the despised leader. And, you wouldn’t likely get invited back.

But the West’s demonization of foreign “enemies” is not only an affront to free speech and meaningful democracy, it is also dangerous because it empowers unscrupulous American and European leaders to undertake violent and ill-considered actions that get lots of people killed and that spread hatred against the West.

The most obvious recent example was the Iraq War, which was justified by a barrage of false and misleading claims about Iraq which were mostly swallowed whole by a passive and complicit Western press corps.

Key to that disaster was the demonization of Saddam Hussein, who was subjected to such unrelenting propaganda that almost no one dared question the baseless charges hurled at him about hiding WMD and collaborating with Al Qaeda. To do so would have made you a “Saddam apologist” or worse.

The few who did dare raise their voices faced accusations of treason or were subjected to character assassination. Yet, even after their skepticism was vindicated as the pre-invasion accusations collapsed, there was very little reappraisal. Most of the skeptics remained marginalized and virtually everyone who got the WMD story wrong escaped accountability.

No Accountability

For instance, Washington Post editorial-page editor Fred Hiatt, who repeatedly reported Iraq’s WMD as “flat fact,” suffered not a whit and remains in the same prestigious job, still enforcing one-sided “group thinks” about “enemies.”

An example of how Hiatt and the Post continue to play the same role as neocon propagandists was on display last year in an editorial condemning Putin’s government for shutting down Russian activities of the U.S.-funded National Endowment for Democracy and requiring foreign-funded groups seeking to influence Russian politics to register as foreign agents.

In the Post’s editorial and a companion op-ed by NED President Carl Gershman, you were led to believe that Putin was delusional, paranoid and “power mad” in his concern that outside money funneled into non-governmental organizations was a threat to Russian sovereignty.

However, the Post and Gershman left out a few salient facts, such as the fact that NED is funded by the U.S. government and was the brainchild of Ronald Reagan’s CIA Director William J. Casey in 1983 to partially replace the CIA’s historic role in creating propaganda and political fronts inside targeted nations.

Also missing was the fact that Gershman himself announced in another Post op-ed that he saw Ukraine, prior to the 2014 coup, as “the biggest prize” and a steppingstone toward achieving Putin’s ouster in Russia. The Post also forgot to mention that the Russian law about “foreign agents” was modeled after a U.S. statute entitled the Foreign Agent Registration Act. [See Consortiumnews.com’sWhy Russia Shut Down NED Fronts.”]

All those points would have given the Post’s readers a fuller and fairer understanding of why Putin and Russia acted as they did, but that would have messed up the desired propaganda narrative seeking to demonize Putin. The goal was not to inform the American people but to manipulate them into a new Cold War hostility toward Russia.

We’ve seen a similar pattern with the U.S. government’s “information warfare” around high-profile incidents. In the “old days’ – at least when I arrived in Washington in the late 1970s – there was much more skepticism among journalists about the official line from the White House or State Department. Indeed, it was a point of pride among journalists not to simply accept whatever the spokesmen or officials were saying, but to check it out.

There was plenty of enough evidence – from the Tonkin Gulf lies to the Watergate cover-up – to justify a critical examination of government claims. But that tradition has been lost, too. Despite the costly deceptions before the Iraq War, the Times, the Post and other mainstream outlets simply accept whatever accusations the U.S. government hurls against “enemies.” Beyond the gullibility, there is even hostility toward those of us who insist on seeing real evidence.

Examples of this continuing pattern include the acceptance of the U.S. government line on the sarin gas attack outside Damascus, Syria, on Aug. 21, 2013, and the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 over eastern Ukraine on July 17, 2014. The first was blamed on Syria’s Assad and the second on Russia’s Putin – quite convenient even though U.S. officials refused to present any solid evidence to support their claims.

Reasons for Doubt

In both cases, there were obvious reasons to doubt the Official Story. Assad had just invited United Nations inspectors in to examine what he claimed were rebel chemical attacks, so why would he pick that time to launch a sarin attack just miles from where the inspectors were staying? Putin was trying to maintain a low profile for Russian support to Ukrainians resisting the U.S.-backed coup, but provision of a large, sophisticated and powerful anti-aircraft battery lumbering around eastern Ukraine would just have invited detection.

Further, in both cases, there was dissent among U.S. intelligence analysts, some of whom objected at least to the rushes to judgment and offered different explanations for the incidents, pointing the blame in other possible directions. The dissent caused the Obama administration to resort to a new concoction called a “Government Assessment” – essentially a propaganda document – rather than a classic “Intelligence Assessment,” which would express the consensus views of the 16 intelligence agencies and include areas of disagreement.

So, there were plenty of reasons for Washington journalists to smell a rat or at least insist upon hard evidence to make the case against Assad and Putin. Instead, given the demonized views of Assad and Putin, mainstream journalists unanimously fell in line behind the Official Story. They even ignored or buried evidence that undermined the government’s tales.

Regarding the Syrian case, there was little interest in the scientific discovery that the one sarin-laden rocket (recovered by the U.N.) had a range of only about two kilometers (destroying Washington’s claims about the Syrian government firing many rockets from eight or nine kilometers away). [See Consortiumnews.com’sWas Turkey Behind Syria-Sarin Attack?”]

Regarding the MH-17 case, a blind eye was turned to a Dutch intelligence report that concluded that there were several operational Buk anti-aircraft missile batteries in eastern Ukraine but they were all under the control of the Ukrainian military and that the rebels had no weapon that could reach the 33,000-foot altitude where MH-17 was flying. [See Consortiumnews.com’sThe Ever-Curiouser MH-17 Case.”]

Though both those cases remain open and one cannot rule out new evidence emerging that bolsters the U.S. government’s version of events, the fact that there are substantive reasons to doubt the Official Story should be reflected in how the mainstream Western media deals with these two sensitive issues, but the inconvenient facts are instead brushed aside or ignored (much as happened with Iraq’s WMD).

In short, there has been a system-wide collapse of the Western news media as a professional entity in dealing with foreign crises. So, as the world plunges deeper into crises inside Syria and on Russia’s border, the West’s citizens are going in almost blind without the eyes and ears of independent journalists on the ground and with major news outlets delivering incessant propaganda from Washington and other capitals.

Instead of facts, the West’s mainstream media traffics in demonization.


Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

May 18, 2016 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, Militarism | , , , , , | Leave a comment

‘Corruption’ as a Propaganda Weapon

By Robert Parry | Consortium News | April 4, 2016

Sadly, some important duties of journalism, such as applying evenhanded standards on human rights abuses and financial corruption, have been so corrupted by the demands of government propaganda – and the careerism of too many writers – that I now become suspicious whenever the mainstream media trumpets some sensational story aimed at some “designated villain.”

Far too often, this sort of “journalism” is just a forerunner to the next “regime change” scheme, dirtying up or delegitimizing a foreign leader before the inevitable advent of a “color revolution” organized by “democracy-promoting” NGOs often with money from the U.S. government’s National Endowment for Democracy or some neoliberal financier like George Soros.

We are now seeing what looks like a new preparatory phase for the next round of “regime changes” with corruption allegations aimed at former Brazilian President Luiz Ignacio Lula da Silva and Russian President Vladimir Putin. The new anti-Putin allegations – ballyhooed by the UK Guardian and other outlets – are particularly noteworthy because the so-called “Panama Papers” that supposedly implicate him in offshore financial dealings never mention his name.

Or as the Guardian writes:Though the president’s name does not appear in any of the records, the data reveals a pattern – his friends have earned millions from deals that seemingly could not have been secured without his patronage. The documents suggest Putin’s family has benefited from this money – his friends’ fortunes appear his to spend.”

Note, if you will, the lack of specificity and the reliance on speculation: “a pattern”; “seemingly”; “suggest”; “appear.” Indeed, if Putin were not already a demonized figure in the Western media, such phrasing would never pass an editor’s computer screen. Indeed, the only point made in declarative phrasing is that “the president’s name does not appear in any of the records.”

A British media-watch publication, the Off-Guardian, which criticizes much of the work done at The Guardian, headlined its article on the Putin piece as “the Panama Papers cause Guardian to collapse into self-parody.”

But whatever the truth about Putin’s “corruption” or Lula’s, the journalistic point is that the notion of objectivity has long since been cast aside in favor of what’s useful as propaganda for Western interests.

Some of those Western interests now are worried about the growth of the BRICS economic system – Brazil, Russia, India, China and South Africa – as a competitor to the West’s G-7 and the International Monetary Fund. After all, control of the global financial system has been central to American power in the post-World War II world – and rivals to the West’s monopoly are not welcome.

What the built-in bias against these and other “unfriendly” governments means, in practical terms, is that one standard applies to a Russia or a Brazil, while a more forgiving measure is applied to the corruption of a U.S. or European leader.

Take, for instance, former Secretary of State Hillary Clinton’s millions of dollars in payments in speaking fees from wealthy special interests that knew she was a good bet to become the next U.S. president. [See Consortiumnews.com’sClinton Stalls on Goldman-Sachs Speeches.”]

Or, similarly, the millions upon millions of dollars invested in super-PACS for Clinton, Sen. Ted Cruz and other presidential hopefuls. That might look like corruption from an objective standard but is treated as just a distasteful aspect of the U.S. political process.

But imagine for a minute if Putin had been paid millions of dollars for brief speeches before powerful corporations, banks and interest groups doing business with the Kremlin. That would be held up as de facto proof of his illicit greed and corruption.

Losing Perspective

Also, when it’s a demonized foreign leader, any “corruption” will do, however minor. For example, in the 1980s, President Ronald Reagan’s denounced Nicaraguan President Daniel Ortega for his choice of eyewear: “The dictator in designer glasses,” declared Reagan, even as Nancy Reagan was accepting free designer gowns and free renovations of the White House funded by oil and gas interests.

Or, the “corruption” for a demonized leader can be a modest luxury, such as Ukrainian President Viktor Yanukovych’s “sauna” in his personal residence, a topic that got front-page treatment in The New York Times and other Western publications seeking to justify the violent coup that drove Yanukovych from office in February 2014.

Incidentally, both Ortega and Yanukovych had been popularly elected but were still targeted by the U.S. government and its operatives with violent destabilization campaigns. In the 1980s, the CIA-organized Nicaraguan Contra war killed some 30,000 people, while the U.S.-orchestrated “regime change” in Ukraine sparked a civil war that has left some 10,000 people dead. Of course, in both cases, Official Washington blamed Moscow for all the trouble.

In both cases, too, the politicians and operatives who gained power as a result of the conflicts were arguably more corrupt than the Nicaraguan Sandinistas or Yanukovych’s government. The Nicaraguan Contras, whose violence helped pave the way for the 1990 election of U.S.-backed candidate Violeta Chamorro, were deeply implicated in cocaine trafficking. [See Consortiumnews.com’s “The Sordid Contra-Cocaine Saga.”]

Today, the U.S.-supported Ukrainian government is wallowing in corruption so deep that it has provoked a new political crisis. [See Consortiumnews’com’sReality Peeks Through in Ukraine.”]

Ironically, one of the politicians actually named in the Panama Papers for having established a shadowy offshore account is the U.S.-backed Ukrainian President Petro Poroshenko, although he got decidedly second-billing to the unnamed Putin. (Poroshenko denied there was anything improper in his offshore financial arrangements.)

Double Standards

Mainstream Western journalism no longer even tries to apply common standards to questions about corruption. If you’re a favored government, there might be lamentations about the need for more “reform” – which often means slashing pensions for the elderly and cutting social programs for the poor – but if you’re a demonized leader, then the only permissible answer is criminal indictment and/or “regime change.”

One stark example of these double standards is the see-no-evil attitude toward the corruption of Ukraine’s Finance Minister Natalie Jaresko, who is touted endlessly in the Western media as the paragon of Ukrainian good governance and reform. The documented reality, however, is that Jaresko enriched herself through her control of a U.S.-taxpayer-financed investment fund that was supposed to help the people of Ukraine build their economy.

According to the terms of the $150 million investment fund created by the U.S. Agency for International Development (USAID), Jaresko’s compensation was supposed to be capped at $150,000 a year, a pay package that many Americans would envy. But it was not enough for Jaresko, who first simply exceeded the limit by hundreds of thousands of dollars and then moved her compensation off-books as she amassed total annual pay of $2 million or more.

The documentation of this scheming is clear. I have published multiple stories citing the evidence of both her excessive compensation and her legal strategies for covering up evidence of alleged wrongdoing. [See Consortiumnews.com’sHow Ukraine’s Finance Minister Got Rich” and “Carpetbagging Crony Capitalism in Ukraine.”]

Despite the evidence, not a single mainstream Western news outlet has followed up on this information even as Jaresko is touted as a “reform” candidate for Ukrainian prime minister.

This disinterest is similar to the blinders that The New York Times and other major Western newspapers put on when they were assessing whether Ukrainian President Yanukovych was ousted in a coup in February 2014 or just wandered off and forgot to return.

In a major “investigative” piece, the Times concluded there was no coup in Ukraine while ignoring the evidence of a coup, such as the intercepted phone call between U.S. Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland and U.S. Ambassador to Ukraine Geoffrey Pyatt discussing who they would put into power. “Yats is the guy,” said Nuland – and surprise, surprise, Arseniy Yatsenyuk ended up as prime minister.

The Times also ignored the observation of George Friedman, president of the global intelligence firm Stratfor, who noted that the Ukraine coup was “the most blatant coup in history.” [See Consortiumnews.com’sNYT Still Pretends No Coup in Ukraine.”]

The Propaganda Weapon

The other advantage of “corruption” as a propaganda weapon to discredit certain leaders is that we all assume that there is plenty of corruption in governments as well as in the private sector all around the world. Alleging corruption is like shooting large fish crowded into a small barrel. Granted, some barrels might be more crowded than others but the real decision is whose barrel you choose.

That’s part of the reason why the U.S. government has spread around hundreds of millions of dollars to finance “journalism” organizations, train political activists and support “non-governmental organizations” that promote U.S. policy goals inside targeted countries. For instance, before the Feb. 22, 2014 coup in Ukraine, there were scores of such operations in the country financed by the National Endowment for Democracy (NED), whose budget from Congress exceeds $100 million a year.

But NED, which has been run by neocon Carl Gershman since its founding in 1983, is only part of the picture. You have other propaganda fronts operating under the umbrella of the State Department and USAID. Last year, USAID issued a fact sheet summarizing its work financing friendly journalists around the globe, including “journalism education, media business development, capacity building for supportive institutions, and strengthening legal-regulatory environments for free media.”

USAID estimated its budget for “media strengthening programs in over 30 countries” at $40 million annually, including aiding “independent media organizations and bloggers in over a dozen countries,” In Ukraine before the coup, USAID offered training in “mobile phone and website security,” which sounds a bit like an operation to thwart the local government’s intelligence gathering, an ironic position for the U.S. with its surveillance obsession, including prosecuting whistleblowers based on evidence that they talked to journalists.

USAID, working with billionaire George Soros’s Open Society, also funds the Organized Crime and Corruption Reporting Project, which engages in “investigative journalism” that usually goes after governments that have fallen into disfavor with the United States and then are singled out for accusations of corruption. The USAID-funded OCCRP also collaborates with Bellingcat, an online investigative website founded by blogger Eliot Higgins.

Higgins has spread misinformation on the Internet, including discredited claims implicating the Syrian government in the sarin attack in 2013 and directing an Australian TV news crew to what looked to be the wrong location for a video of a BUK anti-aircraft battery as it supposedly made its getaway to Russia after the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 in July 2014.

Despite his dubious record of accuracy, Higgins has gained mainstream acclaim, in part, because his “findings” always match up with the propaganda theme that the U.S. government and its Western allies are peddling. Though most genuinely independent bloggers are ignored by the mainstream media, Higgins has found his work touted by both The New York Times and The Washington Post.

In other words, the U.S. government has a robust strategy for deploying direct and indirect agents of influence. Indeed, during the first Cold War, the CIA and the old U.S. Information Agency refined the art of “information warfare,” including pioneering some of its current features like having ostensibly “independent” entities and cut-outs present U.S. propaganda to a cynical public that would reject much of what it hears from government but may trust “citizen journalists” and “bloggers.”

But the larger danger from this perversion of journalism is that it sets the stage for “regime changes” that destabilize whole countries, thwart real democracy (i.e., the will of the people), and engender civil warfare. Today’s neoconservative dream of mounting a “regime change” in Moscow is particularly dangerous to the future of both Russia and the world.

Regardless of what you think about President Putin, he is a rational political leader whose legendary sangfroid makes him someone who is not prone to emotional decisions. His leadership style also appeals to the Russian people who overwhelmingly favor him, according to public opinion polls.

While the American neocons may fantasize that they can generate enough economic pain and political dissension inside Russia to achieve Putin’s removal, their expectation that he will be followed by a pliable leader like the late President Boris Yeltsin, who will let U.S. operatives back in to resume plundering Russia’s riches, is almost certainly a fantasy.

The far more likely possibility is that – if a “regime change” could somehow be arranged – Putin would be replaced by a hard-line nationalist who might think seriously about unleashing Russia’s nuclear arsenal if the West again tries to defile Mother Russia. For me, it’s not Putin who’s the worry; it’s the guy after Putin.

So, while legitimate questions about Putin’s “corruption” – or that of any other political leader – should be pursued, the standards of evidence should not be lowered just because he or anyone else is a demonized figure in the West. There should be single not double standards.

Western media outrage about “corruption” should be expressed as loudly against political and business leaders in the U.S. or other G-7 countries as it is toward those in the BRICS.



Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

April 5, 2016 Posted by | Corruption, Deception, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , , , , , , , , | Leave a comment

A ‘Silent Coup’ for Brazil?

By Ted Snider | Consortium News | March 30, 2016

Brazil keeps its coups quiet (or at least quieter than many other Latin American countries). During the Cold War, there was much more attention to overt military regime changes often backed by the CIA, such as the overthrow of Guatemala’s Jacobo Arbenz in 1954, the ouster of Chile’s Salvador Allende in 1973 and even Argentina’s “dirty war” coup in 1976, than to Brazil’s 1964 coup that removed President João Goulart from power.

Noam Chomsky has called Goulart’s government “mildly social democratic.” Its replacement was a brutal military dictatorship.

In more modern times, Latin American coups have shed their image of overt military takeovers or covert CIA actions. Rather than tanks in the streets and grim-looking generals rounding up political opponents – today’s coups are more like the “color revolutions” used in Eastern Europe and the Mideast in which leftist, socialist or perceived anti-American governments were targeted with “soft power” tactics, such as economic dislocation, sophisticated propaganda, and political disorder often financed by “pro-democracy” non-governmental organizations (or NGOs).

This strategy began to take shape in the latter days of the Cold War as the CIA program of arming Nicaraguan Contra rebels gave way to a U.S. economic strategy of driving Sandinista-led Nicaragua into abject poverty, combined with a political strategy of spending on election-related NGOs by the U.S.-funded National Endowment for Democracy, setting the stage for the Sandinistas’ political defeat in 1990.

During the Obama administration, this strategy of non-violent “regime change” in Latin America has gained increasing favor, as with Secretary of State Hillary Clinton’s decisive support for the 2009 ouster of Honduran President Manuel Zelaya who had pursued a moderately progressive domestic policy that threatened the interests of the Central American nation’s traditional oligarchy and foreign investors.

Unlike the earlier military-style coups, the “silent coups” never take off their masks and reveal themselves as coups. They are coups disguised as domestic popular uprisings which are blamed on the misrule of the targeted government. Indeed, the U.S. mainstream media will go to great lengths to deny that these coups are even coups.

The new coups are cloaked in one of two disguises. In the first, a rightist minority that lost at the polls will allege “fraud” and move its message to the streets as an expression of “democracy”; in the second type, the minority cloaks its power grab behind the legal or constitutional workings of the legislature or the courts, such as was the case in ousting President Zelaya in Honduras in 2009.

Both strategies usually deploy accusations of corruption or dictatorial intent against the sitting government, charges that are trumpeted by rightist-owned news outlets and U.S.-funded NGOs that portray themselves as “promoting democracy,” seeking “good government” or defending “human rights.” Brazil today is showing signs of both strategies.

Brazil’s Boom

First, some background: In 2002, the Workers’ Party’s (PT) Luiz Inacio Lula da Silva came to power with 61.3 percent of the vote. Four years later, he was returned to power with a still overwhelming 60.83 percent. Lula da Silva’s presidency was marked by extraordinary growth in Brazil’s economy and by landmark social reforms and domestic infrastructure investments.

In 2010, at the end of Lula da Silva’s presidency, the BBC provided a typical account of his successes: “Number-crunchers say rising incomes have catapulted more than 29 million Brazilians into the middle class during the eight-year presidency of Luiz Inacio Lula da Silva, a former trade unionist elected in 2002. Some of these people are beneficiaries of government handouts and others of a steadily improving education system. Brazilians are staying in school longer, which secures them higher wages, which drives consumption, which in turn fuels a booming domestic economy.”

However, in Brazil, a two-term president must sit out a full term before running again. So, in 2010, Dilma Rousseff ran as Lula da Silva’s chosen successor. She won a majority 56.05 percent of the vote. When, in 2014, Rousseff won re-election with 52 percent of the vote, the right-wing opposition Brazilian Social Democratic Party (PSDB) went into a panic.

This panic was not just because democracy was failing as a method for advancing right-wing goals, nor was the panic just over the fourth consecutive victory by the more left-wing PT. The panic became desperation when it became clear that, after the PT had succeeded in holding onto power while Lula da Silva was constitutionally sidelined, he was likely returning as the PT’s presidential candidate in 2018.

After all, Lula da Silva left office with an 80 percent approval rating. Democracy, it seemed, might never work for the PSDB. So, the “silent coup” playbook was opened. As the prescribed first play, the opposition refused to accept the 2014 electoral results despite never proffering a credible complaint. The second move was taking to the streets.

A well-organized and well-funded minority whose numbers were too small to prevail at the polls can still create lots of noise and disruption in the streets, manufacturing the appearance of a powerful democratic movement. Plus, these protests received sympathetic coverage from the corporate media of both Brazil and the United States.

The next step was to cite corruption and begin the process for a constitutional coup in the form of impeachment proceedings against President Rousseff. Corruption, of course, is a reliable weapon in this arsenal because there is always some corruption in government which can be exaggerated or ignored as political interests dictate.

Allegations of corruption also can be useful in dirtying up popular politicians by making them appear to be only interested in lining their pockets, a particularly effective line of attack against leaders who appear to be working to benefit the people. Meanwhile, the corruption of U.S.-favored politicians who are lining their own pockets much more egregiously is often ignored by the same media and NGOs.

Removing Leaders

In recent years, this type of “constitutional” coup was used in Honduras to get rid of democratically elected President Zelaya. He was whisked out of Honduras through a kidnapping at gunpoint that was dressed up as a constitutional obligation mandated by a court after Zelaya announced a plebiscite to determine whether Hondurans wanted to draft a new constitution.

The hostile political establishment in Honduras falsely translated his announcement into an unconstitutional intention to seek reelection, i.e., the abuse-of-power ruse. The ability to stand for a second term would be considered in the constitutional discussions, but was never announced as an intention by Zelaya.

Nevertheless, the Supreme Court declared the President’s plebiscite unconstitutional and the military kidnapped Zelaya. The Supreme Court charged Zelaya with treason and declared a new president: a coup in constitutional disguise, one that was condemned by many Latin American nations but was embraced by then-Secretary of State Hillary Clinton.

This coup pattern reoccurred in Paraguay when right-wing Frederico Franco took the presidency from democratically elected, left-leaning Fernando Lugo in what has been called a parliamentary coup. As in Honduras, the coup was made to look like a constitutional transition. In the Paraguay case, the right-wing opposition opportunistically capitalized on a skirmish over disputed land that left at least 11 people dead to unfairly blame the deaths on President Lugo. It then impeached him after giving him only 24 hours to prepare his defense and only two hours to deliver it.

Brazil is manifesting what could be the third example of this sort of coup in Latin America during the Obama administration.

Operation Lava Jato began in Brazil in March of 2014 as a judicial and police investigation into government corruption. Lava Jato is usually translated as “Car Wash” but, apparently, is better captured as “speed laundering” with the connotation of corruption and money laundering.

Operation Lava Jato began as the uncovering of political bribery and misuse of money, revolving around Brazil’s massive oil company Petrobras. The dirt – or political influence-buying – that needed washing stuck to all major political parties in a corrupt system, according to Alfredo Saad Filho, Professor of Political Economy at the SAOS University of London.

But Brazil’s political Right hijacked the investigation and turned a legitimate judicial investigation into a political coup attempt.

According to Boaventura de Sousa Santos, Professor of Sociology at the University of Coimbra in Portugal and Distinguished Legal Scholar at the University of Wisconsin-Madison, although Operation Lava Jato “involves the leaders of various parties, the fact is that Operation Lava Jato – and its media accomplices – have shown to be majorly inclined towards implicating the leaders of PT (the Workers’ Party), with the by now unmistakable purpose of bringing about the political assassination of President Dilma Rousseff and former President Lula da Silva.”

De Sousa Santos called the political repurposing of the judicial investigation “glaringly” and “crassly selective,” and he indicts the entire operation in its refitted form as “blatantly illegal and unconstitutional.” Alfredo Saad Filho said the goal is to “inflict maximum damage” on the PT “while shielding other parties.”

Neutralizing Lula

The ultimate goal of the coup in democratic disguise is to neutralize Lula da Silva. Criminal charges — which Filho describes as “stretched” — have been brought against Lula da Silva. On March 4, he was detained for questioning. President Rousseff then appointed Lula da Silva as her Chief of Staff, a move which the opposition represented as an attempt to use ministerial status to protect him from prosecution by any body other than the Supreme Court.

But Filho says this representation is based on an illegally recorded and illegally released conversation between Rousseff and Lula da Silva. The conversation, Filho says, was then “misinterpreted” to allow it to be “presented as ‘proof’ of a conspiracy to protect Lula.” De Sousa Santos added that “President Dilma Rousseff’s cabinet has decided to include Lula da Silva among its ministers. It is its right to do so and no institution, least of all the judiciary, has the power to prevent it.”

No “presidential crime warranting an impeachment has emerged,” according to Filho.

As in Honduras and Paraguay, an opposition that despairs of its ability to remove the elected government through democratic instruments has turned to undemocratic means that it hopes to disguise as judicial and constitutional. In the case of Brazil, Professor de Sousa Santos calls this coup in democratic disguise a “political-judicial coup.”

In both Honduras and Paraguay, the U.S. government, though publicly insisting that it wasn’t involved, privately knew the machinations were coups. Less than a month after the Honduran coup, the White House, State Department and many others were in receipt of a frank cable from the U.S. embassy in Honduras calling the coup a coup.

Entitled “Open and Shut: the Case of the Honduran Coup,” the embassy said, “There is no doubt that the military, Supreme Court and National Congress conspired on June 28 in what constituted an illegal and unconstitutional coup.” The cable added, “none of the . . . arguments [of the coup defenders] has any substantive validity under the Honduran constitution.”

As for Paraguay, U.S. embassy cables said Lugo’s political opposition had as its goal to “Capitalize on any Lugo missteps” and “impeach Lugo and assure their own political supremacy.” The cable noted that to achieve their goal, they are willing to “legally” impeach Lugo “even if on spurious grounds.”

Professor de Sousa Santos said U.S. imperialism has returned to its Latin American “backyard” in the form of NGO development projects, “organizations whose gestures in defense of democracy are just a front for covert, aggressive attacks and provocations directed at progressive governments.”

He said the U.S. goal is “replacing progressive governments with conservative governments while maintaining the democratic façade.” He claimed that Brazil is awash in financing from American sources, including “CIA-related organizations.” (The National Endowment for Democracy was created in 1983, in part to do somewhat openly what the CIA had previously done covertly, i.e., finance political movements that bent to Washington’s will.)

History will tell whether Brazil’s silent coup will succeed. History may also reveal what the U.S. government’s knowledge and involvement may be.

March 31, 2016 Posted by | "Hope and Change", Deception | , , , , , , , , , | Leave a comment

US Could Spend US$30M in 2016 to ‘Promote Democracy’ in Cuba

teleSUR – January 2, 2016

The United States government could potentially spend up to US$30 million on “democracy development” programs in Cuba in 2016, according to bills waiting for approval at U.S. Congress.

Two draft bills related to U.S. State Department’s budget for foreign spending were approved by the Appropriation Committees of both the House of Representatives and the Senate.

The draft bill approved by the House Committee on Appropriations states that the National Endowment for Democracy, or NED, the State Department and the Agency for International Development would share US$30 million in Cuba democracy funds.

Of the funds appropriated by this Act under the heading ‘Economic Support Fund, “$30,000,000 shall be made available to promote democracy and strengthen civil society in Cuba,” the draft bill said. It was approved by the House’s committee in June 2015.

It added that such funds could not be used “for business promotion, economic reform, entrepreneurship, or any other assistance that is not democracy-building.”

Meanwhile, the draft bill approved by the Senate Committee on Appropriations said that US$20 million should be used for Cuba democracy programs, including up to $5 million for “private Cuban entrepreneurs.” This draft was approved by the committee in July last year.

The Senate version of the bill also authorizes US$50.5 million “for programs to promote Internet freedom globally,” and says a portion of the funds would likely be used “to support Internet freedom in Cuba.”

Neither bill has been approved by any of the corresponding government bodies yet.

Over the years, programs such as the NED or the United States Agency for International Development (USAID) have received mounting criticism over meddling in other nations political spheres in order to promote U.S. interests, unlike their claim of promoting democracy and aid.

Both programs are funded by the U.S. congress.

Republican Congressman Ron Paul, who ran for the U.S. presidency twice, has argued against such programs. In 2005, he stated that NED has “very little to do with democracy. It is an organization that uses U.S. tax money to actually subvert democracy, by showering funding on favored political parties or movements overseas.”

The NED has been banned in various countries over meddling claims.

January 2, 2016 Posted by | Corruption | , , , , , , | 2 Comments

Justifying a “Humanitarian War” against Syria? The Sinister Role of the NGOs

By Julien Teil | La Guerre Hunanitaire | November 16, 2011

The National Endowment for Democracy, or NED, is an organization that presents itself as an NGO officially dedicated to “the growth and strengthening of democratic institutions around the world”.  But in reality it gets 95% of its budget from the United States Congress.  It was officially created by the Reagan administration in 1982.

The nature of the NED has led many contemporary intellectuals and researchers to describe it as an agency enabling the secret services of the US to overthrow governments that the US State Department dislikes.

This description was supported by the testimony of Oliviet Guilmain, a researcher at the CECE (Centre for the Comparative Study of Elections), during an information session at the French Senate concerning financing of the electoral process.  It is known that the NED finances opposition parties in numerous countries and provides special aid to exiles and opponents of regimes targeted by the US State Department.

In  the case of Syria, NED’s main organization is the Damascus Center for Human Rights Studies. It is also a partner of the International Human Rights Federation (FIDH) which received $140,000 following a meeting in December 2009 between Carl Gershman and self-styled French human rights organizations. NED’s French contact was François Zimeray, who was former Foreign Minister Bernard Kouchner’s Ambassador for Human Rights. Those present during that meeting included the Catholic Committee against Hunger and for Development (CCFD), the African section of AEDH (Act Together for Human Rights), Reporters Without Borders, SOS Racisme and the FIDH.

The International Federation of Human Rights is thus an official partner of the NED, as is also shown by its support for the allegations made by the ex-secretary general of the Libyan Human Rights League – also attached to the FIDH – against the government of Moammer Kadhafi.  Those allegations, also supported by the NGO “U.N Watch”, were what set off the diplomatic procedures against the Libyan Arab Jamahiriya.

In the case of Syria, Dr. Radwan Ziadeh is the director of the Damascus Center for Human Rights Studies. His highly impressive biography makes clear his engagement is in favor of US foreign policy in the Middle East. In particular, he is a member of the Middle East Studies Association (MESA) and director of the Syrian Center for Political and Strategic Studies in Washington. He was present alongside Aly Abuzakuuk – one of the NED representatives in Libya – for the Round Table of the Democracy Awards, which is an event that honors so-called “human rights activists” by the NED.

Moreover, there are strong similarities between the process that created the Humanitarian War in Libya and what is being elaborated in regard to Syria. For example, UN Watch, an organization that coordinates the operations of the NED and the FIDH in Geneva, has already launched several petitions against the Syrian regime and Bachar Al-Assad. These petitions against Syria make the same allegations of massacres as those put forth by the ex-secretary of the Libyan Human Rights League, Sliman Bouchuiguir, at the UN Human Rights Council against Libya.

It is therefore an urgent matter to denounce these procedures. It is all the more important since recent history shows us that these allegations were not verified in the case of Libya. Nor was there any proof based on any solid evidence about the allegations made against Tripoli, contrary to the claims of the International Criminal Court.

Julien Teil is a videographer and investigative documentary film maker from France.

December 11, 2015 Posted by | Deception, Timeless or most popular | , , , , , | 2 Comments

Hillary Clinton: Venezuela’s Maduro Attempting to “Rig” Upcoming Elections

By Rachael Boothroyd Rojas – Venezuelanalysis – December 1, 2015

Caracas – US Democrat presidential frontrunner and former Secretary of State Hillary Clinton has accused Venezuela’s leftist president Nicolas Maduro of attempting to “rig” the upcoming National Assembly elections.

Speaking at the Atlanta Council conference “Politics, Government and Women in Latin America: Better than you think?” this past Monday, Clinton beseeched hemispheric leaders to “raise their voices” on behalf of the Venezuelan people this Sunday, when they will elect their representatives to the country’s National Assembly.

“To date, (the Maduro administration) has been doing all it can to rig the elections: jailing political opponents, blocking with trumped up charges, stoking political tensions.”

“The people of Venezuela need to know that their friends and neighbours in the Americas are rallying to their cause and defence. They are not alone,” she stated.

Clinton’s comments come less than two weeks after it was revealed that the State Department’s embassy in Caracas had collaborated with the National Security Agency (NSA) to spy on executives at Venezuelan state oil company PDVSA.

Presidential elections are not due in Venezuela until 2019, but the upcoming elections to choose the country’s representatives to parliament could potentially increase the influence of the Venezuelan opposition coalition, the Roundtable of Democratic Unity (MUD), on national policy– especially if it garners two-thirds of parliamentary seats.

While the ruling socialist party has consistently won the majority of national elections over the past fifteen years, 2015’s parliamentary elections are taking place in the midst of a spiralling economic crisis. Some observers predict that general discontent amongst the population could translate to political gains for the opposition.

In her speech, Clinton appeared to strongly back an opposition win this Sunday, and rejected the possibility that the government could win the majority of the National Assembly fairly.

Nonetheless, the presidential hopeful did not take advantage of her time on the podium to elaborate on the basis for her accusations. She also made no reference to the country’s National Electoral Council (CNE), which is responsible for monitoring electoral contests in the country, nor the international electoral observation mission headed by UNASUR (Union of South American Nations) that will also accompany Sunday’s vote.

Opposition Murder

In other comments, Clinton waded into the contentious murder of opposition parliamentary candidate Luis Manuel Diaz who was shot at a political event last week.

Opposition spokespeople immediately moved to blame the death on Chavista groups, but information since released by authorities suggests that the murder was related to turf wars and unsettled scores between rival organised criminal groups.

Diaz himself had spent three years in prison awaiting trial for his connection to a double homicide and had received a series of death threats since he was temporarily released.

“I am outraged by the cold-blooded assassination of Luis Manuel Diaz on stage at a rally last week,” stated Clinton.

Voices in the Region

In what seemed to be a thinly veiled vote of confidence in the newly elected Argentine president, millionaire former businessman Mauricio Macri, Clinton added that she welcomed “voices across the region that have started to speak up for democratic values, but we need much more”.

Since his election last Sunday, Macri has pledged to have Venezuela suspended from the regional organisation MERCOSUR (the Common Market of the South), but has failed to gain the backing of other leaders on the continent.

As former Secretary of State for the Obama administration between 2009-2013, Clinton’s tenure coincided with an increase in funding for political opposition groups in Venezuela from institutions such as the National Endowment for Democracy– which in return receives an annual appropriation from US Congress through the State Department.

On Monday she vowed that the US would “show leadership and lead in the region more broadly” if she were to become president in 2016.

December 2, 2015 Posted by | Deception, Economics | , , , , | Leave a comment

Prosecutors ban Soros Foundation as ‘threat to Russian national security’

RT | November 30, 2015

The Russian Prosecutor General’s Office has recognized George Soros’s Open Society Institute and another affiliated organization as undesirable groups, banning Russian citizens and organizations from participation in any of their projects.

In a statement released on Monday, prosecutors said the activities of the Open Society Institute and the Open Society Institute Assistance Foundation were a threat to the foundations of Russia’s Constitutional order and national security. They added that the Justice Ministry would be duly informed about these conclusions and would add the two groups to Russia’s list of undesirable foreign organizations.

Prosecutors launched a probe into the activities of the two organizations – both sponsored by the well-known US financier George Soros – in July this year, after Russian senators approved the so-called “patriotic stop-list” of 12 groups that required immediate attention over their supposed anti-Russian activities. Other groups on the list included the National Endowment for Democracy; the International Republican Institute; the National Democratic Institute; the MacArthur Foundation and Freedom House.

In late July, the Russian Justice Ministry recognized the US National Endowment for Democracy as an undesirable group after prosecutors discovered the US NGO had spent millions on attempts to question the legitimacy of Russian elections and tarnish the prestige of national military service.

The Law on Undesirable Foreign Organizations came into force in early June this year. It requires the Prosecutor General’s Office and the Foreign Ministry to draw up an official list of undesirable foreign organizations and outlaw their activities. Once a group is recognized as undesirable, its assets in Russia must be frozen, its offices closed and the distribution of any of its materials must be banned.

If the ban is violated, the personnel of the outlawed group and any Russian citizens who cooperate with them could face heavy fines, or even prison terms in the case of repeated or aggravated offences.

The Soros Foundation started working in Russia in the mid-1990s, but wrapped up its active operations in 2003.

READ MORE:

US National Endowment for Democracy labeled ‘undesirable’ group under new law

Foreign Ministry praises law banning undesirable foreign groups in Russia

November 30, 2015 Posted by | Corruption, Deception | , , , , , , | 1 Comment

MH-17 Case: ‘Old’ Journalism vs. ‘New’

By Robert Parry | Consortium News | October 20, 2015

The first thing any thinking person learns about the Internet is not to trust everything you see there. While you can find much well-researched and reliable material, you’ll also encounter disinformation, spoofs, doctored photographs and crazy conspiracy theories. That would seem to be a basic rule of the Web – caveat emptor and be careful what you do with the information – unless you’re following a preferred neocon narrative. Then, nothing to worry about.

A devil-may-care approach to Internet-sourced material has been particularly striking when it comes to the case of the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 over eastern Ukraine on July 17, 2014. It has now become de rigueur on the part of the West’s mainstream news outlets to tout the dubious work of a British Internet outlet called Bellingcat, which bases its research on photographs and other stuff pulled off the Internet.

Bellingcat’s founder Eliot Higgins also has made journalistic errors that would have ended the careers of many true professionals, yet he continues to be cited and hailed by the likes of The New York Times and The Washington Post, which have historically turned up their noses about Internet-based journalism.

The secret to Higgins’s success seems to be that he reinforces what the U.S. government’s propagandists want people to believe but lack the credibility to sell. It’s a great business model, marketing yourself as a hip “citizen journalist” who just happens to advance Official Washington’s “group thinks.”

We saw similar opportunism among many wannabe media stars in 2002-03 when U.S. commentators across the political spectrum expressed certitude about Iraq’s hidden stockpiles of WMD. Even the catastrophic consequences of that falsehood did little to dent the career advancements of the Iraq-WMD promoters. There was almost no accountability, proving that there truly is safety in numbers. [See Consortiumnews.com’sThrough the US Media Lens Darkly.”]

New Recruits

But there’s always room for new recruits. Blogger Higgins made his first splash by purporting to prove the accuracy of U.S. government claims about the Syrian government firing rockets carrying sarin gas that killed hundreds of civilians on Aug. 21, 2013, outside Damascus, an incident that came close to precipitating a major U.S. bombing campaign against the Syrian military.

Those of us who noted the startling lack of evidence in the Syria-sarin case – much as we had questioned the Iraq-WMD claims in 2002-03 – were brushed aside by Big Media which rushed to embrace Higgins who claimed to have proved the U.S. government’s charges. Even The New York Times clambered onboard the Higgins bandwagon.

Higgins and others mocked legendary investigative journalist Seymour Hersh when he cited intelligence sources indicating that the attack appeared to be a provocation staged by Sunni extremists to draw the U.S. military into the war, not an attack by the Syrian military.

Despite Hersh’s long record for breaking major stories – including the My Lai massacre from the Vietnam War, the “Family Jewels” secrets of the CIA in the 1970s, and the Abu Ghraib torture during the Iraq War – The New Yorker and The Washington Post refused to run his articles, forcing Hersh to publish in the London Review of Books.

Hersh was then treated like the crazy uncle in the attic, while Higgins – an unemployed British bureaucrat operating from his home in Leicester, England – was the new golden boy. While Higgins was applauded, Hersh was shunned.

But Hersh’s work was buttressed by the findings of top aeronautical scientists who studied the one rocket that carried sarin into the Damascus suburb of Ghouta and concluded that it could have traveled only about two kilometers, far less distance than was assumed by Official Washington’s “group think,” which had traced the firing position to about nine kilometers away at a Syrian military base near the presidential palace of Bashar al-Assad.

“It’s clear and unambiguous this munition could not have come from Syrian government-controlled areas as the White House claimed,” Theodore Postol, a professor in the Science, Technology, and Global Security Working Group at Massachusetts Institute of Technology, told MintPress News.

Postol published “Possible Implications of Faulty US Technical Intelligence in the Damascus Nerve Agent Attack of August 21st, 2013” in January 2014 along with Richard Lloyd, an analyst at the military contractor Tesla Laboratories who was a United Nations weapons inspector and has to his credit two books, 40 patents and more than 75 academic papers on weapons technology.

Postol added in the MintPress interview that Higgins “has done a very nice job collecting information on a website. As far as his analysis, it’s so lacking any analytical foundation it’s clear he has no idea what he’s talking about.”

In the wake of the Postol-Lloyd report, The New York Times ran what amounted to a grudging retraction of its earlier claims. Yet, to this day, the Obama administration has failed to withdraw  its rush-to-judgment charges against the Syrian government or present any verifiable evidence to support them.

This unwillingness of the Obama administration to fess up has served Higgins well, in that there is still uncertainty regarding the facts of the case. After all, once a good propaganda club is forged for bludgeoning an adversary, it’s not something Official Washington lays down easily. [See Consortiumnews.com’sThe Collapsing Syria-Sarin Case.“]

The MH-17 Mystery

So, Higgins and Bellingcat moved on to the mystery surrounding MH-17, where again the Obama administration rushed to a judgment, pinning the blame on the Russians and ethnic Russian rebels in eastern Ukraine who were fighting the U.S.-backed regime in Kiev.

Though again hard evidence was lacking – at least publicly – Official Washington and its many minions around the world formed a new “group think” – Russia’s President Vladimir Putin was responsible for the 298 deaths.

On July 20, 2014, just three days after the MH-17 shoot-down in an article with the definitive title “U.S. official: Russia gave systems,” The Washington Post reported that an anonymous U.S. official said the U.S. government had “confirmed that Russia supplied sophisticated missile launchers to separatists in eastern Ukraine and that attempts were made to move them back across the Russian border.”

This official told the Post that there wasn’t just one Buk battery, but three. The supposed existence of these Buk systems in the rebels’ hands was central to the case blaming Putin, who indeed would have been highly irresponsible if he had delivered such powerful weapons – capable of hitting a commercial airliner flying at 33,000 feet as MH-17 was – to a ragtag rebel force of ethnic Russians in eastern Ukraine.

But there were problems with this version, including the fact that – as reflected in a “government assessment” from the Director of National Intelligence released on July 22, 2014, (or five days after the crash) – U.S. intelligence listed other weapons allegedly provided by the Russians to the ethnic Russian rebels but not a Buk anti-aircraft missile system.

In other words, two days after the Post cited a U.S. official claiming that the Russians had given the rebels the Buks, the DNI’s “government assessment” made no reference to a delivery of one, let alone three powerful Buk batteries.

And that absence of evidence came in the context of the DNI larding the report with every possible innuendo to implicate the Russians, including references to “social media” entries. But there was no mention of a Buk delivery.

The significance of this missing link is hard to overstate. At the time eastern Ukraine was the focus of extraordinary U.S. intelligence collection because of the potential for the crisis to spin out of control and start World War III. Plus, a Buk missile battery is large and difficult to conceal. The missiles themselves are 16-feet-long and are usually pulled around by truck.

U.S. spy satellites, which supposedly can let you read a license plate in Moscow, surely would have picked up these images. And, if – for some inexplicable reason – a Buk battery was missed before July 17, 2014, it would surely have been spotted on an after-action review of the satellite imagery. But the U.S. government has released nothing of the kind – not three, not two, not one.

Different Account

Instead, in the days after the MH-17 crash, I was told by a source that U.S. intelligence had spotted Buk systems in the area but they appeared to be under Ukrainian government control. The source who had been briefed by U.S. intelligence analysts said the likely missile battery that launched the fateful missile was manned by troops dressed in what looked like Ukrainian uniforms.

At that point in time, the source said CIA analysts were still not ruling out the possibility that the troops were actually eastern Ukrainian rebels in similar uniforms but the initial assessment was that the troops were Ukrainian soldiers. There also was the suggestion that the soldiers involved were undisciplined and possibly drunk, since the imagery showed what looked like beer bottles scattered around the site, the source said. [See Consortiumnews.com’sWhat Did US Spy Satellites See in Ukraine?”]

Subsequently, the source said, these analysts reviewed other intelligence data, including recorded phone intercepts, and concluded that the shoot-down was carried out by a rogue element of the Ukrainian government, working with a rabidly anti-Russian oligarch, but that senior Ukrainian leaders, such as President Petro Poroshenko and Prime Minister Arseniy Yatsenyuk, were not implicated. However, I have not been able to determine if this assessment was a dissident opinion or a consensus within U.S. intelligence circles.

Another intelligence source told me that CIA analysts did brief Dutch authorities during the preparation of the Dutch Safety Board’s report but that the U.S. information remained classified and unavailable for public release. In the Dutch report, there is no reference to U.S.-supplied information although the report reflects sensitive details about Russian-made weapons systems, secrets declassified by Moscow for the investigation.

Into this propaganda-laced controversy stepped Eliot Higgins and Bellingcat with their “citizen journalism” and Internet-based investigation. The core of their project was to scour the Internet for images purportedly of a Buk missile system rumbling through the eastern Ukrainian countryside in the days before the MH-17 crash. After finding several such images, Bellingcat insistently linked the Buk missiles to the Russians and the rebels.

Supposedly, this investigative approach is better than what we traditional journalists do in such cases, which is to find sources with vetted intelligence information and get them to share it with us, while also testing it out against verifiable facts and the views of outside experts. Our approach is far from perfect – and often requires some gutsy whistle-blowing by honest officials – but it is how many important secrets have been revealed.

A central flaw in the Internet-based approach is that it is very easy for a skilled propagandist in a government dirty-tricks office or just some clever jerk with Photoshop software to manufacture realistic-looking images or documents and palm them off either directly to gullible people or through propaganda fronts that appear as non-governmental entities but are really bought-and-paid-for conduits of disinformation.

This idea of filtering propaganda through supposedly disinterested – and thus more credible – outlets has been part of the intelligence community’s playbook for many years. I was once told by Gen. Edward Lansdale, one of the pioneers of CIA psychological operations, that his preference always was to plant propaganda in news agencies that were perceived as objective, that way people were more believing.

Lost Credibility

After the Pentagon Papers and Watergate scandals of the 1970s, when the American people were suspicious of whatever they heard from the U.S. government, the Reagan administration in the 1980s organized inter-agency task forces to apply CIA-style techniques to manage the perceptions of the U.S. public about foreign events. The architect was the CIA’s top propaganda specialist, Walter Raymond Jr., who was transferred to the National Security Council staff to skirt legal prohibitions against the CIA manipulating Americans.

Raymond, who counseled his subordinates in the art of gluing black hats on U.S. adversaries and white hats on U.S. friends, recommended that U.S. propaganda be funneled through organizations that had “credibility in the political center.” Among his favorite outlets were Freedom House, a non-governmental “human rights” group that was discreetly funded by the U.S. government, and the Atlantic Council, a think tank led by former senior U.S. government officials and promoting strong NATO ties. [For more background, see “How Reagan’s Propaganda Succeeded.”]

The same process continues to this day with some of the same trusted outlets, such as Freedom House and Atlantic Council, but requiring some new fronts that have yet to be identified as propaganda conduits. Many receive discreet or backdoor funding from the U.S. government through the National Endowment for Democracy or other U.S. entities.

For instance, the U.S. Agency for International Development (along with billionaire George Soros’s Open Society Institute) funds the Organized Crime and Corruption Reporting Project, which targets governments that have fallen into U.S. disfavor and which are then undermined by reporting that hypes alleged ties to organized crime and corruption. The USAID/Soros-funded OCCRP also collaborates with Bellingcat.

Higgins has become a favorite, too, of the Atlantic Council, which has partnered with him for a report about Russian involvement in the Ukraine conflict, and he wins praise from the Soros-financed Human Rights Watch, which has lobbied for U.S. military intervention against the Assad government in Syria. (Like Higgins, Human Rights Watch pushed discredited theories about where Syrian sarin-gas attack originated.)

Yet, because Higgins’s claims dovetail so neatly with U.S. government propaganda and neoconservative narratives, he is treated like an oracle by credulous journalists, the Oracle of Leicester. For instance, Australia’s “60 Minutes” dispatched a crew to Higgins’s house to get the supposed coordinates for where the so-called “Buk getaway video” was filmed – another curious scene that appeared mysteriously on the Internet.

When “60 Minutes” got to the spot near Luhansk in eastern Ukraine where Higgins sent them, the location did not match up with the video. Although there were some billboards in the video and at the site in Luhansk, they were different shapes and all the other landmarks were off, too. Still, the Australian news crew pretended that it was at the right place, using some video sleight-of-hand to snooker the viewers.

However, when I published screen grabs of the getaway video and the Luhansk location, it was clear to anyone that the scenes didn’t match up.

A screen shot of the roadway where the suspected BUK missile battery passes after the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 on July 17, 2014. (Image from Australian "60 Minutes" program)

Correspondent Michael Unsher of Australia's "60 Minutes" claims to have found the billboard visible in a video of a BUK missile launcher after the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 on July 17, 2014. (Screen shot from Australia's "60 Minutes")

Yet, instead of simply admitting that they were in error, the “60 Minutes” host did a follow-up insulting me, asserting that he had gone to the place identified by Higgins and claiming that there was a utility pole in the video that looked something like a utility pole in Luhansk.

A screen shot from the so-called "getaway" video supposedly taken shortly after MH-17 was shot down showing the road that the suspected BUK anti-aircraft missile battery was taking.

A screen shot from Australia's "60 Minutes" update supposedly showing a utility pole in the "getaway" video and matching it up with a poll in an intersection of Luhansk in eastern Ukraine. However, not that the inset obscures the spot where a house appeared on the original video.

At this point, the Australian program went from committing an embarrassing error to engaging in journalistic fraud. Beyond the fact that utility poles tend to look alike, nothing else matched up and, indeed, the landmarks around the utility poles were markedly different, too. A house next to the pole in the video didn’t appear in the scene filmed by the Australian crew. [For details, see Consortiumnews.com’sA Reckless Stand-upper on MH-17.”]

An Enduring Aura

But Higgins’s aura was such that objective reality and logic no longer seemed to matter. That two utility poles looked somewhat alike when nothing else in a video matched up at all somehow proved you were at the right location simply because the Oracle of Leicester had sent you there.

I’ve known many excellent journalists who saw their careers ended because they were accused of minor slip-ups on difficult stories when they were clearly correct on the big picture. Think, for instance, of the harsh treatment meted out to Gary Webb on Nicaraguan Contra drug trafficking and Mary Mapes on George W. Bush’s shirking his National Guard duty. But different rules clearly apply if you make serious errors in line with U.S. propaganda. For example, think of virtually the entire mainstream news media buying into the false Iraq-WMD claims and facing almost no accountability at all.

The second set of rules apparently applies to Higgins and Bellingcat, who have the mainstream U.S. media on bended knee despite a record of journalistic misfeasance or malfeasance. In editorials about the Dutch Safety Board report last week , both The New York Times and The Washington Post hailed Bellingcat – as if they were recognizing that the old mainstream media had to rub shoulders with supposedly “new media” to have any credibility. It was a moment that would have made the CIA’s Lansdale and Raymond smile.

The Post’s neocon editorial writers, who have backed “regime change” in Iraq, Syria and other targeted countries, viewed the Dutch Safety Board report as vindicating the initial rush to judgment blaming the Russians and praised the work of Bellingcat – although the Dutch report pointedly did not say who was responsible or even where the fatal missile was launched.

“More forensic investigation will be necessary to identify precisely where the missile came from, but the safety board identified a 123-square-mile area mostly held by the separatists,” the Post wrote, although a different way of saying the same thing would be to note that the launch area identified by the report could suggest the firing by either Ukrainian forces or the rebels.

The Post did observe what has been one of my repeated complaints — that the Obama administration is withholding the U.S. intelligence evidence that Secretary of State John Kerry claimed three days after the shoot-down had identified the precise location of the launch.

Yet, the subsequent U.S. silence on that point has been the dog not barking. Why would the U.S. government, which has been trying to pin the shoot-down on the Russians, hide such crucial evidence – unless perhaps it doesn’t corroborate the desired anti-Putin propaganda theme?

Yet, the Post sought to turn this otherwise inexplicable U.S. silence into further condemnation of Putin, writing: “A Dutch criminal investigation is underway that may identify the individuals who ordered and carried out the shootdown. We hope the prosecutors will have access to precise data scooped up by U.S. technical means at the time of the shootdown, which made clear the responsibility of Russian-backed forces.”

So, the Post sees nothing suspicious about the U.S. government’s sudden reticence after its initial loud rush-to-judgment. Note also the Post’s lack of skepticism about what these “technical means” had scooped up. Though the U.S. government has refused to release this evidence – in effect, giving those responsible for the shoot-down a 15-month head start to get away and cover their tracks – the Post simply takes the official word that the Russians are responsible.

Then comes the praise for Bellingcat : “Already, outside investigations based on open sources and social media, such as by the citizen journalist group Bellingcat, have shown the Buk launcher was probably wheeled into Ukraine in June from the Russian 53rd Air Defense Brigade, based outside Kursk. The criminal probe should aim to determine whether Russian servicemen were operating the unit when it was fired or helping the separatists fire it.”

No Skepticism

Again, the Post shows little skepticism about this version of events, leaving only the question of whether Russian soldiers fired the missile themselves or helped the rebels fire it. But there are obvious problems with this narrative. If, indeed, the one, two or three Russian Buk batteries were rumbling around eastern Ukraine the month before the shoot-down, why did neither U.S. intelligence nor Ukrainian intelligence notice this?

And, we know from the Dutch report that the Ukrainians were insisting up until the shoot-down that the rebels had no surface-to-air missiles that could threaten commercial airliners at 33,000 feet. However, the Ukrainians did have Buk systems that they were positioning toward the east, presumably to defend against possible Russian air incursions.

On July 16, 2014, one day before MH-17 was hit, a Ukrainian Su-25 fighter-jet was shot down by what Ukrainian authorities said was an air-to-air missile, according to the Dutch report. Presumably the missile was fired by a Russian fighter patrolling the nearby border.

So, if the Ukrainians already believed that Russian warplanes were attacking along the border, it would make sense that Ukrainian air defense units would be on a hair-trigger about shooting down Russian jets entering or leaving Ukrainian airspace.

Even if you don’t want to believe what I was told about U.S. intelligence analysts suspecting that a rogue Ukrainian military operation targeted MH-17, doesn’t it make sense that an undisciplined Ukrainian anti-aircraft battery might have mistakenly identified MH-17 as a Russian military aircraft leaving Ukrainian airspace? The Ukrainians had the means and the opportunity and possibly a motive – after the shoot-down of the SU-25 just one day earlier.

The Dutch Safety Board report is silent, too, on the question raised by Russian officials as to why the Ukrainians had turned on their radar used to guide Buk missiles in the days before MH-17 was shot down. That allegation is neither confirmed nor denied.

Regarding Bellingcat’s reliance on Internet-based photos to support its theories, there is the additional problem of Der Spiegel’s report last October revealing that the German intelligence agency, the BND, challenged some of the images provided by the Ukrainian government as “manipulated.” According to Der Spiegel, the BND blamed the rebels for firing the fateful Buk but said the missile battery came not from the Russians but from Ukrainian government stockpiles. [See Consortiumnews.com’sGermans Clear Russia in MH-17 Case.”]

However, a European source told me that the BND’s information was not as categorical as Der Spiegel reported. And, according to the Dutch report, the Ukrainian government reported that a Buk system that the rebels captured from a Ukrainian air base was not operational, a point where the rebels are in agreement. They also say they had no working Buks.

Yet, even without the BND’s warning, great caution should be shown when using evidence deposited often anonymously on the Internet. The idea of “crowd-sourcing” these investigations also raises the possibility that a skillful disinformationist could phony up a photograph and then direct an unwitting or collaborating reporter to the image.

Though I am no expert in the art of doctoring photographs, my journalism training has taught me to approach every possible flaw in the evidence skeptically. That’s especially true when some anonymous blogger directs you to an image or article whose bona fides cannot be established.

One of the strengths of old-fashioned journalism was that you could generally count on the professional integrity of the news agencies distributing photographs. Even then, however, there have been infamous cases of misrepresentations and hoaxes. Those possibilities multiply when images of dubious provenance pop up on the Internet.

In the case of MH-17, some photo analysts have raised specific questions about the authenticity of images used by Bellingcat and others among the “Russia-did-it” true-believers. We have already seen in the case of the “Buk-getaway video” how Higgins sent a reporting team from Australia’s “60 Minutes” halfway around the world to end up at the wrong spot (but then to use video fakery to deceive the viewers).

So, the chances of getting duped must be taken into account when dealing with unverifiable sources of information, a risk that rises exponentially when there’s also the possibility of clever intelligence operatives salting the Internet with disinformation. For the likes of psy-ops innovator Lansdale and propaganda specialist Raymond, the Internet would have been a devil’s playground.

Which is one more reason why President Barack Obama should release as much of the intelligence evidence as he can that pinpoints where the fateful MH-17 missile was fired and who fired it. [For more on this topic, see Consortiumnews.com’s “NYT Plays Games with MH-17 Tragedy.”]


Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

October 21, 2015 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , , , , , , , | 1 Comment

The Power of False Narrative

By Robert Parry | Consortium News | September 28, 2015

In this age of pervasive media, the primary method of social control is through the creation of narratives delivered to the public through newspapers, TV, radio, computers, cell phones and any other gadget that can convey information. This reality has given rise to an obsession among the power elite to control as much of this messaging as possible.

So, regarding U.S. relations toward the world, we see the State Department, the White House, Pentagon, NATO and other agencies pushing various narratives to sell the American people and other populations on how they should view U.S. policies, rivals and allies. The current hot phrase for this practice is “strategic communications” or Stratcom, which blends psychological operations, propaganda and P.R. into one mind-bending smoothie.

I have been following this process since the early 1980s when the Reagan administration sought to override “the Vietnam Syndrome,” a public aversion to foreign military interventions that followed the Vietnam War. To get Americans to “kick” this syndrome, Reagan’s team developed “themes” about overseas events that would push American “hot buttons.”

Tapping into the Central Intelligence Agency’s experience in psy-ops targeted at foreign audiences, President Ronald Reagan and CIA Director William J. Casey assembled a skilled team inside the White House led by CIA propaganda specialist Walter Raymond Jr.

From his new perch on the National Security Council staff, Raymond oversaw inter-agency task forces to sell interventionist policies in Central America and other trouble spots. The game, as Raymond explained it in numerous memos to his underlings, was to glue black hats on adversaries and white hats on allies, whatever the truth really was.

The fact that many of the U.S.-backed forces – from the Nicaraguan Contras to the Guatemalan military – were little more than corrupt death squads couldn’t be true, at least according to psy-ops doctrine. They had to be presented to the American public as wearing white hats. Thus, the Contras became the “moral equals of our Founding Fathers” and Guatemala’s murderous leader Efrain Rios Montt was getting a “bum rap” on human rights, according to the words scripted for President Reagan.

The scheme also required that anyone – say, a journalist, a human rights activist or a congressional investigator – who contradicted this white-hat mandate must be discredited, marginalized or destroyed, a routine of killing any honest messenger.

But it turned out that the most effective part of this propaganda strategy was to glue black hats on adversaries. Since nearly all foreign leaders have serious flaws, it proved much easier to demonize them – and work the American people into war frenzies – than it was to persuade the public that Washington’s favored foreign leaders were actually paragons of virtue.

An Unflattering Hat

Once the black hat was jammed on a foreign leader’s head, you could say whatever you wanted about him and disparage any American who questioned the extreme depiction as a “fill-in-the-blank apologist” or a “stooge” or some other ugly identifier that would either silence the dissenter or place him or her outside the bounds of acceptable debate.

Given the careerist conformity of Washington, nearly everyone fell into line, including news outlets and human rights groups. If you wanted to retain your “respectability” and “influence,” you agreed with the conventional wisdom. So, with every foreign controversy, we got a new “group think” about the new “enemy.” The permissible boundary of each debate was set mostly by the neoconservatives and their “liberal interventionist” sidekicks.

That this conformity has not served American national interests is obvious. Take, for example, the disastrous Iraq War, which has cost the U.S. taxpayers an estimated $1 trillion, led to the deaths of some 4,500 American soldiers, killed hundreds of thousands of Iraqis, and unleashed chaos across the strategic Middle East and now into Europe.

Most Americans now agree that the Iraq War “wasn’t worth it.” But it turns out that Official Washington’s catastrophic “group thinks” don’t just die well-deserved deaths. Like a mutating virus, they alter shape as the outside conditions change and survive in a new form.

So, when the public caught on to the Iraq War deceptions, the neocon/liberal-hawk pundits just came up with a new theme to justify their catastrophic Iraq strategy, i.e., “the successful surge,” the dispatch of 30,000 more U.S. troops to the war zone. This theme was as bogus as the WMD lies but the upbeat storyline was embraced as the new “group think” in 2007-2008.

The “successful surge” was a myth, in part, because many of its alleged “accomplishments” actually predated the “surge.” The program to pay off Sunnis to stop shooting at Americans and the killing of “Al Qaeda in Iraq” leader Abu Musab al-Zarqawi both occurred in 2006, before the surge even began. And its principal goal of resolving sectarian grievances between Sunni and Shiite was never accomplished.

But Official Washington wrapped the “surge” in the bloody flag of “honoring the troops,” who were credited with eventually reducing the level of Iraqi violence by carrying out the “heroic” surge strategy as ordered by President Bush and devised by the neocons. Anyone who noted the holes in this story was dismissed as disrespecting “the troops.”

The cruel irony was that the neocon pundits, who had promoted the Iraq War and then covered their failure by hailing the “surge,” had little or no regard for “the troops” who mostly came for lower socio-economic classes and were largely abstractions to the well-dressed, well-schooled and well-paid talking heads who populate the think tanks and op-ed pages.

Safely ensconced behind the “successful surge” myth, the Iraq War devotees largely escaped any accountability for the chaos and bloodshed they helped cause. Thus, the same “smart people” were in place for the Obama presidency and just as ready to buy into new interventionist “group thinks” – gluing black hats on old and new adversaries, such as Libya’s Muammar Gaddafi, Syria’s Bashar al-Assad and, most significantly, Russia’s Vladimir Putin.

Causing Chaos

In 2011, led this time by the liberal interventionists – the likes of Secretary of State Hillary Clinton and White House aide Samantha Power – the U.S. military and some NATO allies took aim at Libya, scoffing at Gaddafi’s claim that his country was threatened by Islamic terrorists. It was not until Gaddafi’s military was destroyed by Western airstrikes (and he was tortured and murdered) that it became clear that he wasn’t entirely wrong about the Islamic extremists.

The jihadists seized large swaths of Libyan territory, killed the U.S. ambassador and three other diplomatic personnel in Benghazi, and forced the closing of U.S. and other Western embassies in Tripoli. For good measure, Islamic State terrorists forced captured Coptic Christians to kneel on a Libyan beach before beheading them.

Amid this state of anarchy, Libya has been the source of hundreds of thousands of migrants trying to reach Europe by boat. Thousands have drowned in the Mediterranean. But, again, the leading U.S. interventionists faced no accountability. Clinton is the frontrunner for the Democratic presidential nomination, and Power is now U.S. Ambassador to the United Nations.

Also, in 2011, a similar uprising occurred in Syria against the secular regime headed by President Assad, with nearly identical one-sided reporting about the “white-hatted” opposition and the “black-hatted” government. Though many protesters indeed appear to have been well-meaning opponents of Assad, Sunni terrorists penetrated the opposition from the beginning.

This gray reality was almost completely ignored in the Western press, which almost universally denounced the government when it retaliated against opposition forces for killing police and soldiers. The West depicted the government response as unprovoked attacks on “peaceful protesters.” [See Consortiumnews.com’sHidden Origins of Syria’s Civil War.”]

This one-sided narrative nearly brought the U.S. military to the point of another intervention after Aug. 21, 2013, when a mysterious sarin gas attack killed hundreds in a suburb of Damascus. Official Washington’s neocons and the pro-interventionists in the State Department immediately blamed Assad’s forces for the atrocity and demanded a bombing campaign.

But some U.S. intelligence analysts suspected a “false-flag” provocation by Islamic terrorists seeking to get the U.S. air force to destroy Assad’s army for them. At the last minute, President Obama steered away from that cliff and – with the help of President Putin – got Assad to surrender Syria’s chemical arsenal, while Assad continued to deny a role in the sarin attack. [See Consortiumnews.com’sThe Collapsing Syria-Sarin Case.”]

Upset over Iran

Putin also assisted Obama on another front with another demonized “enemy,” Iran. In late 2013, the two leaders collaborated in getting Iran to make significant concessions on its nuclear program, clearing the way for negotiations that eventually led to stringent international controls.

These two diplomatic initiatives alarmed the neocons and their right-wing Israeli friends. Since the mid-1990s, the neocons had worked closely with Prime Minister Benjamin Netanyahu in plotting a “regime change” strategy for countries that were viewed as troublesome to Israel, with Iraq, Syria and Iran topping the list.

Putin’s interference with that agenda – by preventing U.S. bombing campaigns against Syria and Iran – was viewed as a threat to this longstanding Israeli/neocon strategy. There was also fear that the Obama-Putin teamwork could lead to renewed pressure on Israel to recognize a Palestinian state. So, that relationship had to be blown up.

The detonation occurred in early 2014 when a neocon-orchestrated coup overthrew elected Ukrainian President Viktor Yanukovych and replaced him with a fiercely anti-Russian regime which included neo-Nazi and other ultra-nationalist elements as well as free-market extremists.

Ukraine had been on the neocon radar at least since September 2013, just after Putin undercut plans for bombing Syria. Neocon Carl Gershman, president of the U.S.-government-funded National Endowment for Democracy, wrote a Washington Post op-ed deeming Ukraine “the biggest prize” and a key steppingstone toward another regime change in Moscow, removing the troublesome Putin.

Gershman’s op-ed was followed by prominent neocons, such as Sen. John McCain and Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland, urging on violent protests that involved firebombing the police. But the State Department and the mainstream media glued white hats on the Maidan protesters and black hats on the police and the government.

Then, on Feb. 20, 2014, a mysterious sniper attack killed both police and demonstrators, leading to more clashes and the deaths of scores of people. The U.S. government and press corps blamed Yanukovych and – despite his signing an agreement for early elections on Feb. 21 – the Maidan “self-defense forces,” spearheaded by neo-Nazi goons, overran government buildings on Feb. 22 and installed a coup regime, quickly recognized by the State Department as “legitimate.”

Though the fault for the Feb. 20 sniper attack was never resolved – the new Ukrainian regime showed little interest in getting to the bottom of it – other independent investigations pointed toward a provocation by right-wing gunmen who targeted police and protesters with the goal of deepening the crisis and blaming Yanukovych, which is exactly what happened.

These field reports, including one from the BBC, indicated that the snipers likely were associated with the Maidan uprising, not the Yanukovych government. [Another worthwhile documentary on this mystery is “Maidan Massacre.”]

One-Sided Reporting

Yet, during the Ukrainian coup, The New York Times and most other mainstream media outlets played a role similar to what they had done prior to the Iraq War when they hyped false and misleading stories about WMD. By 2014, the U.S. press corps no longer seemed to even pause before undertaking its expected propaganda role.

So, after Yanukovych’s ouster, when ethnic Russians in Crimea and eastern Ukraine rose up against the new anti-Russian order in Kiev, the only acceptable frame for the U.S. media was to blame the resistance on Putin. It must be “Russian aggression” or a “Russian invasion.”

When a referendum in Crimea overwhelmingly favored secession from Ukraine and rejoining Russia, the U.S. media denounced the 96 percent vote as a “sham” imposed by Russian guns. Similarly, resistance in eastern Ukraine could not have reflected popular sentiment unless it came from mass delusions induced by “Russian propaganda.”

Meanwhile, evidence of a U.S.-backed coup, such as the intercepted phone call of a pre-coup discussion between Assistant Secretary Nuland and U.S. Ambassador Geoffrey Pyatt on how “to midwife this thing” and who to install in the new government (“Yats is the guy”), disappeared into the memory hole, not helpful for the desired narrative. [See Consortiumnews.com’sNYT Still Pretends No Coup in Ukraine.”]

When Malaysia Airlines Flight 17 was shot down over eastern Ukraine on July 17, 2014, the blame machine immediately roared into gear again, accusing Putin and the ethnic Russian rebels. But some U.S. intelligence analysts reportedly saw the evidence going in a different direction, implicating a rogue element of the Ukrainian regime.

Again, the mainstream media showed little skepticism toward the official story blaming Putin, even though the U.S. government and other Western nations refused to make public any hard evidence supporting the Putin-did-it case, even now more than a year later. [See Consortiumnews.com’sMH-17 Mystery: A New Tonkin Gulf Case.”]

The pattern that we have seen over and over is that once a propaganda point is scored against one of the neocon/liberal-hawk “enemies,” the failure to actually prove the allegation is not seen as suspicious, at least not inside the mainstream media, which usually just repeats the old narrative again and again, whether its casting blame on Putin for MH-17, or on Yanukovych for the sniper attack, or on Assad for the sarin gas attack.

Instead of skepticism, it’s always the same sort of “group think,” with nothing learned from the disaster of the Iraq War because there was virtually no accountability for those responsible.

Obama’s Repression

Yet, while the U.S. press corps deserves a great deal of blame for this failure to investigate important controversies independently, President Obama and his administration have been the driving force in this manipulation of public opinion over the past six-plus years. Instead of the transparent government that Obama promised, he has run one of the most opaque, if not the most secretive, administrations in American history.

Besides refusing to release the U.S. government’s evidence on pivotal events in these international crises, Obama has prosecuted more national security whistleblowers than all past presidents combined.

That repression, including a 35-year prison term for Pvt. Bradley/Chelsea Manning and the forced exile of indicted National Security Agency contractor Edward Snowden, has intimidated current intelligence analysts who know about the manipulation of public opinion but don’t dare tell the truth to reporters for fear of imprisonment.

Most of the “leaked” information that you still see in the mainstream media is what’s approved by Obama or his top aides to serve their interests. In other words, the “leaks” are part of the propaganda, made to seem more trustworthy because they’re coming from an unidentified “source” rather than a named government spokesman.

At this late stage in Obama’s presidency, his administration seems drunk on the power of “perception management” with the new hot phrase, “strategic communications” which boils psychological operations, propaganda and P.R. into one intoxicating brew.

From NATO’s Gen. Philip Breedlove to the State Department’s Under Secretary for Public Diplomacy Richard Stengel, the manipulation of information is viewed as a potent “soft power” weapon. It’s a way to isolate and damage an “enemy,” especially Russia and Putin.

This demonization of Putin makes cooperation between him and Obama difficult, such as Russia’s recent military buildup in Syria as part of a commitment to prevent a victory by the Islamic State and Al Qaeda. Though one might think that Russian help in fighting terrorism would be welcomed, Nuland’s State Department office responded with a bizarre and futile attempt to build an aerial blockade of Russian aid flying to Syria across eastern Europe.

Nuland and other neocons apparently would prefer having the black flag of Sunni terrorism flying over Damascus than to work with Putin to block such a catastrophe. The hysteria over Russia’s assistance in Syria is a textbook example of how people can begin believing their own propaganda and letting it dictate misguided actions.

On Thursday, Obama’s White House sank to a new low by having Press Secretary Josh Earnest depict Putin as “desperate” to land a meeting with Obama. Earnest then demeaned Putin’s appearance during an earlier sit-down session with Netanyahu in Moscow. “President Putin was striking a now-familiar pose of less-than-perfect posture and unbuttoned jacket and, you know, knees spread far apart to convey a particular image,’ Earnest said.

But the meeting photos actually showed both men with their suit coats open and both sitting with their legs apart at least for part of the time. Responding to Earnest’s insults, the Russians denied that Putin was “desperate” for a meeting with Obama and added that the Obama administration had proposed the meeting to coincide with Putin’s appearance at the United Nations General Assembly in New York on Monday.

“We do not refuse contacts that are proposed,” said Yuri Ushakov, a top foreign policy adviser to Putin. “We support maintaining constant dialogue at the highest level.” The Kremlin also included no insults about Obama’s appearance in the statement.

However, inside Official Washington, there appears to be little thought that the endless spinning, lying and ridiculing might dangerously corrode American democracy and erode any remaining trust the world’s public has in the word of the U.S. government. Instead, there seems to be great confidence that skilled propagandists can discredit anyone who dares note that the naked empire has wrapped itself in the sheerest of see-through deceptions.


Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

September 29, 2015 Posted by | Mainstream Media, Warmongering, Militarism | , , , , , , , | 1 Comment

Are Neocons an Existential Threat?

By Robert Parry | Consortium News | September 15, 2015

The neoconservatives arguably have damaged American national interests more than any group in modern history. They have done more harm than the marginal Communists pursued by Sen. Joe McCarthy in the 1950s, more than the Yippies of the 1960s, more than Richard Nixon’s Watergate burglars in the 1970s or the Iran-Contra conspirators in the 1980s.

The neocons have plunged the U.S. government into extraordinarily ill-considered wars wasting trillions of dollars, killing hundreds of thousands if not millions of people, and destabilizing large swaths of the planet including the Middle East, much of Africa and now Europe. Those costs include a swelling hatred against America and a deformed U.S. foreign policy elite that is no longer capable of formulating coherent strategies.

Yet, the neocons have remained immune from the consequences of their catastrophes. They still dominate Washington’s major think tanks as well as the op-ed pages of virtually all the leading newspapers, including The Washington Post, Wall Street Journal and New York Times. They hold down key positions in the State Department, and their “liberal interventionist” pals have the ear of President Barack Obama.

Clearly, the neocons are skilled operatives, knowing how to arrange a steady stream of funding for themselves, from military contractors donating to think tanks, from U.S. taxpayers footing the bill for organizations like the National Endowment for Democracy, and from ideological billionaires set on aligning U.S. foreign policy with hard-line Israeli desires.

The neocons are adept at writing op-ed articles that twist any set of facts into support for their ideological cause; they supply just the right quote that fits into the news cycle’s latest narrative; and they host policy conferences that attract powerful politicians and fawning media coverage.

But are the neocons a force that can coexist with the American Republic? Have they become an existential threat not only to the constitutional structure crafted in 1787 but to continued life on the planet? Are they locked on a course of action that could lead to a nuclear holocaust?

Clearly, the neocons’ commitment to Israeli interests violates a key principle established by the nation’s early presidents who all warned against “foreign entangling alliances” as a fundamental threat to a citizens’ republic that would transform America into a warrior state that would inevitably sap the nation’s liberties.

That loss of liberty has surely happened. Not only is there now bipartisan support for a surveillance state that can spy on the personal lives of American citizens, but the U.S. government has wedded itself to the concept of “strategic communications,” a catch-phrase that merges psychological operations, propaganda and P.R. into a seamless approach toward managing public perceptions at home and abroad.

When information is systematically pushed through a filter designed to ensure consent, the core democratic concept of an informed electorate has been turned on its head: The people no longer oversee the government; the government manipulates the people.

Neocon Tactics

All this has been part of the neocon approach dating back to the 1980s when key operatives, such as Robert Kagan and Elliott Abrams, were part of inter-agency task forces designed to whip the American people into line behind the government’s aggressive war policies. Guided by seasoned CIA propagandists, such as Walter Raymond Jr., the neocons learned their lessons well.

But the neocons are no longer just threatening the existence of the Republic; they are now endangering the continuation of life itself. They have decided to launch a new Cold War against Russia that will push the world toward the brink of thermo-nuclear war.

Of course, the neocons will frame their doomsday strategy as all Vladimir Putin’s fault. They will insist that they are just standing up to “Russian aggression” and that anyone who doesn’t join them is a “stooge of Moscow” or “weak.” They will dictate the shape of the debate just as they have in countless other situations, such as guiding Americans to war in Iraq over non-existent WMD stockpiles.

The neocon pundits will write seemingly authoritative op-eds about devious Kremlin strategies which will glue black hats on the Russians and white hats on whomever is on the other side, whether the neo-Nazis in Ukraine or the Islamic State/Al Qaeda terrorists in Syria. Americans will be whipped up into a frenzy that will demand a direct clash with the “Russ-kies” or “regime change” in Moscow.

There will be little or no concern about the risks. With the neocons, there never is. The assumption is that if “Amur-ika” is tough, the other side will back down. Then, with U.S.-led economic sanctions from the outside and U.S.-funded NGOs stirring up trouble from the inside, “regime change” becomes the cure-all.

Everyone who’s important in Official Washington – everyone on the talk shows and op-ed pages – knows that these disruptive situations always play out just the way they’re diagramed inside the top think tanks. A hand-picked “democratic reformer” who’s traveled the think-tank circuit and gotten the seal of approval – the likes of Iraq’s Ahmed Chalabi – will easily be installed and then the target country will do whatever the neocons dictate. After all, that approach worked so well in Iraq. The neocons always know best.

Raising the Stakes

Yet, with Russia, the stakes are even higher than with Iraq. Yes, it’s easy to find fault with Vladimir Putin. I myself have a personal rule that men over 40 should keep their shirts on when out in public (unless maybe they’re actors in a Bond film or going for a swim at the beach).

But Putin at least is a rational player in global affairs. Indeed, he has tried to cooperate with President Obama on a variety of key issues, including convincing Syria to surrender its chemical weapons and getting Iran to make concessions in the nuclear deal – two contributions to world peace that infuriated the neocons who favored bomb-bomb-bombing both Syria and Iran.

At a dinner party in Europe this summer, I was asked by a well-informed British woman what should be done with Putin. My answer was that Putin doesn’t frighten me; it’s the guy who comes after Putin who frightens me – because despite the neocons’ confidence that their “regime change” plans for Moscow will install a malleable moderate, the more likely result would be a much harder-line Russian nationalist than Putin.

The idea of the nuclear codes being handed to someone determined to defend the honor of Mother Russia is what scares me. Then, the clumsily aggressive neocons in Washington would have their reckless counterpart in Moscow, with neither side having the wisdom of a John F. Kennedy or a Nikita Khrushchev as displayed during the Cuban Missile Crisis in 1962.

Would American neocons or a Russian super-nationalist have the wisdom and courage to back down, to compromise, to make the concessions necessary to avoid plunging over the edge? Or would they assume that the other guy would blink first and that they would “win” the showdown?

I recall what William R. Polk, one of Kennedy’s mid-level aides during the Cuban Missile Crisis, wrote recently about what happens to the human mind under such stress.

“Since human beings make the decisions, we must be aware of decision makers’ vulnerabilities,” Polk wrote. “During the Cuban Missile Crisis, I was one of about 25 civilians fully engaged in the events. I was not at the center but in the second or third ‘echelon.’ So I did not feel the full strain, but by the Thursday of the Crisis, I was thoroughly exhausted. My judgment must have been impaired even though I was not aware of it.

“I do remember, however, a terrible episode – fortunately lasting only a few minutes – at which I thought to myself, ‘let’s just get it over with.’ When later I met with my Soviet counterparts, I got the impression, although they denied it, that my feelings were not unique. How the strain impacted on the inner group I can only guess.”

If someone as stable and serious as Bill Polk had such thoughts – “let’s just get it over with” – what might happen when American neocons or hyped-up Russian nationalists are inserted into the decision process? That is an existential question that I don’t want to even contemplate.

Endless Putin-Bashing

And, if you doubt that the neocons will engage in over-the-top Cold War-style Putin bashing, you should read the op-ed by The Washington Post’s neocon deputy editorial page editor Jackson Diehl on Monday, entitled “Putin shifts fronts: With a move into Syria, he continues his in-your-face maneuvers.”

Diehl delves into Putin’s psyche – a process that is so much easier than doing real reporting – and concludes that Putin’s decision to join the fight in Syria against the Islamic State and Al Qaeda is just another attempt to stick his finger in the eye of the righteous but clueless United States.

Diehl, of course, starts off with the neocon-approved narrative of the Ukraine crisis, ignoring the key role of neocon Assistant Secretary of State Victoria Nuland (Robert Kagan’s wife) in midwifing the Feb. 22, 2014 coup that overthrew democratically elected President Viktor Yanukovych and installed an intensely anti-Russian regime on Russia’s border. Nuland even handpicked the new Prime Minister Arseniy Yatsenyuk, telling U.S. Ambassador Geoffrey Pyatt in a phone call several weeks before the coup that “Yats is the guy.”

The coup-makers then dispatched neo-Nazi militias (and Islamist militants) to wage a bloody “anti-terrorism operation” against ethnic Russian Ukrainians who resisted the “regime change.” [See Consortiumnews.com’sUkraine Merges Nazis and Islamists.”]

But all that complexity is neatly boiled down by American neocons and the mainstream U.S. media as “Russian aggression.” Regarding the Syrian civil war, some neocons have even joined with senior Israeli officials in claiming that a victory by Al Qaeda is preferable to the continuation of Assad’s secular regime. [See Consortiumnews.com’sSyria’s Nightmarish Narrative.”]

Yet, however the story goes, the biggest bad guy is Putin, always with sinister motives and evil intent. So, in explaining the situation in Ukraine and Syria, Diehl writes:

“Throughout the summer, Russia’s forces in eastern Ukraine kept up a daily drumbeat of attacks on the Ukrainian army, inflicting significant casualties while avoiding a response by Western governments. On Sept. 1, following a new cease-fire, the guns suddenly fell silent. Optimists speculated that Vladi­mir Putin was backing down.

“Then came the reports from Syria: Russian warplanes were overflying the rebel-held province of Idlib. Barracks were under construction at a new base. Ships were unloading new armored vehicles. Putin, it turns out, wasn’t retreating, but shifting fronts — and executing another of the in-your-face maneuvers that have repeatedly caught the Obama administration flat-footed.”

The rest of the op-ed is similarly didactic and one-sided: Putin is the villain and Obama is the rube. In Diehl’s world, only he and other neocons have what it takes to take on Putin and put Russia down.

Any alternative explanation for Russia’s action in Syria is brushed aside, such as Putin deciding that a victory by either Al Qaeda’s Nusra Front – as favored by Israel – or the even more bloodthirsty Islamic State is unacceptable and thus Assad’s regime must be stabilized to avert a major geopolitical catastrophe.

Typically, the neocons breeze past the frightening logic of what the collapse of Assad’s military would mean for the Middle East, Europe and the world. After all, once Israeli leaders decided to throw in their lot with Al Qaeda in Syria, the die was cast as far as the neocons were concerned.

But the notion that the neocons can micromanage the outcome in Syria, with “moderate” Al Qaeda taking Damascus rather than the more “radical” Islamic State, reflects the arrogant know-nothing-ism of these U.S. opinion leaders. More likely, Al Qaeda’s Nusra Front would coordinate with their former allies in the Islamic State and share in the Sunni revenge against Syria’s Christian, Alawite, Shiite and other minorities.

So, while the Islamic State would busy itself chopping off heads of “heretics,” Al Qaeda could use its new headquarters in Damascus to plot the next round of terror attacks against the West. And, as destabilizing as the current refugee flow into Europe has been, it would multiply astronomically as the survivors of the Islamic State/Al Qaeda bloodletting flee Syria.

With Europe in chaos and the neocons still insisting that the real enemy is Russia, the possible consequences would be frightening to contemplate. Yet, this is the course that the neocons have set for the world – and nearly all the Republican candidates for president have signed on for the journey along with Democratic frontrunner Hillary Clinton.

In 2014, arch-neocon Robert Kagan, whom Secretary of State Clinton selected as one of her advisers while also promoting his wife, Victoria Nuland, told The New York Times that he could embrace a Clinton presidency: “If she pursues a policy which we think she will pursue … it’s something that might have been called neocon, but clearly her supporters are not going to call it that; they are going to call it something else.” [For more, see Consortiumnews.com’sIs Hillary Clinton a Neocon-Lite?” and “Obama’s True Foreign Policy ‘Weakness.’“]

So far, virtually no one in the 2016 presidential race or in the mainstream U.S. news media is seriously addressing the reality of the neocons’ “regime change” chaos spreading across the Middle East and the prospect of a destabilized Europe. What limited discussion there is on the campaign trail mostly echoes Jackson Diehl’s Putin-bashing.

No one dares confront the existential question of whether the United States and the world can continue to tolerate and accommodate the neoconservatives.

~

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

September 16, 2015 Posted by | Civil Liberties, Deception, Full Spectrum Dominance, Militarism | , , , , , , , , , , | Leave a comment

Subversion Against Cuba Continues Uninterrupted Amidst Normalization

By Matt Peppe | Just the Facts | September 13, 2015

U.S. and Cuban delegations met in Havana Friday to “focus on setting priorities for the next steps in the normalization process,” according to the Miami Herald. They set up a “steering committee in the rapprochement process” expected to hold regular meetings. The process was laid out last month after the American flag was raised at the newly-opened U.S. embassy in Havana. Secretary of State John Kerry noted on the occasion that “the road of mutual isolation that the United States and Cuba have been travelling is not the right one, and that the time has come for us to move in a more promising direction.” The Obama administration has since announced loosening of restrictions that would permit American citizens to travel to Cuba on both commercial flights and cruise ships.

Superficially, it would seem that U.S. policy has moved away from a half-century of economic warfare, terrorism, subversion, and interference in the internal affairs of the nation American politicians have long considered a “natural appendage” of the United States, which would fall into the U.S. orbit like an apple from a tree, as John Quincy Adams once said.

If U.S. policy makers had indeed abandoned this attitude and actually moved in a more promising direction, it would mean they finally decided to engage their counterpart as Cuban Minister of Foreign Affairs Bruno Rodríguez stated his government was willing to with the United States itself: “through a dialogue based on mutual respect and sovereign equality, to a civilized coexistence, even despite the differences that exist between both governments, which makes it possible to solve bilateral problems and promote cooperation and development of mutually beneficial relations, just as both peoples desire and deserve.”

But despite extending formal diplomatic courtesies and speaking in a more conciliatory tone, the Obama administration has demonstrated behind the scenes that it does not intend to demonstrate mutual respect or recognize sovereign equality.

As the delegations met on Friday, Obama quietly renewed Cuba’s status as an “enemy” under the Trading With the Enemy Act (TWEA) of 1917. Under this Act, utilized against Cuba by every President since John F. Kennedy in 1962, the government issues the Cuban Assets Control Regulations to set the terms of the embargo (more accurately described by Cuba and the United Nations as a blockade).

By extending this enemy designation, the Obama administration is reserving the right to dictate the terms of the embargo, rather than allowing Congress to do so under the 1996 Helms-Burton Act. While Obama has shown himself more willing than Congress to relax some punitive and illegal aspects of the embargo than the current Congress, by continuing to define Cuba as an enemy he is both sending an hostile signal to Cuba and employing a transparent legal fiction.

An “enemy” in the TWEA is specified as a government with which the U.S. is at war, as declared by Congress. Congress has never declared war on Cuba. They have not declared war on any country since Japan in 1941.

While it may be true that renewing the TWEA against Cuba may be more beneficial to Cuba by granting the executive branch greater flexibility, the fraudulent nature of the continued imposition of legal sanctions against Cuba should be emphasized. Though Obama has said U.S. policy against Cuba “has been rooted in the best of intentions,” it has in reality been rooted in vindictiveness and shrouded in legal distortions that continue to this day.

At the same time, the flood of U.S. taxpayer dollars earmarked with the express purpose of regime change in Havana continues unabated. The fiscal year 2016 budget contains $30 million for this purpose.

One use of these funds is for a US propaganda agency to hire mercenaries to denigrate Cuban civil and political personalities. As Tracey Eaton notes in his blog Along the Malecón : “The U.S. government wants to hire entertainers who would produce ‘uniquely funny, ironic, satirical and entertaining’ comedy shows targeting Cuban officials, politicians and others on the island. The Office of Cuba Broadcasting, which runs Radio & TV Martí, is looking for a team that would produce 10 30-minute comedy sketch shows.”

The infamous Radio Martí has been broadcasting John Birch Society type propaganda from Miami into Cuba since the 1980s. The U.S. has continued to fund the station, despite its being declared illegal by the Cuban government. One wonders how the U.S. government itself would react if the Russian or Chinese government financed a program lambasting Obama, Kerry, and other Americans for political gain while disguising it as organically developed entertainment? It is not likely they would view a strategic attack created and financed abroad, rather than being a homegrown political expression of dissent, as protected free speech.

USAID, after being exposed for its subversive Cuban Twitter program “ZunZuneo“, which sought to sow discontent and stir unrest among the Cuban population, and its effort to co-opt Cuban hip hop artists, announced last week that it is seeking three program managers to be awarded six-figure salaries.

Eaton writes that the job description calls for “experience in the areas of democracy promotion, human rights, civil society development” and that candidates must obtain a “secret” security clearance. It is not hard to imagine that these highly compensated program managers would likely be implementing similar covert programs to destabilize Cuban society and attempt to turn its citizens away from the Revolution.

The National Endowment for Democracy (NED) – an arm of US foreign policy that overtly carries out programs that previously were undertaken covertly by the CIA – is also hiring a Program Officer to work on NED’s “Cuba grants program” and “developing the Endowment’s strategy for Cuba.” Unlike the USAID positions, which are indicated to be in Washington, this position would require “regular field visits.”

Cuban blogger and former State Security Agent Percy Francisco Alvarado Godoy writes that the position is for “someone in charge of mounting all types of subversion against the Cuban government on behalf of the NED… completely illegal, meddlesome, and violative of our sovereignty and, therefore, will not admit any of his activity in our territory.”

It is clear that the U.S. continues to act towards Cuba with utter disregard for mutual respect and sovereign equality despite the formalities uncritically accepted by mainstream media as true normalization. By looking beyond the face value of the words of American officials, one can’t help but recognize that relations are anything but normal. Until the U.S. government recognizes that normal cannot include sanctioning, illegally occupying, and spending tens of millions of dollars on subversion and interference in another country’s internal affairs, “normalization” remains nothing more than a vacuous abstraction.

September 14, 2015 Posted by | Deception | , , , , , | Leave a comment

How Neocons Destabilized Europe

By Robert Parry | Consortium News | September 7, 2015

The refugee chaos that is now pushing deep into Europe – dramatized by gut-wrenching photos of Syrian toddler Aylan Kurdi whose body washed up on a beach in Turkey – started with the cavalier ambitions of American neocons and their liberal-interventionist sidekicks who planned to remake the Middle East and other parts of the world through “regime change.”

Instead of the promised wonders of “democracy promotion” and “human rights,” what these “anti-realists” have accomplished is to spread death, destruction and destabilization across the Middle East and parts of Africa and now into Ukraine and the heart of Europe. Yet, since these neocon forces still control the Official Narrative, their explanations get top billing – such as that there hasn’t been enough “regime change.”

For instance, The Washington Post’s neocon editorial page editor Fred Hiatt on Monday blamed “realists” for the cascading catastrophes. Hiatt castigated them and President Barack Obama for not intervening more aggressively in Syria to depose President Bashar al-Assad, a longtime neocon target for “regime change.” But the truth is that this accelerating spread of human suffering can be traced back directly to the unchecked influence of the neocons and their liberal fellow-travelers who have resisted political compromise and, in the case of Syria, blocked any realistic efforts to work out a power-sharing agreement between Assad and his political opponents, those who are not terrorists.

In early 2014, the neocons and liberal hawks sabotaged Syrian peace talks in Geneva by blocking Iran’s participation and turning the peace conference into a one-sided shouting match where U.S.-funded opposition leaders yelled at Assad’s representatives who then went home. All the while, the Post’s editors and their friends kept egging Obama to start bombing Assad’s forces.

The madness of this neocon approach grew more obvious in the summer of 2014 when the Islamic State, an Al Qaeda spin-off which had been slaughtering suspected pro-government people in Syria, expanded its bloody campaign of beheadings back into Iraq where this hyper-brutal movement first emerged as “Al Qaeda in Iraq” in response to the 2003 U.S. invasion.

It should have been clear by mid-2014 that if the neocons had gotten their way and Obama had conducted a massive U.S. bombing campaign to devastate Assad’s military, the black flag of Sunni terrorism might well be flying above the Syrian capital of Damascus while its streets would run red with blood.

But now a year later, the likes of Hiatt still have not absorbed that lesson — and the spreading chaos from neocon strategies is destabilizing Europe. As shocking and disturbing as that is, none of it should have come as much of a surprise, since the neocons have always brought chaos and dislocations in their wake.

When I first encountered the neocons in the 1980s, they had been given Central America to play with. President Ronald Reagan had credentialed many of them, bringing into the U.S. government neocon luminaries such as Elliott Abrams and Robert Kagan. But Reagan mostly kept them out of the big-power realms: the Mideast and Europe.

Those strategic areas went to the “adults,” people like James Baker, George Shultz, Philip Habib and Brent Scowcroft. The poor Central Americans, as they tried to shed generations of repression and backwardness imposed by brutal right-wing oligarchies, faced U.S. neocon ideologues who unleashed death squads and even genocide against peasants, students and workers.

The result – not surprisingly – was a flood of refugees, especially from El Salvador and Guatemala, northward to the United States. The neocon “success” in the 1980s, crushing progressive social movements and reinforcing the oligarchic controls, left most countries of Central America in the grip of corrupt regimes and crime syndicates, periodically driving more waves of what Reagan called “feet people” through Mexico to the southern U.S. border.

Messing Up the Mideast

But the neocons weren’t satisfied sitting at the kids’ table. Even during the Reagan administration, they tried to squeeze themselves among the “adults” at the grown-ups’ table. For instance, neocons, such as Robert McFarlane and Paul Wolfowitz, pushed Israel-friendly policies toward Iran, which the Israelis then saw as a counterweight to Iraq. That strategy led eventually to the Iran-Contra Affair, the worst scandal of the Reagan administration. [See Consortiumnews.com’sWhen Israel /Neocons Favored Iran.”]

However, the right-wing and mainstream U.S. media never liked the complex Iran-Contra story and thus exposure of the many levels of the scandal’s criminality was avoided. Democrats also preferred compromise to confrontation. So, most of the key neocons survived the Iran-Contra fallout, leaving their ranks still firmly in place for the next phase of their rise to power.

In the 1990s, the neocons built up a well-funded infrastructure of think tanks and media outlets, benefiting from both the largesse of military contractors donating to think tanks and government-funded operations like the National Endowment for Democracy, headed by neocon Carl Gershman.

The neocons gained more political momentum from the U.S. military might displayed during the Persian Gulf War of 1990-91. Many Americans began to see war as fun, almost like a video game in which “enemy” forces get obliterated from afar. On TV news shows, tough-talking pundits were all the rage. If you wanted to be taken seriously, you couldn’t go wrong taking the most macho position, what I sometimes call the “er-er-er” growling effect.

Combined with the collapse of the Soviet Union in 1991, the notion that U.S. military supremacy was unmatched and unchallengeable gave rise to neocon theories about turning “diplomacy” into nothing more than the delivery of U.S. ultimatums. In the Middle East, that was a view shared by Israeli hardliners, who had grown tired of negotiating with the Palestinians and other Arabs.

Instead of talk, there would be “regime change” for any government that would not fall into line. This strategy was articulated in 1996 when a group of American neocons, including Richard Perle and Douglas Feith, went to work for Benjamin Netanyahu’s campaign in Israel and compiled a strategy paper, called “A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm.”

Iraq was first on the neocon hit list, but next came Syria and Iran. The overriding idea was that once the regimes assisting the Palestinians and Hezbollah were removed or neutralized, then Israel could dictate peace terms to the Palestinians who would have no choice but to accept what was on the table.

In 1998, the neocon Project for the New American Century, founded by neocons Robert Kagan and William Kristol, called for a U.S. invasion of Iraq, but President Bill Clinton balked at something that extreme. The situation changed, however, when President George W. Bush took office and the 9/11 attacks terrified and infuriated the American public.

Suddenly, the neocons had a Commander-in-Chief who agreed with the need to eliminate Iraq’s Saddam Hussein – and Americans were easily persuaded although Iraq and Hussein had nothing to do with 9/11. [See Consortiumnews.com’sThe Mysterious Why of the Iraq War.”]

The Death of ‘Realism’

The 2003 Iraq invasion sounded the death knell for foreign policy “realism” in Official Washington. Aging or dead, the old adult voices were silent or ignored. From Congress and the Executive Branch to the think tanks and the mainstream news media, almost all the “opinion leaders” were neocons and many liberals fell into line behind Bush’s case for war.

And, even though the Iraq War “group think” was almost entirely wrong, both on the WMD justifications for war and the “cakewalk” expectations for remaking Iraq, almost no one who promoted the fiasco suffered punishment for either the illegality of the invasion or the absence of sanity in promoting such a harebrained scheme.

Instead of negative repercussions, the Iraq War backers – the neocons and their liberal-hawk accomplices – essentially solidified their control over U.S. foreign policy and the major news media. From The New York Times and The Washington Post to the Brookings Institution and the American Enterprise Institute, the “regime change” agenda continued to hold sway.

It didn’t even matter when the sectarian warfare unleashed in Iraq left hundreds of thousands dead, displaced millions and gave rise to Al Qaeda’s ruthless Iraq affiliate. Not even the 2008 election of Barack Obama, an Iraq War opponent, changed this overall dynamic.

Rather than standing up to this new foreign policy establishment, Obama bowed to it, retaining key players from President Bush’s national security team, such as Defense Secretary Robert Gates and General David Petraeus, and by hiring hawkish Democrats, including Sen. Hillary Clinton, who became Secretary of State, and Samantha Power at the National Security Council.

Thus, the cult of “regime change” did not just survive the Iraq disaster; it thrived. Whenever a difficult foreign problem emerged, the go-to solution was still “regime change,” accompanied by the usual demonizing of a targeted leader, support for the “democratic opposition” and calls for military intervention. President Obama, arguably a “closet realist,” found himself as the foot-dragger-in-chief as he reluctantly was pulled along on one “regime change” crusade after another.

In 2011, for instance, Secretary of State Clinton and National Security Council aide Power persuaded Obama to join with some hot-for-war European leaders to achieve “regime change” in Libya, where Muammar Gaddafi had gone on the offensive against groups in eastern Libya that he identified as Islamic terrorists.

But Clinton and Power saw the case as a test for their theories of “humanitarian warfare” – or “regime change” to remove a “bad guy” like Gaddafi from power. Obama soon signed on and, with the U.S. military providing crucial technological support, a devastating bombing campaign destroyed Gaddafi’s army, drove him from Tripoli, and ultimately led to his torture-murder.

‘We Came, We Saw, He Died’

Secretary Clinton scurried to secure credit for this “regime change.” According to one email chain in August 2011, her longtime friend and personal adviser Sidney Blumenthal praised the bombing campaign to destroy Gaddafi’s army and hailed the dictator’s impending ouster.

“First, brava! This is a historic moment and you will be credited for realizing it,” Blumenthal wrote on Aug. 22, 2011. “When Qaddafi himself is finally removed, you should of course make a public statement before the cameras wherever you are, even in the driveway of your vacation home. … You must go on camera. You must establish yourself in the historical record at this moment. … The most important phrase is: ‘successful strategy.’”

Clinton forwarded Blumenthal’s advice to Jake Sullivan, a close State Department aide. “Pls read below,” she wrote. “Sid makes a good case for what I should say, but it’s premised on being said after Q[addafi] goes, which will make it more dramatic. That’s my hesitancy, since I’m not sure how many chances I’ll get.”

Sullivan responded, saying “it might make sense for you to do an op-ed to run right after he falls, making this point. … You can reinforce the op-ed in all your appearances, but it makes sense to lay down something definitive, almost like the Clinton Doctrine.”

However, when Gaddafi abandoned Tripoli that day, President Obama seized the moment to make a triumphant announcement. Clinton’s opportunity to highlight her joy at the Libyan “regime change” had to wait until Oct. 20, 2011, when Gaddafi was captured, tortured and murdered.

In a TV interview, Clinton celebrated the news when it appeared on her cell phone and paraphrased Julius Caesar’s famous line after Roman forces achieved a resounding victory in 46 B.C. and he declared, “veni, vidi, vici” – “I came, I saw, I conquered.” Clinton’s reprise of Caesar’s boast went: “We came; we saw; he died.” She then laughed and clapped her hands.

Presumably, the “Clinton Doctrine” would have been a policy of “liberal interventionism” to achieve “regime change” in countries where there is some crisis in which the leader seeks to put down an internal security threat and where the United States objects to the action.

But the problem with Clinton’s boasting about the “Clinton Doctrine” was that the Libyan adventure quickly turned sour with the Islamic terrorists, whom Gaddafi had warned about, seizing wide swaths of territory and turning it into another Iraq-like badlands.

On Sept. 11, 2012, this reality hit home when the U.S. consulate in Benghazi was overrun and U.S. Ambassador Christopher Stevens and three other American diplomatic personnel were killed. It turned out that Gaddafi wasn’t entirely wrong about the nature of his opposition.

Eventually, the extremist violence in Libya grew so out of control that the United States and European countries abandoned their embassies in Tripoli. Since then, Islamic State terrorists have begun decapitating Coptic Christians on Libyan beaches and slaughtering other “heretics.” Amid the anarchy, Libya has become a route for desperate migrants seeking passage across the Mediterranean to Europe.

A War on Assad

Parallel to the “regime change” in Libya was a similar enterprise in Syria in which the neocons and liberal interventionists pressed for the overthrow of President Bashar al-Assad, whose government in 2011 cracked down on what had quickly become a violent rebellion led by extremist elements, though the Western propaganda portrayed the opposition as “moderate” and “peaceful.”

For the first years of the Syrian civil war, the pretense remained that these “moderate” rebels were facing unjustified repression and the only answer was “regime change” in Damascus. Assad’s claim that the opposition included many Islamic extremists was largely dismissed as were Gaddafi’s alarms in Libya.

On Aug. 21, 2013, a sarin gas attack outside Damascus killed hundreds of civilians and the U.S. State Department and the mainstream news media immediately blamed Assad’s forces amid demands for military retaliation against the Syrian army.

Despite doubts within the U.S. intelligence community about Assad’s responsibility for the sarin attack, which some analysts saw instead as a provocation by anti-Assad terrorists, the clamor from Official Washington’s neocons and liberal interventionists for war was intense and any doubts were brushed aside.

But President Obama, aware of the uncertainty within the U.S. intelligence community, held back from a military strike and eventually worked out a deal, brokered by Russian President Vladimir Putin, in which Assad agreed to surrender his entire chemical-weapons arsenal while still denying any role in the sarin attack.

Though the case pinning the sarin attack on the Syrian government eventually fell apart – with evidence pointing to a “false flag” operation by Sunni radicals to trick the United States into intervening on their side – Official Washington’s “group think” refused to reconsider the initial rush to judgment. In Monday’s column, Hiatt still references Assad’s “savagery of chemical weapons.”

Any suggestion that the only realistic option in Syria is a power-sharing compromise that would include Assad – who is viewed as the protector of Syria’s Christian, Shiite and Alawite minorities – is rejected out of hand with the slogan, “Assad must go!”

The neocons have created a conventional wisdom which holds that the Syrian crisis would have been prevented if only Obama had followed the neocons’ 2011 prescription of another U.S. intervention to force another “regime change.” Yet, the far more likely outcome would have been either another indefinite and bloody U.S. military occupation of Syria or the black flag of Islamic terrorism flying over Damascus.

Get Putin

Another villain who emerged from the 2013 failure to bomb Syria was Russian President Putin, who infuriated the neocons by his work with Obama on Syria’s surrender of its chemical weapons and who further annoyed the neocons by helping to get the Iranians to negotiate seriously on constraining their nuclear program. Despite the “regime change” disasters in Iraq and Libya, the neocons wanted to wave the “regime change” wand again over Syria and Iran.

Putin got his comeuppance when U.S. neocons, including NED President Carl Gershman and Assistant Secretary of State for European Affairs Victoria Nuland (Robert Kagan’s wife), helped orchestrate a “regime change” in Ukraine on Feb. 22, 2014, overthrowing elected President Viktor Yanukovych and putting in a fiercely anti-Russian regime on Russia’s border.

As thrilled as the neocons were with their “victory” in Kiev and their success in demonizing Putin in the mainstream U.S. news media, Ukraine followed the now-predictable post-regime-change descent into a vicious civil war. Western Ukrainians waged a brutal “anti-terrorist operation” against ethnic Russians in the east who resisted the U.S.-backed coup.

Thousands of Ukrainians died and millions were displaced as Ukraine’s national economy teetered toward collapse. Yet, the neocons and their liberal-hawk friends again showed their propaganda skills by pinning the blame for everything on “Russian aggression” and Putin.

Though Obama was apparently caught off-guard by the Ukrainian “regime change,” he soon joined in denouncing Putin and Russia. The European Union also got behind U.S.-demanded sanctions against Russia despite the harm those sanctions also inflicted on Europe’s already shaky economy. Europe’s stability is now under additional strain because of the flows of refugees from the war zones of the Middle East.

A Dozen Years of Chaos

So, we can now look at the consequences and costs of the past dozen years under the spell of neocon/liberal-hawk “regime change” strategies. According to many estimates, the death toll in Iraq, Syria and Libya has exceeded one million with several million more refugees flooding into – and stretching the resources – of fragile Mideast countries.

Hundreds of thousands of other refugees and migrants have fled to Europe, putting major strains on the Continent’s social structures already stressed by the severe recession that followed the 2008 Wall Street crash. Even without the refugee crisis, Greece and other southern European countries would be struggling to meet their citizens’ needs.

Stepping back for a moment and assessing the full impact of neoconservative policies, you might be amazed at how widely they have spread chaos across a large swath of the globe. Who would have thought that the neocons would have succeeded in destabilizing not only the Mideast but Europe as well.

And, as Europe struggles, the export markets of China are squeezed, spreading economic instability to that crucial economy and, with its market shocks, the reverberations rumbling back to the United States, too.

We now see the human tragedies of neocon/liberal-hawk ideologies captured in the suffering of the Syrians and other refugees flooding Europe and the death of children drowning as their desperate families flee the chaos created by “regime change.” But will the neocon/liberal-hawk grip on Official Washington finally be broken? Will a debate even be allowed about the dangers of “regime change” prescriptions in the future?

Not if the likes of The Washington Post’s Fred Hiatt have anything to say about it. The truth is that Hiatt and other neocons retain their dominance of the mainstream U.S. news media, so all that one can expect from the various MSM outlets is more neocon propaganda, blaming the chaos not on their policy of “regime change” but on the failure to undertake even more “regime change.”

The one hope is that many Americans will not be fooled this time and that a belated “realism” will finally return to U.S. geopolitical strategies that will look for obtainable compromises to restore some political order to places such as Syria, Libya and Ukraine. Rather than more and more tough-guy/gal confrontations, maybe there will finally be some serious efforts at reconciliation.

But the other reality is that the interventionist forces have rooted themselves deeply in Official Washington, inside NATO, within the mainstream news media and even in European institutions. It will not be easy to rid the world of the grave dangers created by neocon policies.

~

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

September 8, 2015 Posted by | Mainstream Media, Warmongering, Militarism, Timeless or most popular | , , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,255 other followers