Aletho News

ΑΛΗΘΩΣ

Myths, fakes & NATO’s easy ride with mainstream media

RT | February 15, 2017

NATO’s latest attack on freedom of thought was unquestioningly embraced by mainstream media – in unwitting service of “fake news.”

During the 2016 US Presidential election, the term “fake news” escaped the media bubble to become the buzzword of the year. Intended as the “proper” media’s expository and damning attack on dodgy sources that attract attention with shocking yet untrue headlines, it quickly morphed into a shorthand for anything and everything that went against the establishment’s narrow range of approved narratives. Clinton – good, Russia – evil, that sort of thing.

The media that cried “fake news”

Missing the irony entirely, the mainstream press then got terribly aggrieved when the “fake news” label was thrown right back at them by none other than President Trump for that exact same reason.

Who could have ever imagined that when a term built entirely around the concept of empirical, intellectual rigor repeatedly lent itself to a politicized narrative agenda unsupported by facts, it would lose all credibility, and eventually – all meaning?

However, as we know, the establishment takes a while to catch up to the real world. Last weekend, NATO’s old hawks, apparently left unawares that labeling dissent as “disinformation” doesn’t automatically make it so, decided to summarily write off all objections to its policies, actions and talking points with one foolproof refutation: any criticism of NATO is a fake because NATO says it is.

Myth-building alliance

The military club’s latest PR wheeze is a lengthy web page listing what it calls “the facts” of NATO-Russia relations.

In reality, these are NATO’s value-based interpretations of its own agenda – in other words, the alliance’s opinion of itself. But this framework of NATO’s opinion being equated to fact by default delegitimizes any point of view to the contrary, any dissent, disagreement or objection.

In this particular instance, the primary focus of such objectionable objections is Russia. Most of the 32 listed “myths” have something to do with NATO being perceived as a threat (to Russia, but not only) and having committed some kinds of bad acts (many of which had nothing to do with Russia). Russia is, nevertheless, blamed for generating and promoting all of those “myths.”

NATO’s basic counterargument amounts to “Russians are wrong to think and feel how they do.” Or, more specifically, “Russians are not allowed to think or say NATO is a threat to them despite our military creep eastwards and deployment of soldiers on their borders and missiles in their near abroad.”

The listicle regurgitates other familiar talking points, such as “NATO membership is not imposed on countries. Each sovereign country has the right to choose for itself whether it joins any treaty or alliance” – in the same week that a Gallup poll showed how more people in Ukraine and Moldova regard the group as a threat rather than as protection.

These are two countries that NATO has courted for many years. In the Gallup survey, we also see that 64 percent of Serbians believe NATO is a threat and only 6 percent believe it offers protection.

But in its PR push, NATO rejects the notion that its “enlargement in the Balkans is destabilizing” and goes off on a tangent about how “countries in the region have played a significant role in NATO’s operations in Afghanistan and Kosovo, providing training to the Afghan forces.”

NATO & friends

Over the past weekend many editors took part in enthusiastically promoting this black vs. white, ‘myth vs. facts’ story put out by NATO. Dozens of journalists took the Organization’s proclamations as inarguable truth largely without caveats, due diligence or any critical analysis

The team at Reuters particularly outdid itself by ramping up the rhetoric with colorful comments from NATO’s spokesperson and de rigueur invocation of RT and Sputnik. It also failed to provide any balancing perspective, apparently because “The Kremlin, the Russian government, RT, Sputnik, and Life could not immediately be reached for comment.”

Immediately. On 32 “myth charges” at once. On a Saturday night. Oh how much time and scrutiny were afforded for the evaluation of 32 complex geopolitical issues by a news platform of enormous capacity…

Speaking of myths, RT’s Press Office did not receive any queries from Reuters on the matter.

Then again, Reuters doesn’t seem to be generous with the ‘right of reply.’

On fire

Reuters’ commitment to the criticism of the Russian media leans heavily on baseless allegations that RT has spread “false stories,” yet the only references are a single example of a report from July 2016 “about a fire raging at a NATO base in Izmir, claiming it was a deliberate sabotage after the failed coup in Turkey.”

But the author fails to mention that (a) there was an evidence of a large-scale fire in the area, with evidence presented not just across social media (with photos and videos) but many news media outlets, including CNN Turk; (b) this was a fast-breaking, developing story and (c) RT immediately included a comment from the NATO spokesperson as soon as it was supplied.

Indeed, the second sentence of the article reads “NATO spokesperson Oana Lungescu has denied the reports of a fire “in or near” territories hosting NATO facilities in Turkey, adding that its HQ “is fully operational,” and prominently displayed a tweet from Lungescu.

This hardly seems like an inspired “fake news”-promoting effort.

Truth in the news

And this brings us back to the whole “fake news” thing. Surely, this zero-sum coverage of NATO’s role in Europe, which ignores or dismisses the worries of millions of the continent’s citizens and several governments is worthy of being at the very least examined as misleading?

The same rigorous test should be applied to the mainstream media’s tendency to act as an unquestioning promotional vehicle for US/Alliance’s military interests, accepting NATO statements at face value. Especially when such claims play like an echo of those about “Iraq’s weapons of mass destruction” and “Aleppo’s last hospital,” which seemed to vanish and reappear practically every week last year.

With every news cycle, it becomes increasingly evident the mainstream media seems to believe “fake news” is totally terrible, unless it is about Russia when it becomes totally acceptable. And that every claim needs to be rigorously fact-checked unless it is made by the “good guys,” like NATO. And the good guys, in turn, are free to slap a “fake news” label on any actor or argument they don’t like. But really, mostly, Russia.

This is exactly how we have arrived at a point where supposedly respectable outlets have created a world where Vladimir Putin has managed to become the richest man in the world (Washington Post ), who controls Donald Trump (Huffington Post ) and masterminded his election victory (Vanity Fair ) despite battling Aspergers (USA Today ), and cancer (The Week ), and also traveling through time.

At this rate, if the term “fake news” loses all meaning in the next few months, if not weeks, the mainstream media will have no one but itself to blame.

February 15, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering, Timeless or most popular | , | Leave a comment

NATO accuses Russia of fake news, while hysterically warning of WWIII

By Finian Cunningham | RT | February 14, 2017

News media organizations in NATO member countries have no qualms about repeating unfounded, reckless claims of an imminent invasion of Europe by the Russian military, even threatening to ignite World War Three.

Yet when it comes to Russian media presenting valid alternative perspectives on a range of international issues, the Western alliance chokes up with accusations of Russian “fake news.”

“NATO says it sees a sharp rise in fake Russian news since the seizure of Crimea,” reported Reuters recently, ignorant of the fact that its own headline was itself purveying fake news.

Such ignorance is rampant among Western media and symptomatic of massive group-think demonizing Russia.

For a start, Russia did not seize Crimea, as is routinely stated in Western media as if fact. The people of the Crimean Peninsula voted in a legally constituted referendum in March 2014 to join Russia’s jurisdiction. But Reuters in the above headline uses the words “seizure of Crimea” without any qualification as if the historic referendum to join Russia was airbrushed out of history.

This is just one example of the daily distortion about Russian relations that is perpetrated in the Western media. If any side is guilty of peddling fake news, it is the Western news media of the NATO military alliance. And on an industrial scale.

For instance, earlier this month, CNN’s Christiane Amanpour conducted an interview with Marine Le Pen, the French leader of the Front National. Amanpour was aghast when Le Pen expressed the view that Russia did not annex Crimea and that the Maidan protests in Kiev in February 2014 were a coup d’état against an elected government. Amanpour’s shocked demeanor was understandable because she has on countless occasions asserted the opposite, as well as claiming Russia has “invaded Ukraine.” In each case, it can be argued the CNN celebrity journalist is wrong in her assertions about Russia-Ukraine relations, which means that she and her cable news employer are guilty of habitually churning out fake news.

Another instance of casual fake news presented as professional journalism was the BBC program GMT presented by Stephen Sackur on 3 February. Sackur, like Amanpour, is another celebrity journalist with preening self-importance. His program was reporting on the surge in violence in eastern Ukraine. Specifically, the report aired by the BBC implicated pro-Russian rebels in Donetsk region for shelling the town of Avdeevka. The insinuation was that Russia was stoking the violence. But only days before, the BBC broadcast video footage showing tanks belonging to the Kiev regime’s military taking up positions near homes in Avdeevka – in violation of the Minsk ceasefire.

Furthermore, the BBC’s Sackur then ran an interview with Kiev’s former prime minister, Arseniy Yatsenyuk, in which he was permitted to spout claims purporting as facts without ever being challenged. Those claims included: “Russian aggression in Ukraine” and “Russia shot down the Malaysian MH17 civilian airliner in July 2014 over eastern Ukraine.”

Again, the point here is just how casually, and routinely Western mainstream media commit acts of fake news, which are presented as if fact by their “star journalists.”

Whatever Russian news media are accused of regarding fake news it is incomparable to the massive, systematic scale of fabrications and distortions churned out by the news media in NATO member countries.

NATO claims that it has listed over 30 “myths” the Russian news media have published. Unhelpfully, the NATO list does not provide links to original Russian news articles where the alleged myths are said to have been published. But a cursory reading of the list quickly shows that the so-called myths are nothing more “offensive” than Russian counter-arguments or what may be deemed as counter-perspective. Is NATO saying that to have a different point of view is somehow illegitimate?

For example, NATO counts Russian “fake news” to include claims that:

NATO tried to “drag” Ukraine into its membership;

NATO provoked the Maidan protests;

NATO is trying to encircle Russia;

NATO’s operation in Afghanistan was a failure;

NATO’s operation in Libya was illegitimate;

These points and more besides are not falsifications or baseless propaganda. They are serious contentions that can be substantiated with documented facts and legal argument as well as maps of proliferating NATO military bases on Russia’s borders.

Indeed, such perspectives completely confound the stereotype views that are promulgated on a daily basis by the Western media. But that in no way qualifies the contrarian Russian view as “fake.” Moreover, one can say that such views presented by Russian media are vital to proper public interest and understanding.

It is an astounding reflection of Western hubris and indoctrination that NATO members’ news media have published the following news stories which are patently false or turn reality on its head.

For instance, Russian and Syrian forces were allegedly committing wholesale slaughter of civilians in the city of Aleppo. For weeks the Western news media were screaming about the alleged massacre, only for the Syrian city to be eventually liberated from Western-backed illegally armed militants, including proscribed terrorist groups. No such civilian massacre occurred, and Western media have not bothered since to visit Aleppo to report on the return to normal civilian life thanks to the liberation by Russian and Syrian forces.

Another instance of rampant fake news carried in Western media is that Russian hackers subverted the US presidential election to get Donald Trump into the White House. No proof of these tendentious claims has ever been presented.

Yet the same claims are now being aired over alleged Russian interference in European elections – even though German state intelligence recently reported there was no evidence of interference.

Let’s put the issue into perspective. Over the past year, British news media have published story after story claiming Russia was about to invade Europe and start World War III.

The Daily Express ran three such stories in June, July, and September.

It wasn’t just throw away tabloids that indulged in such reckless scaremongering. The supposedly more serious Independent ran at least two stories in May and September citing top military officials claiming that nuclear war could break out in 48 hours with Russia because of the latter’s “secret” invasion plans.

In November, the Guardian and other British news outlets, including the Daily Mail, Daily Telegraph, BBC, and Sky, echoed the view of MI5 chief Sir Ian Parker that “Russia is a growing threat to the UK.”

If British media reports were to be believed, then Europe and the whole northern hemisphere should have gone up in nuclear smoke several months ago.

Dealing in false news by NATO members’ media, as exemplified above, is not just wildly erroneous and unethical. It is illustrative of an orchestrated propaganda campaign to demonize Russia and recklessly create an atmosphere for global war.

In this context, to accuse Russian news media of “fake news” is a flagrant inversion of reality.

That NATO chiefs, Western governments, and the dutiful news media can get away with making such accusations is a disturbing sign of collective indoctrination. The irony of Western self-declared “free and independent” politicians and media behaving like an army of robots marching to war while accusing Russia of fake news is too much for words.

February 14, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , , , | 1 Comment

RT debunks charges of ‘fake news’ on French election

RT | February 13, 2017

Western media accuses RT of ‘spreading fake news’ citing an Emmanuel Macron story RT never published.

The accusations against RT were leveled by Richard Ferrand, secretary-general of Macron’s En Marche! party, in an interview with the France 2 TV channel.

RT responded to the allegations that it had targeted French presidential candidate Emmanuel Macron with “fake news” in a statement:

“RT adamantly rejects any and all claims that it has any part in spreading fake news in general and in relation to Mr. Macron and the upcoming French election in particular. Furthermore, we are appalled that such baseless accusations are taking place on a quotidian basis. Indeed, it seems that it has become acceptable to level such serious charges at RT without presenting any evidence to substantiate them, as well as to apply this ‘fake news’ label to any reporting that one might simply find unfavorable. It is both ironic and deeply disappointing that, in the noble fight against fake news, journalistic standards are so casually sacrificed when the conversation concerns RT.”

International news media outlets picked up the Ferrand interview, apparently without checking the facts.

Many outlets relied on Monday’s Reuters report, which claimed that RT ran comments by French National Assembly member Nicolas Dhuicq about Macron being an agent of ‘the big American banking system.’

The Reuters claim was entirely false as RT has never published such a report.

Reuters did not provide any other examples of RT’s supposed role in the “fake news” attack on Macron in its lengthy article on the subject.

Furthermore, the agency did not contact RT’s press office for comment to give the network the right of reply. Neither did almost all the outlets who reprinted the false claims.

Reuters amended their report and removed mention of RT from the discussion of Dhuicq’s comments only after RT representatives reached out to the news service. The Reuters website eventually added the RT statement to their report.

However, Reuters has not provided any indication that the original report was amended in any way, that it included uncorroborated statements about RT and, that the network was denied the right to reply to these allegations prior to the article’s publication.

February 14, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , | Leave a comment

Moscow expects Reuters to clarify its complaints concerning working conditions in Russia

1160478

Russian foreign ministry’s spokeswoman Maria Zakharova
TASS – February 3, 2017

MOSCOW – Russia’s Foreign Ministry expects the Reuters news agency to clarify its complaints regarding the working conditions of its journalists in the country, the ministry’s spokeswoman Maria Zakharova said at a briefing on Friday.

“We have seen Reuters Editor-in-Chief Stephen Adler’s message to staff, which concerns covering the new US president’s activities,” Zakharova noted. “Although we do not usually comment on editorial directives, we could not but take notice of one paragraph,” she went on to say. “The implication is that Reuters considers Russia to be one of the countries where the agency has to ‘encounter some combination of censorship, legal prosecution, visa denials, and even physical threats’ to its journalists.”

“We don’t divide journalists into good and bad, we don’t refuse to issue visas, we don’t deprive them of visas or accreditation only because we don’t like their style or find them to be biased,” the Russian Foreign Ministry’s spokeswoman stressed. “I expect Reuters to clarify the matter.”

At the same time, she said that Russia’s Foreign Ministry would have not commented on this message if it had not been made public through the Reuters website and had not mentioned the agency’s work in Russia. The diplomat was confident that Reuters had deliberately posted the message “thus turning it into some kind of a manifesto.”

According to Zakharova, when the Russian Foreign Ministry contacted Reuters, the agency declined to comment. She also pointed out that the Reuters correspondents accredited in Russia took part in closed weekly briefings at the Foreign Ministry as well as in other media events, however, they had not voiced their concerns even once.

Photo © Anton Novoderezhkin/TASS

February 3, 2017 Posted by | Deception, Fake News, Mainstream Media, Warmongering | , | Leave a comment

Western media propaganda threatens peace and prolongs the deadly conflict in eastern Ukraine

By Roger Annis | New Cold War | Sept 2, 2016

Western media is becoming unhinged as its anti-Russia propaganda struggles to keep a hold on its consumers. Two recent examples provide evidence.

Pro-peace conspiracy emanating from Moscow

On August 28, the New York Times published an article by its Moscow bureau chief about the troubling news (from the Times‘ viewpoint) that the people of Sweden are not happy with their government’s wish to join up with the NATO military alliance.

The ruling elites in Sweden and Finland have been quietly pushing for NATO membership for years. In May, the Swedish government pushed through the Riksdag a proposal for a ‘cooperation agreement’ with NATO, allowing it freer access to Swedish territory for transit and training. Finland already has such an agreement in place. In July, government leaders of the two countries proudly joined the NATO summit dinner in Warsaw.

But as a Reuters report at the time of the Warsaw summit explained, “An SvD/SIFO opinion poll showed 49 per cent of Swedes opposed joining NATO, with 33 in favor. Most Finns are against entering, and a government report said in April any such move would trigger a crisis with Russia.”

A Swedish news outlet reported on the same poll results:

In the survey of 1000 Swedes carried out by pollsters SIFO for newspaper Svenska Dagbladet in June, 49 per cent said they did not want Sweden to join NATO, 33 per cent said yes, and 18 said they were undecided.

The results suggest public opinion has changed since the last SIFO survey on the topic in September of 2015. In that poll, 41 per cent said they were in favour of Sweden seeking NATO membership, 39 per cent said they were against, and 20 per cent were undecided.

At the time, the 2015 figures appeared to demonstrate a significant shift in public opinion in the traditionally non-aligned Nordic country, but SIFO’s most-recent round of results indicates that shift was short-lived.

The Times article by Neil MacFarquharaug began, “With a vigorous national debate underway on whether Sweden should enter a military partnership with NATO, officials in Stockholm suddenly encountered an unsettling problem: a flood of distorted and outright false information on social media, confusing public perceptions of the issue.”

The source of the “confusion”? The Times headline reads, ‘A powerful Russian weapon: The spread of false stories’. The article says there is “a flood of distorted and outright false information on social media, confusing public perceptions of the issue.”

The Times writer declares a case of Russian dezinformatsiya in action. So powerful is the dezinformatsiya that it can seemingly bamboozle two of the wealthiest and most-educated populations in the world and make them act against their best interests, or at least the best advice of the New York Times, that being to join NATO.

As to the exact source of the public tripwire that Swedish government leaders have encountered, the dezinformatsiya conspiracy fades into the mists of the northern boreal forest. The Times explains, “As often happens in such cases, Swedish officials were never able to pin down the source of the false reports. But they, numerous analysts, and experts in American and European intelligence point to Russia as the prime suspect…”

Could public attitudes in Finland and Sweden towards NATO have anything to do with the historic ambivalence of Swedes and Finns to imperialist war alliances and their preference for peace over war? Apparently, the New York Times can’t climb out of its Russia conspiracy rut long enough to investigate.

According to the Global Peace Index as well as the  Global Peace Index (produced annually by the Institute for Economics and Peace), Finland and Sweden score in the top 15 countries of the world in various measures of being peaceful, non-violent places to live. Could it be that the people in Sweden and Finland would like to keep things that way?

Meanwhile, here is the New York Times article’s own dezinformatsiya, in the form of a long list of alleged Russian propaganda initiatives that prove what a dastardly enemy it is:

  • “Disinformation most famously succeeded in early 2014 with the initial obfuscation about deploying Russian forces to seize Crimea.”
  • “… the simple truth that poorly trained insurgents had accidentally downed the [Malaysian Airlines Flight 17] plane with a missile supplied by Russia.”
  • “… the Kremlin’s English-language news outlets heavily favored the campaign for [Britain] to leave the European Union, despite their claims of objectivity.”
  • “Moscow’s targeting of the West with disinformation dates to a Cold War program the Soviets called ‘active measures’.”
  • “[The Russian state-owned television channel] RT often seems obsessed with the United States, portraying life there as hellish.”
  • “The weaponization of information is not some project devised by a Kremlin policy expert but is an integral part of Russian military doctrine…”

Reuters can’t write a truthful article

Meanwhile, the Reuters news agency published a report, also on August 28, purporting to look at the prospects for peace in Ukraine. The article is headlined, ‘Germany, Poland and France call for more efforts to end Ukraine crisis‘. Only ten brief paragraphs long, hardly a one in the article is untouched by distortions aimed at casting the best possible light on the right-wing, ultranationalist government in Kyiv and its civil war in the east of the country. Let’s read the ten paragraphs from start to finish:

The foreign ministers of Germany, France and Poland agreed on Sunday there should be greater international efforts to end the fighting in eastern Ukraine, German Foreign Minister Frank-Walter Steinmeier told reporters.

He said there had not been sufficient progress in implementing the Minsk ceasefire agreement. “Western officials were talking with Russia and Ukraine to encourage them to implement measures already agreed in the Minsk process, including communal elections,” he said.

“Fighting in eastern Ukraine” is Western news-speak for “We don’t’ wish to name the protagonist in the conflict in eastern Ukraine because it happens to be our friend and ally. And what’s more, we are hoping that you don’t notice that it is the army of Ukraine that has invaded and occupied parts of Donbass in eastern Ukraine, not the other way around.”

Reuters cites Germany’s foreign minister in saying “Russia and Ukraine” should implement the Minsk-2 ceasefire agreement (signed on February 12, 2015 in the Belarus capital of Minsk). But Minsk-2 is an agreement to end a conflict between two parties in Ukraine–the governing regime in Kyiv, and the people’s republics in Donbass (Donetsk and Lugansk). The agreement spells out the precise measures to be taken on both sides, including a cessation of military hostilities, comprehensive prisoner exchanges, recognition by Kyiv of autonomy for Donetsk and Lugansk, to be followed by the holding of elections there, and so on. What does all this have to do with Russia, apart from the obvious facilitation role which Russia (and other regional powers) could fulfill? Is Russia supposed to take over Ukraine so that Minsk-2 may be implemented? How well would that go over in Berlin and Washington?

Why not “Germany and Ukraine” or “France and Ukraine” to be encouraged to implement Minsk? After all, Germany and France are among the four members of the ‘Normandy Four’ group constituted to facilitate a resolution of the crisis in Ukraine and under whose facilitation Minsk-2 was arrived at in the first place.

“We have to work for a de-escalation of the situation,” [Steinmeier] told reporters after a meeting with his counterparts aimed at reinvigorating the Weimar Triangle [Germany-France-Poland] trilateral group.

Steinmeier said the group also wanted to reassure Europeans about the continued importance and relevance of the European Union after the June 23 vote by Britain to exit the bloc.

“The Weimar Triangle can plan an important role … It is a format where we can discuss progress or the lack of progress on issues such as the Normandy format aimed at ending the Ukraine conflict,” Steinmeier said.

The Normandy group comprises Russia, Ukraine, France and Germany.

So what, exactly, have Germany and France been doing to “de-escalate” the conflict in Ukraine? Have they called on Ukraine to pull its heavy weaponry out of the ceasefire zone and cease its criminal, daily shelling of towns and cities in Donbass, in total violation of Minsk-2? No. Have they called out Ukraine for refusing to recognize the Donetsk and Lugansk republics and thereby blocking the holding of elections as required by Minsk-2? No. How about Ukraine’s failure to conduct prisoner exchanges; have Germany and France scolded Ukraine for that? No. So why is Reuters misleading its readers about Germany and France’s failure to work to “de-escalate” the conflict?

The misleading is even worse, because not only have Germany and France failed to aid in de-escalating the conflict, they are constantly adding fuel to the fire. Recently, they led the European Union in extending EU economic sanctions against Russia, including Crimea. They are silent about the provocative action of the United States, Britain and Canada in providing military training and equipping of the Ukrainian army and paramilitary irregulars, which is then applied to the illegal and criminal war against the citizens of Donbass.

Germany and France are members of the NATO alliance whose lead member, the United States, recently constructed provocative and dangerous missile bases in Romania and Poland. These bases have been built as the U.S. undertakes a massive, trillion dollars-plus upgrade of its nuclear weapons. This includes designing new delivery systems that undo the current status quo of nuclear stand-off and greatly increase the possibility of accidental unleashing of nuclear weapons.

Why can’t Reuters provide its readers with important background information of the conflict in Ukraine instead of printing bland phrases that convey exactly the opposite impression of what is really taking place?

The leaders of Russia, Germany and France have agreed to meet to discuss the situation in Ukraine on Sept. 4-5 in China on the sidelines of the G20 summit, the Kremlin said last week.

A recent surge in fighting in eastern Ukraine, where Kiev is fighting pro-Russian separatists, and fresh tension in Crimea have raised concern that a fragile ceasefire agreed in Minsk in February 2015 could collapse.

“Recent surge in fighting in eastern Ukraine” is Reuters-speak for that which not must be spoken: in recent months, Ukraine has greatly increased its criminal shelling of the people of Donbass. What’s more, Ukraine conducts an ongoing military occupation of Donetsk and Lugansk territory and it calls the self-defense forces of Donbass “terrorists”, thus showing it has absolutely no intention of reaching a political settlement.

Ukrainian President Petro Poroshenko said last week he did not rule out introducing martial law and a new wave of military mobilization if the separatist conflict worsened.

“Separatist conflict” is Kyiv-speak/Reuters-speak for obscuring and confusing the source of the conflict in eastern Ukraine, which is the refusal of Kyiv to grant the slightest decentralization of power in the highly-centralized Ukrainian constitutional setup whereby regions of Donbass could achieve a desired autonomy.

Of course, as a result of Ukraine’s prolonged and cruel war against the people of Donbass, it is highly likely that if given the chance, they would vote to secede from Ukraine to either join Russia or constitute their own independent republics. But that hardly makes them criminals or “terrorists”. As a matter of fact, that would be an entirely lawful act, consistent with international law, such as it is, and consistent with recent political experience in such countries as Canada (Quebec) and the United Kingdom (Scotland).

Propaganda disguised as news or policy is the modus operandi of Western media outlets in reporting on Ukraine. It’s a major contributor to making the conflict there so intractable because it lessens the pressure that would otherwise operate on the ultra-nationalist regime in Kyiv that it cease its civil war course.

Postscript:

On September 1, the Globe and Mail national daily in Canada published  a propaganda opinion piece by Aurel Braun, a professor of international relations and political science at the University of Toronto and a centre associate of the Davis Center, Harvard University. The commentary is titled ‘The West can’t let Putin decide Ukraine’s future‘ and the text begins:

Last week’s celebrations of 25 years of independence in Ukraine were bittersweet. Domestic problems aside, fighting escalated in eastern Ukraine with Moscow-controlled separatist rebels, Crimea remained firmly in Russia’s grip as the Kremlin increased its military presence there, Russian forces massed on Ukraine’s border and the Putin government provocatively accusing the Kiev government of seeking to invade Crimea. A worried President Petro Poroshenko warned just days before that he could not exclude the possibility of a full-scale Russian invasion of Ukraine.

There are two things of note in the commentary. One, the author says Ukraine would be “impossible to govern” if it were to adopt a federal system, ie a devolution of powers from Ukraine’s extremely centralized governing system to its 25 oblasts (regions). This will come as news to the people of many (most?) countries of the world that have a form of federal division of powers, including Canada, The United States… and Russia!

Two, the author describes present-day Ukraine as suffering “decades of failure to institute fundamental economic reforms, it needs to address endemic and damaging corruption, and Ukrainian political parties must learn the art of political compromise and be vigilant against various forms of extremism.” So how can these apparently intractable problems be cured? Why, ‘blame Russia!’

With such uninformed but university-level discourse, it is no wonder that most of the comments by readers posted to the Globe article absolutely mock its ludicrous assertions (and thereby mock the Globe editors for choosing to publish it). Here are a few examples of the withering comments directed at the editors of the Globe:

* Russia is this and Russia is that… The author of this piece of shameless propaganda thinks that we all have a very short memory span and cannot think by ourselves…

* Yet another wretched screed in the endless stream of Russia-baiting, Putin-bashing media commentaries in western media. Cannot the Globe and Mail find some knowledgeable persons from time to time to write something more or less objective and sensible about these and other troublesome international issues?…

* Ridiculous article and the University of Toronto should be ashamed that they have hired someone who is more of a government propagandist than a ‘student’ of foreign events…

* Is this guy really a professor? …

* … The author would do well to stop citing people who’ve lied through their teeth since the [2014] coup – the criminal act which sparked the avoidable crisis. We should all stop listening to people like [Aurel] Braun, who are well-known for doing the same.

* Ah yes, Aurel Braun, the man who destroyed Rights & Democracy (and whose actions possibly contributed to the death of its former director) in order to protect Israeli policy from criticism, is well-known for his anti-Russian bias and willingness to lie to enable conflict…

Final word in yet another chapter of Globe and Mail pro-Kyiv propaganda to another Globe commenter: “… If Western people and governments truly want to see the Ukrainian people begin to prosper, they will stop using that country as a chess piece in the Big Game. Work to ease tensions with Russia in this area, not exacerbate them.”

Roger Annis is a retired aerospace worker in Vancouver BC. He is an editor of the website The New Cold War: Ukraine and beyond. He can be reached at rogerannis@hotmail.com.

 

September 3, 2016 Posted by | Mainstream Media, Warmongering | , , , , , | 1 Comment

What Medvedev never said: Reuters misquotes Russian PM on ‘new world war’

RT | February 12, 2016

Russian Prime Minister Dmitry Medvedev © Ekaterina Shtukina/

Russian Prime Minister Dmitry Medvedev © Ekaterina Shtukina/

A Reuters article quoted Russian Prime Minister Dmitry Medvedev as “raising the specter of a world war” in an interview to a German newspaper. The problem is – he didn’t say any such words.

The leading world news agency reported on an interview that Medvedev gave Germany’s Handelsblatt newspaper on the eve of talks on Syria in Munich.

“All sides must be compelled to sit at the negotiating table, instead of unleashing a new world war,” the agency quoted the head of the Russian government as saying.

The report referred to a German translation of his words, which is incorrect and implies that Russia is warning that a full-scale war between leading world powers may be ignited from the Syrian conflict.

The quote comes from the portion of the interview in which Medvedev argued against starting a foreign ground intervention against Syria, saying it would only prolong the armed conflict for years or decades to come.

Medvedev’s actual words, according to the Russian transcript on PM’s website were:

“What is necessary is to use strong measures, including those taken by Russia, by the Americans and even under certain provisions those that the Turks are trying to take, to sit at the negotiating table, instead of unleashing yet another war on Earth. We know all too well the scenarios leading to that.”

The misquotation incident is the second in February involving a senior world official and the Syrian conflict. Earlier, The Financial Times claimed that UN Secretary General Ban Ki-moon blamed Russia for the collapse of the Syrian peace talks.

In a letter to the FT viewed by RT, Ban’s office said that the quotes of the secretary general used in the article were “technically correct” but taken out of context and “framed in a way that attributes to him direct language that is incorrect.” In particular, author Sam Jones made it appear that Ban Ki-moon had singled out Russia and the Syrian government in describing the difficulties that the peace process is facing, which he didn’t do.

The office requested that a correction be published to accurately reflect what the Secretary-General actually said.

February 12, 2016 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , | 1 Comment

Good News, World! You Can Stop Worrying About the South China Sea!

By Peter Lee | China Matters | January 23, 2016

There has been a concerted campaign to depict the South China Sea as an indispensable artery for commercial shipping and, therefore, a justifiable object of US attention and meddling.

This flagship of this effort is invoking the “$5 trillion dollars” worth of goods that pass through the SCS each year. Reuters, in particular, is addicted to this formula.

Here’s seven Reuters news stories within the last month containing the $5 trillion figure:

China Says South China Seas militarization depends on threat

China seeks investment for disputed islands, to launch flights

China defends South China Sea reef landings after Vietnam complaint

Philippines files protest against Chin’s test flights in disputed sea

China again lands planes on disputed island in South China Sea: Xinhua

Filipino protestors land on disputed islands in South China Sea

South China Sea tensions surge as China lands plane on artificial island

What interests me is that these seven articles reflect the work of six reporters and seven editors (seven to six! Glad to see Reuters has a handle on the key ratios!) in five bureaus and they all include the same stock phrase. How’s that work? Does headquarters issue a ukaz that all articles about the South China Sea must include the magic $5 trillion phrase? Does the copyediting program flag every reference to the South China Sea omitting the figure? Or did the reportorial hive mind linking Beijing, Manila, Hanoi, Hong Kong, and Sydney spontaneously and unanimously decided that “$5 trillion” is an indispensable accessory for South China Sea reporting?

I guess it’s understandable. A more accurate characterization of the South China Sea as “a useful but not indispensable waterway for world shipping whose commercial importance, when properly exaggerated, provides a pretext for the United States to meddle in Southeast Asian affairs at the PRC’s expense” is excessively verbose and fails to convey a sense of urgency.

The kicker, of course, is that the lion’s share of the $5 trillion is China trade, and most of the balance passes through the South China Sea by choice and not by necessity. … Full article

January 24, 2016 Posted by | Mainstream Media, Warmongering | , , , | 1 Comment

Last chance! [And this time they really, really, mean it]

ClimateChangePredictions | October 30, 2015

The United Nations Climate Change Conference is having its 21st meeting in Paris towards the end of 2015. (Hence COP21 or conference of parties)

We’ve been told this is the ‘last effective opportunity’ to keep global warming to ‘a limit safe for humanity.’

However we are reassured by the fact there have been previous last chances, and this website predicts that COP21 will not be the last ‘last chance.’

Previous ‘Last Chance’ UN climate summit deadlines: 

Last chance! – Bonn, 2001 – A Global Warming Treaty’s Last Chance. That teetering edifice that is the Kyoto Protocol gets some emergency repair work this week as delegates from 180 countries gather in Bonn to work out problems that threaten to scuttle the deal altogether. – Time Magazine, 16 Jul 2001

Last chance! – Montreal, 2005 – In an open letter to delegates at the Montreal environmental summit, beginning today, campaigner Mark Lynas explains why action on climate change can no longer be stalled. “I’m scared. For 15 years I’ve watched international progress on climate change get slower and slower, even while the pace of global warming seems to get ever more rapid. With time running out for the global climate, your meeting in Montreal represents a last chance for action.” – The Independent, 28 Nov 2005

Last chance! – Bali, 2007 – World leaders will converge on Bali today for the start of negotiations which experts say could be the last chance to save the Earth from catastrophic climate change. Bali could be the last chance to avoid the worst effect of global warming, said Tony Juniper, executive director of Friends of the Earth. – The New Zealand Herald, 3 Dec 2007

—–

2007: Philip Clapp, head of the Washington-based National Environment Trust, says: “Fifteen years of international negotiations have not yet produced a comprehensive agreement that will get developed countries to begin serious reductions.”He adds: “The framework for such an agreement must come out of the Bali meeting. The scientists are telling us that this is the world’s last shot at avoiding the worst consequences of global warming.” – The Independent, 2 Dec 2007

Last chance! – Poznan, Poland, 2008 – The world will “suicide” if it cannot strike a strong climate pact soon, Australian environmental scientist Tim Flannery has warned. Professor Flannery, who is attending a UN climate summit in Poland, expressed dismay at the slow progress. “Resistance is a suicidal tactic,” the former Australian of the year, scientist and author told reporters in Poland. “This round of negotiations is likely to be our last chance as a species to deal with the problem.” The Age, 9 Dec 2008

—–

2008: Humanity is approaching the last chance to prevent catastrophic climate change, according to WWF’s analysis of the latest climate science.The warning comes during UN climate talks in Poznan, Poland.“Governments in Poznan must agree to peak and decline global emissions well before 2020 to give people reasonable hope that global warming can still be kept within limits that prevent the worst,” said Kim Carstensen, leader of WWF’s global climate initiative. – WWF, “Poznan provides last chance to curb climate change” 5 Dec 2008

Last chance! – Copenhagen, 2009 – The world faces a final opportunity to agree an adequate global response to climate change at a U.N.-led meeting in Copenhagen in December, the European Union’s environment chief said on Friday. It is now 12 years since Kyoto was created. This makes Copenhagen the world’s last chance to stop climate change before it passes the point of no return, European Union Environment Commissioner Stavros Dimas told a climate conference in Budapest on Friday. – Reuters, Feb 27 2009

—–

2009: Ban Ki-moon, the United Nations Secretary-General, has warned of “catastrophic consequences” unless a new international agreement on greenhouse gas emissions is reached.Climate change is “simply the greatest collective challenge we face as a human family”, Mr Ban said in a speech on Monday in Seoul. He urged international leaders to reach a deal to limit their countries’ carbon emissions at the UN climate conference in Copenhagen in December. – The Telegraph, 10 Aug 2009

2009: “No one said the road to Copenhagen would be easy. But the agreement we all hope to reach in Copenhagen next year represents the last chance to bring climate change under control before it is too late. There is progress, but we need to step up the pace. With resolve, cooperation and imagination, we can conclude an agreement at the end of next year, delivering the ambitious global action that is needed.”
Speech by Stavros Dimas, European Commissioner responsible for environment at a Climate Change Conference, 31 October 2008, Prague

—–

2009: The Copenhagen summit is the world’s last chance to save the planet from “catastrophic” global warming, according to a major study led by Lord Stern of Brentford, the country’s leading authority on climate change.Without an international agreement to limit global warming, temperatures are likely to rise by 9F (5C) by the end of the century – triggering mass migration, warfare and world hunger, according to the report. – The Telegraph, 2 Dec 2009

—–

Last chance! – Cancun, 2010 – A sense of foreboding is one of the few points of general agreement among the 15,000 participants congregating for the next two weeks on this long thin strip of land, marooned between a wide lagoon and the Caribbean Sea. Jairem Ramesh, the Indian environment minister, sees it as the “last chance” for climate change talks to succeed; Connie Hedegaard, the EU’s climate chief, believes a disappointing outcome would “put the whole process in danger”. – The Telegraph (UK), 29 Nov 2010

Last chance! – Durban, 2011 – Rev. Dr. Olav Fyske Tveit, who leads the World Council of Churches, says the upcoming climate conference in South Africa is mankind’s ‘last opportunity’ to address climate change. This week the World Council of Churches general secretary, Reverend Dr Olav Fykse Tveit, called the United Nations UNFCCC COP 17 meeting a “last opportunity for the international community to be responsible in addressing climate change”, and called on the meeting to “act now for climate justice.” – Spero News, 27 Nov 2011

—–

2011: Durban climate change meeting is “the last chance”. Attended by over 200 countries, this week’s major UN conference has been described by many experts as humanity’s last chance to avert the disastrous effects of climate change.Together with around 20 000 delegates from nearly 200 countries, Ferrial Adam, the climate change and energy campaigner for Greenpeace Africa, will be attending the 17th Conference of the Parties (COP17) to the UN Framework Convention on Climate Change, which gets under way in Durban in the next two weeks, towards negotiating a new climate regime. – UCANews, 28 Nov 2011

Last chance! – Doha, 2012 – Tomorrow: the earth’s last chance with climate change? Tomorrow, the whole world talks about irreversible global warming as this year’s international climate change summit begins. Participating are 195 countries (almost all of the United Nations). There are two concurrent meetings: the 8th Conference of the Parties to the Kyoto Protocol; and the 18th session of the Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change. They will take place from Monday, November 26, 2012 to Friday, December 7, 2012 at the Qatar National Convention Centre in Doha, Qatar. – The Examiner, 25 Nov 2012

—–

Last chance! – Warsaw, 2013 – Is the Warsaw Climate Change Conference a last-chance summit? The Warsaw Climate Change Conference opened on Monday 11th November. After the 2012 failure of Doha, this summit could represent a turning point in the fight against global warming. “Global greenhouse gas emissions need to peak this decade, and get to zero net emissions by the second half of this century,” announced Christiana Figueres, Executive Secretary of the UNFCCC in a press release dated 8th November. “We have the money and technology, the knowledge and the new economic models to get the job done in time,” she confirmed before describing the next two years as “a critical period to act faster on climate.” – Sustainable Mobility, 14 Nov 2013

——

Last chance! – Lima, 2014 – Last chance: Change needed for climate negotiations in Lima 2014. WWF issued the following statement today from Samantha Smith, Leader of WWF’s Global Climate and Energy Initiative, as the UN climate talks drew to a conclusion: “A repeat performance next year would be disastrous, not just for the progress of these negotiations, but more importantly for vulnerable communities everywhere and the natural world on which we all depend…By the time we get to next year’s meeting in Lima, we urgently need to have political will, real commitments, and a clear path to a comprehensive and fair agreement in Paris 2015, where a new global agreement on climate change has to be signed.” – WWF Global, 23 Nov 2013

Last chance! – Paris, 2015: Scientists are calling on world leaders to sign up to an eight-point plan of action at landmark talks in Paris. The key element is the goal to limit global warming to below 2C by moving to zero carbon emissions by 2050. The UN meeting in December is “the last chance” to avert dangerous climate change, according to the Earth League. – BBC News 22 Apr 2015

November 7, 2015 Posted by | Deception, Science and Pseudo-Science, Timeless or most popular | , , , | Leave a comment

Yemeni Genocide Proceeds Apace, Enjoying World’s Silence

US and ISIS join efforts to kill Yemenis
2000-810x573

By William Boardman | Reader Supported News | July 10, 2015

Turns out the United States and the Islamic State, ISIS, are de facto allies of Saudi Arabia and its alliance of dictator states, all bent on exterminating Yemeni Houthis and pretty much any other Yemeni in the neighborhood. This Yemenicide started in earnest in March 2015. After years of US drone strikes proved too slow and ineffective at wiping out people in the poorest country in the Arab world, it was time to expand the arsenal of war crimes. Rarely, in discussions of Yemen, does one hear much about the violations of international law that have reduced the country to its present war-torn and devastated condition.

Failing to acknowledge a foreign policy disaster in Yemen, the Obama administration has chosen instead to trash international law by supporting the criminal, aggressive war that Saudi Arabia’s coalition of police states launched on Yemen on March 26. Now, despite more than three months of Saudi-American terror bombing, the Houthis remain in control of northwest Yemen, their tribal homeland, as well as much of the southeast of Yemen, having overthrown the internationally-installed puppet government, later “elected” without any opponents, of President Abd Rhabbuh Mansur Hadi.

President Obama praised Hadi as his “successful” partner in attacking terrorists, by which Obama meant he was grateful to Hadi for not objecting to the US drone attacks against his own people. Hadi’s legitimacy always depended on foreign puppeteers, and it still does. Having resigned as president, fled the capital, and rescinded his resignation, Hadi fled again, to Saudi Arabia the day before the Saudi blitz began. The official story is that Hadi requested the undeclared Saudi attack on his own country. Hadi remains in the Saudi capital of Riyadh, free to go nowhere while he pretends to head a government-in-exile that is the presently desired fiction of his captor-protectors.

On July 8, from Riyadh, Hadi reportedly proposed a ceasefire in Yemen to start before the month of Ramadan ends July 17. On July 1, UN Secretary-General Ban Ki-moon had called for a “humanitarian halt” in combat “until the end of the holy month of Ramadan.” So far, Hadi’s Saudi controllers have used the muslim holy month to rain increased terror on populated areas of Yemen, killing hundreds of civilians and Houthi fighters, with no accurate count available. July 7 saw the highest death toll in Yemen since the Saudi bombing campaign began. This bland-seeming coverage of the carnage by Reuters is riddled by propaganda deceits:

The United Nations has been pushing for a halt to air raids and intensified fighting that began on March 26. More than 3,000 people have been killed since then as the Arab coalition tries stop the Houthis spreading across the country from the north.

The Iran-allied Shi’ite Houthis say they are rebelling against a corrupt government, while local fighters say they are defending their homes from Houthi incursions. Sunni Saudi Arabia says it is bombing the Houthis to protect the Yemeni state.

The Reuters perspective represents the mainstream consensus, which also typically includes some of the same threads of deceit as these:

  • “The UN has been pushing …” No, it hasn’t. The UN as a body has done little to protect the Yemenis, but the Security Council has done less for a country in which civil war has spanned generations. Security Council resolutions are determinedly “evenhanded” in their equal treatment of aggressors and victims. In June 2015, after two months of Saudi bombing, the Security Council expressed its “full support” for an impossibility: “a peaceful, inclusive, orderly and Yemeni-led political transition process that meets the legitimate demands and aspirations of the Yemeni people.”
  • “pushing for a halt to air raids …” No, it hasn’t. The air raids are being carried out by the nine UN member states in the Saudi Coalition, including Security Council member Jordan. The US, a permanent Security Council member, has supported the aerial war crime campaign with logistics, in-flight refueling of bombers, intelligence, air-sea rescue, and naval support for the blockade (which is also an act of war).
  • “intensified fighting that began on March 26 …” Intensified fighting began long before March 26. Yemen’s civil war has waxed and waned over several decades. What began March 26 was the war crime nexus of bombing civilian targets by the nine-member Saudi Coalition that includes Egypt, Morocco, Jordan, Sudan, UAE, Kuwait, Bahrain, and Qatar. The Houthi rebellion is more than a decade old and gained intensity in the fall of 2014. The Houthis drove out the Yemeni government and now control the western half of the country, where most of the population lived and most of the bombing takes place.
  • “the Arab coalition tries to stop the Houthis spreading across the country from the north …” Reuters is just wrong on this. The Houthi spread was a fact, and the “Arab coalition” failed in an ill-conceived campaign. Faced with an army advancing on the ground, the “Arab coalition” has not deployed ground troops. Without serious objection from the international community, the “Arab coalition” attacks military forces in another country with which they are not at war, as well as terror-bombing that country’s civilians with US-made cluster bombs.
  • As for spreading “from the north,” that is at best wrong, if not duplicitous. Saudi Arabia has declared the northernmost province of Yemen, Saada, a military zone in which every civilian is a presumed combatant. This is the same bloodthirsty policy that leads the US to count every drone victim as a combatant until proven otherwise. This is the same moral numbness that led the US to establish free fire zones in Viet-Nam, where every living thing was deemed an enemy. This is total war as waged by the powerful, at a distance, against the weak and almost defenseless. This is as bad as any Nazi onslaught of World War II.
  • The absurdity of the Reuters characterization is illustrated by another UN Security Council position in support of a political solution to Yemen’s crisis in accordance with the Gulf Cooperation Council Initiative.” The Gulf Cooperation Council is an oxymoron, in that it includes six of the seven Arab states (not Iraq) on the Persian Gulf who allied determinedly NOT to cooperate with the other Persian Gulf state, Iran. Further, the Security Council absurdly supports the “Gulf Cooperation Council Initiative” when five of the six Gulf Council members (not Oman) are busily bombing Yemen in violation of international law.
  • “The Iran-allied Shi’ite Houthis …” There is no evidence of an alliance between Iran and the Houthis, certainly not in any sense equivalent to the overt alliances waging undeclared war on Yemen. The Houthis are Shi’ite muslims, and Iran has almost surely supported them to some extent, but most claims of Iranian involvement in the current fighting are patently over-stated and lack supporting evidence. Reuters here is parroting Arab, American, and Israeli propaganda about the “threat” from Iran.
  • “say they are rebelling against a corrupt government …” Who says? Reuters doesn’t say. This is specious journalism. Yemen has a long history of corrupt government, but perhaps the Hadi government allowing US troops to wage war on Yemeni territory, killing Yemenis at will, raised the corruption bar to a new level.
  • “local fighters say they are defending their homes …” is worse than specious journalism, it’s pretty much a lie since the main opposition to the Houthis comprises forces loyal to Hadi, as well as cohorts of both Al Qaeda and ISIS.
  • “Sunni Saudi Arabia says it is bombing the Houthis to protect the Yemeni state” would be a laugh line were it not such a dark lie. Saudi bombing is destroying the Yemeni state in order to “save” it. The Saudis may be “protecting” the Hadi government, but only in the sense that the Mafia provides protection in a protection racket. The Saudis have longstanding territorial conflicts with the Houthis along the northwest Saudi-Yemeni border. And the Saudis are acting as if they believe their own demonizing propaganda about Iran. Saudi Arabia is more likely bombing the Houthis because they are defenseless and Saudi Arabia doesn’t dare bomb Iran.

Nobody seems to care about Yemen, not even The New Yorker

The widespread, bland disinterest in the unending victimization of Yemenis facing unrelenting, daily crimes against humanity is hardly unique to obtuse observers like Reuters. The New Yorker, which eventually distinguished itself in opposition to the horrors of Vietnam, last published a piece on Yemen on May 1 (according to a site search). That piece conveys the American denial of its own terrorism with a tone of mild distaste suitable to Eustace Tilley, whose monocled default opinion is to blame the victim, as Robin Wright wrote little more than a month after the Saudi-American bombardment began:

The current Houthi rebellion – the seventh – is only the latest. The Houthi clan are Zaydi Muslims, who make up about a third of Yemen’s twenty-six million people. A once powerful people from the rugged northern highlands, they ruled an imamate for a millennium and deeply resented their reduced influence under [former President] Saleh [now a Houthi ally]. Between 2004 and 2010, they fought six other wars against his government….

The quarter-century experiment in uniting Yemen has definitively failed. There is no military solution, and there are unlikely to be any winners out of such a multilayered conflict, whatever the territorial gains….

Last week, the United States dispatched the aircraft carrier U.S.S. Teddy Roosevelt to supplement seven American warships off the Yemen coast. Washington strongly supports a political solution to the conflict in Yemen, but without interested players the risks of unintended consequences increase.

Rhetorically the US may support a “political solution” (to its own liking) and gullible reporters may accept that as some sort of reality. The reality on the ground (and on the water) is that the US supports and participates in endless terror bombing and a naval blockade. That is to say, the US supports and participates in the war crimes that are leading toward mass starvation and human devastation, what the discreet Ban Ki-moon refers to as a humanitarian crisis” or a “catastrophe,” as if there were no agency causing it.

An editorial July 7 in The New York Times takes the same concerned-but-oblivious-to-the-genocidal-actors tone that reinforces the general pretense that no one is responsible:

Yemen has now been added to the United Nations’ list of most severe humanitarian emergencies, along with South Sudan, Syria and Iraq. It is a tragic distinction, highlighting the peril to 80 percent of the country’s 25 million citizens. The international community, including the United States, is not doing enough to push for an immediate cease-fire in the war that is ravaging the country to make it possible to deliver aid.

Yemen, a poor country, was deeply unstable even before a coalition, led by Saudi Arabia and backed by the United States, started bombing the Houthi rebel movement in late March. Last week, Ban Ki-moon, the United Nations secretary general, declared the situation a “catastrophe.”

Is it possible to commit a long string of war crimes in self-defense?

Having tiptoed up to the edge of US war crimes, the Times retreated. The rest of the editorial comprises little more than helpless hand-wringing, without even hinting at the most effective way to save Yemeni lives: stop the bombing. That means you, “Saudi Arabia … backed by the United States.” Like most of the rest of the world, the Times settled for asking for a reasonable-sounding impossibility, which it then undercut with another wisp of Saudi reality:

What is needed is a permanent political solution that will ensure the Houthis, who have some legitimate grievances and are unlikely to give up, get a significant role in any new government. Negotiations should be started without preconditions. But Saudi Arabia and its allies have appeared intent on forcing the Houthis to surrender, no matter what the cost to civilians and Yemen’s cities and villages.

Well, “Saudi Arabia and its allies” includes the US and others. The Times needs to look in the mirror without flinching. Saudi Arabia and its allies need to stop their bombing.

Ironically, they are not bombing Al Qaeda or ISIS forces in Yemen with anything like the same intensity they’re bombing Yemenis. In fact, Al Qaeda and ISIS are supplementing Saudi-American bombing with their own terror-bombing of Yemenis. For whatever reason, if there is one, the Saudi-American aerial genocide against Yeminis is making most of Yemen a much safer haven for terrorists. Yet this lunatic policy continues without serious opposition apparent anywhere. Who decided that Yemen should be treated as if it were the Haiti of the Arab world?

If any of the umpteen candidates for president of the United States has said anything humane, useful, or even dimly relevant about Yemen, it is hard to find (and I have found nothing). And nowhere have I found any call to establish the appropriate International War Crimes Tribunal to judge the illegality of the multiple, heinous predations of the United States, Saudi Arabia, and their sundry allies, all members in good standing of the world peacekeeping authority.

July 12, 2015 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering, War Crimes | , , , , | 1 Comment

Top 10 Bogus ISIS Stories

By Adam Johnson | FAIR | February 20, 2015

… as America debates the possibility of a full-scale ground invasion of ISIS-controlled territory, it’s important to note that much of the ISIS threat — namely that which targets the West — has been habitually overstated by an uncritical media.

In no particular order, here are the ten most bogus ISIS scare stories over the past year:


1. Female genital mutilation edict – July 2014


Genital Mutilation

Who it fooled: Most major media outlets from Time to Reuters to The Atlantic to the BBC (whose story has since been scrubbed online). Above all, the UN itself.

Why it’s bogus: Actual residents of Mosul and regional experts quickly knew it reeked. The story was subsequently discredited by experts and jouranalists and called a hoax soon after.


2. Church-burning in Mosul – July 2014


Mosul Church Burning


Who it fooled: Human Rights Watch, The Atlantic, The Independent, The Times of India

Why it’s bogus: An intrepid archaeologist, Sam Hardy, called BS and thanks to the magic of reverse image Google search and some prodding by yours truly, it was eventually retracted by several outlets and never mentioned again.


3. ISIS in Mexico – October 2014


ISIS in Mexico


Who it fooled: Fox News, Judicial Watch, The Inquisitr.

Why it’s bogus: Absurd on its face, the story was quickly and roundly debunked.

4. ISIS recruiting emo British teen – December 2014


ISIS Emo Teen


Who it fooled: Metro, The Daily Mail, The Telegraph

Why it’s bogus: The person who uploaded the picture admitted on Twitter it was a fake. The media subsequently deemed it a “hoax”.


5. ISIS Caliphate map – July 2014


ISIS Map


Who it fooled: ABC News, International Business Times, Breitbart

Why it’s bogus: The original story from ABC News cited a map that had been floating around the Internet for months. To this day, its one and only source is a tweet from a noted white supremacist website Third Position.

io9.com and others eventually deemed it a hoax.

6. ISIS beheads Christian children – Aug 2014


aj_6


Who it fooled: Originally asserted on CNN by self-proclaimed Iraqi-Christian activist Mark Arabo–a grocery story industry lobbyist whose previous media appearance was on a local San Diego news channel to oppose an increase in minimum wage–this story spread among right-wing and Christian media.

Why it’s bogus: After a fairly thorough inquiry, snopes eventually determined the claim was “inconclusive,” having found no independent evidence it occurred.


7. $425m bank robbery – June 2014


ISIS Robbery


Who it fooled: The Washington Post, International Business Times, Fox News, Mic, Vocativ

Why it’s bogus: The story was based solely on accounts from the former mayor of Mosul and was later found to be uncredible by The Financial Times and, ultimately, US officials themselves.


8. ‘Over 100 Americans have joined ISIS’ – October 2014


100 Americans in ISIS


Who it fooled: NBC News, Washington Post, Al Jazeera


Only 12 Americans Fighting With ISIS


Why it’s bogus: After the FBI admitted there were only “about a dozen” Americans fighting alongside jihadists in Syria in September 2014, several media outlets continued to report “over 100,” despite the government correcting the record several weeks prior.

9. #AllEyesOnISIS “Twitter storm” – June 2014


ISIS Twitter War


Who it fooled: The Daily Mail, McClatchy

Why it’s bogus: Yours truly showed that the “Twitter storm” was simply a reposting of weeks- or months-old tweets by an overzealous ISIS fanboi.

10. ISIS’s ebola terror plot – December 2014


alt


Who it fooled: The Daily Mail, Fox News, Mashable, random right-wing media

Why it’s bogus: “Iraqi media” was the only source for the story, and the Iraqi minister of Health quickly debunked it.

February 22, 2015 Posted by | Deception, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , , , , , , , , , , , , | 4 Comments

The Consistency of Official Iranian Commentary, Part III: On Khamenei’s Referendum Rhetoric, Reuters is Wrong

By Nima Shirazi | Wide Asleep in America | July 27, 2014

Last week, Iranian leader Ayatollah Ali Khamenei addressed a meeting of Iranian university students and, in his first public comments on the ongoing assault on Gaza, spoke of his belief in the necessity of continued Palestinian resistance to Israel aggression, oppression, and occupation.

“Don’t the Palestinians have the right to defend their lives and security?” he asked rhetorically, and condemned Western nations like the United States and Great Britain for openly supporting Israel’s assault and justifying “crimes that no ordinary person would.”

In the right-wing Daily Caller, notorious neocon darling Reza Kahlili noted that Khamenei reiterated the call by his predecessor, Ayatollah Rouhollah Khomeini, that “Israel must be destroyed,” adding that “until that time with the help of God for this cruel and murderous regime to be destroyed, strong confrontation with steadfast armed resistance is the only solution against this destructive regime.”

Yet the Caller omitted a crucial aspect of Khamenei’s speech – deliberately replaced by an ellipsis linking the the paraphrased Khomeini quote with Khamenei’s endorsement of Palestinian armed struggle – in which the Iranian leader stated that the ideal solution to the current impasse was a democratic vote.

The missing piece, however, was reported by other outlets. “There are logical and practical means to this end, which is for people who live and belong there to pick the government of their choice through a referendum. That would be the end of a usurping fake regime,” Khamenei said, according to a translation by Reuters. Until that time, he continued, “while waiting for an end to this cold-blooded murderous regime, mighty armed resistance is the only way to deal with it.”

Only through a vote by the indigenous population, Khamenei said, will “the usurper and forged regime” of Israel “be practically annihilated.”

Kahlili’s report predictably expunged all mention of a referendum, focusing instead on Iranian military capabilities and nuclear negotiations. More troubling, perhaps, is that “The Young Turks,” a liberal (some might even say, progressive) news and commentary outlet led by host Cenk Uygur, promoted the Daily Caller line in their own round table discussion of the matter. After hearing a portion of the Kahlili article read aloud verbatim, co-host Ana Kasparian described Khamenei’s comments as “extremely violent” and “crazy,” while John Iadarola called such statements “depressing.”

Reuters also quoted Khamenei as saying, “Israel’s annihilation is the only real cure, but that doesn’t mean destroying Jews in this region,” a statement also ignored by the Daily Caller. With this comment, Reuters editorialized, “Khamenei made clear for the first time that he was talking about the dismantling of the state of Israel, not the death of Jews.”

While such clarification is important, the characterization of that distinction as being a new addition to Khamenei’s rhetoric is curious. In fact, this is a distinction made often by Iranian officials when discussing this very topic – and Iran’s official position toward Israel/Palestine. Cursory research into past statements quickly reveals the consistency of such statements and proves the Reuters claim to be, not only sloppy, but ludicrous.

A similar presumption was made last year in the wake of then-newly-inaugurated Iranian President Hassan Rouhani’s insistence that, “when it comes to the settlement and resolution of regional issues,” including the colonization and occupation of Palestine, “we believe that the only path is through the ballot box, through democracy.” International news media declared this to be a breakthrough moment, despite the clear fact that Rouhani’s immediate predecessor, the much-maligned Mahmoud Ahmadinejad, had made identical statements throughout his eight-year tenure as president.

“We are opposed to the idea that the people who live there should be thrown into the sea or be burnt,” Ahmadinejad said in comments reported by the New York Times in September 2008. “We believe that all the people who live there, the Jews, Muslims and Christians, should take part in a free referendum and choose their government.”

More to the point, however, Khamenei himself has remained remarkably consistent on this issue, and Iran’s official prescription, for over two decades.  In an extensive analysis of Khamenei’s speeches since 1990, published in the Boston Review in November 2013, well-known Iranian dissident Akbar Ganji – no fan of the Iran’s theocratic leadership – revealed the truth: Khamenei has long called for a new, inclusive Palestinian government to supersede the current Zionist one, thereby dismantling what is currently known as “Israel” politically, not violently.

For instance, Ganji notes, on April 17, 1991, Khamenei discussed “his solution for the Palestinian problem and said, ‘The Islamic Republic’s solution is to disband the usurping Zionist regime, forming a government of the Palestinians, and [guaranteeing] peaceful co-existence of Jews, Christians, and Muslims in all of Palestine.'” Four months later, on August 19, 1991, Ganji adds, Khamenei stated, “Solving the Palestinian problem entails destroying and eliminating the illegitimate government there, so that the true owners [of the land] can form a new government; Muslims, Christians, and Jews can live side by side… Our view regarding the Palestine issue is clear. We believe the solution is destroying the Israeli regime.”

Nearly a decade later, Khamenei’s position had not shifted. In a speech to the Basij militia on October 21, 2000, Ganji tells us that Khamenei again laid out his vision for the indigenous people of Palestine to choose their own political path forward. “The solution is for the millions of the Palestinians to return to Palestine, the several millions that live away from home to return to Palestine. The indigenous people of Palestine—Jews, Christians, and Muslims—should hold a referendum to decide what kind of a regime they want. The vast majority are Muslims. There are also Jews and Christians that belong there, as their parents also lived there. They can decide the political system that they favor,” he opined.

In March 2002, Khamenei again stated, “Holding a referendum in Palestine among the Palestinians, and all those that became refugees—if, of course, they want to return to Palestine—is a rational solution.” In June 2002, he repeated, “The only solution for the Palestine problem is that the true Palestinians, not the usurping and occupying immigrants, those who live in Palestine and those who became refugees, decide the type of government that they want. If asking for the vote of the people of a nation is a solution for those who claim to be democracy advocates, [then] Palestine is also a nation and must decide [its fate].”

On August 19, 2005, Ganji explains, Khamenei held the same line:

The Palestinian problem has only one solution, and that is what we proposed several years ago. Hold a referendum among the indigenous Palestinians, those who live there, or are in refugee camps, or live elsewhere, regardless of whether they are Muslim, Christian, or Jew, and ask them to decide the government that they want. Regardless of whether that government is run by the Muslims, Jews, or Christians, as long as it is the result of people’s direct votes, is acceptable, and will solve the problem. Without it [the referendum] the problem will never be solved.

That Reuters would now claim Khamenei’s recent comments about Gaza mark a stark break from the past is absurd. In his Friday prayer sermon on June 20, 2008, Khamenei declared, “No, we have no problems with Jews. We have no problems with Christians, and with adherents of other religions in the world. The usurper is just the Zionist regime. This is the position of our state, and that of our revolution and our people.”

Similarly, on September 30, 2011, Khamenei spoke at a conference in support of the Palestinian struggle for freedom, justice, and self-determination, and said, “We neither advocate a classic war between Israel and the Islamic countries, nor throwing the Jewish people into the sea, and neither do we accept mediation by the United Nations or any other international organization. We propose a referendum among the Palestinian people. Similar to any other nation, the Palestinians also have the right to decide their fate and pick the type of government they want.”

Addressing the opening assembly of the Non-Aligned Movement on August 30, 2012 in Tehran, Khamenei once again reiterated Iran’s “just and entirely democratic solution” to the conflict:

All the Palestinians – both the current citizens of Palestine and those who have been forced to immigrate to other countries but have preserved their Palestinian identity, including Muslims, Christians and Jews – should take part in a carefully supervised and confidence-building referendum and chose the political system of their country, and all the Palestinians who have suffered from years of exile should return to their country and take part in this referendum and then help draft a Constitution and hold elections. Peace will then be established.

Regardless of whether Khamenei’s proposals are realistic, idealistic, inevitable or impossible, is irrelevant. That he has consistently called for a referendum to alter the exclusivist and discriminatory political system that controls Palestinian lives and has routinely made distinctions between the Zionist government in Israel specifically and Jewish people in general, is indisputable.

Reuters should get their facts straight.

July 28, 2014 Posted by | Deception, Ethnic Cleansing, Racism, Zionism, Mainstream Media, Warmongering | , , , , , , | Leave a comment

New Federal Indictment Over Iran Sanctions Breach Demonstrates Reach of Nuclear Disinformation

United States Attorney for the District of Massachusetts Carmen Oritz
By Nima Shirazi | Wide Asleep in America | April 6, 2014

A brief news story posted by Reuters at 3pm on Friday afternoon reported that Sihai Cheng, a Chinese national is facing criminal charges brought by the U.S. government for allegedly having conspired to export “pressure transducers,” sensors that translate the application of pressure into electrical signals, to Iran in violation with sanctions that restrict trade of scientific equipment and technology to that country.

Cheng was arrested at Heathrow airport two months ago and the indictment was brought by Boston field offices of the FBI, Department of Homeland Security, Department of Commerce, and the Department of Justice’s Massachusetts District Attorney.

Following the publication of the Reuters report, the news traveled fast with outlets like Bloomberg News, AFP, Telegraph, and BBC all picking it up, and inevitably tying the news to the ongoing international nuclear negotiations taking place between six world powers and Iran.

Pressure transducers have myriad industrial and scientific uses; their use in the translating pressurized gas in centrifuges to an analog electrical signal is but one of these applications. A statement released by the U.S. Attorney’s office declares, “Pressure transducers can be used in gas centrifuges to enrich uranium and produce weapons-grade uranium.”

Unmentioned is the fact that, not only can transducers be used for thousands of other reasons, but also that Iran’s enrichment of uranium is legal, Iran’s enrichment facilities are under strict IAEA monitoring and inspection, and Iran has never even been accused of enriching uranium to weapons-grade levels. It’s like arresting someone over trading light bulbs, which can be used in automobiles, which can be used to run people over.

The prosecution of people accused of breaching the aggressive U.S.-led sanctions regime is nothing new; just last month, Mohammad Reza Nazemzadeh, a prolific and respected medical research scientist in Michigan was inexplicably indicted for trying to send a refurbished coil for an MRI machine to a hospital in Iran. However, certain language used in press reports to describe the indictment of Cheng – in bold below – is curious.

Reuters reported that Cheng had “supplied thousands of parts that have nuclear applications to Eyvaz, a company involved in Iran’s nuclear weapons program, in violation of U.S. sanctions on Iran, federal prosecutors said.”

Bloomberg News used the same formulation:

From November 2005 to 2012, Cheng allegedly supplied thousands of parts that have nuclear applications to Eyvaz, an Iranian company involved in the development and procurement of parts for Iran’s nuclear weapons program.

“Iran’s nuclear weapons program.” Read that again. “Iran’s nuclear weapons program.” The ubiquity of this phrase in the press and political speechifying belies the fact that Iran does not actually have a nuclear weapons program and is thus, not only deliberately deceiving, but patently false.

It should now go without saying that, for years now, the United States intelligence community and its allies have long assessed that Iran is not and never has been in possession of nuclear weapons, is not building nuclear weapons, and its leadership has not made any decision to build nuclear weapons. Iran’s uranium enrichment program is fully safeguarded by the IAEA and no nuclear material has ever been diverted to a military program. Iranian officials have consistently maintained they will never pursue such weapons on religious, strategic, political, moral and legal grounds.

This assessment has been reaffirmed year after year by the U.S. Director of Intelligence James Clapper, most recently in mid-February before the Senate Armed Services Committee. The intelligence has maintained for nearly seven years a high level of confidence that Iran has no nuclear weapons program.

Nevertheless, this phraseology goes frequently unchallenged in the mainstream media – despite repeated appeals by ombudsmen and public editors for more careful and measured writing by their reporters.

The reports of the Cheng case, however, are a bit more revealing. The specific claim referencing an Iranian “nuclear weapons program” did not originate with the Reuters wire service or Bloomberg‘s own cribbed report. In fact, the phrase in its entirety came from the U.S. Attorney’s own press release about the indictment, which was posted Friday by the “Boston Press Release Service,” and has still (as of this writing) not appeared on the website for the U.S. Attorney for the District of Massachusetts.

That the offending phrase – “Iran’s nuclear weapons program” – was literally copied-and-pasted directly from a government statement by professional reporters for major news outlets, without a shred of skepticism, scrutiny or fact-checking, is sadly par for the course in a media landscape wherein the press simply parrot the government line as a matter of policy.

“The indictment alleges that between in or about November 2005 and 2012, Cheng supplied thousands of parts that have nuclear applications, including U.S. origin goods, to Eyvaz, an Iranian company involved in the development and procurement of parts for Iran’s nuclear weapons program,” the release reads.

The government prosecutor responsible for the indictment is Massachusetts’ U.S. Attorney Carmen Ortiz, who herself has a sordid history of overly-aggressive prosecution, in one case leading to the suicide of computer programmer and online activist Aaron Swartz in January 2013.

In this indictment, Ortiz has thus made an assumption about Iranian actions and intentions that directly contradicts the consensus of 16 American intelligence agencies.  Furthermore, the prosecution itself is part of the Obama administration’s own economic war on Iran.

Just two weeks after Iran and the P5+1 signed their Joint Plan of Action in late November 2013, the U.S. State and Treasury Departments specifically named Eyvaz Technic Manufacturing Company among companies targeted “for evading international sanctions against Iran and for providing support for Iran’s nuclear program.”

The recent indictment and accompanying press release present a clear indication that the decades-long disinformation campaign about Iran’s nuclear program is far more powerful and sustaining than facts and evidence. And that’s bad news when the propaganda comes straight from the Department of Justice.

April 6, 2014 Posted by | Deception, Economics, Mainstream Media, Warmongering, Progressive Hypocrite | , , , , | Leave a comment